trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Alpensymfonie - Richard Strauss
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 25 apr 2024 15:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2006 23:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2004 00:55
Berichten: 916
Woonplaats: hilversum
mozart is ook inderdaad volgens een strak schema opgebouwd en daarom zo verrotte moeilijk te spelen omdat verveling op de loer ligt als je het niet goed speelt. Het ligt heel erg aan de vertolker bij Mozart of het stuk spannend is of niet omdat het zo transparant is. En minimal music kan door zijn sequentie juist een spanning krijgen maar kan ook niet uren doorgaan, er moet altijd weer iets gebeuren waardoor de muziek een nieuwe dimensie krijgt. Het is zaak op de juiste tijd iets anders te doen. Het is hetzelfde als schilderkunst. Als je er een millimeter naast zit kan het net niks zijn terwijl als het op de juiste plaats staat een spanningsopbouw geeft in het vlak. Het beantwoordt aan een bepaalde wetmatigheid, de gulden snede. Het is denk ik moeilijk uit te leggen maar je ziet het meteen.

_________________
jammerhout, blaaesen en ssuichgen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 00:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2001 00:29
Berichten: 190
Woonplaats: sittard
harpje schreef:
mozart is ook inderdaad volgens een strak schema opgebouwd en daarom zo verrotte moeilijk te spelen omdat verveling op de loer ligt als je het niet goed speelt. Het ligt heel erg aan de vertolker bij Mozart of het stuk spannend is of niet omdat het zo transparant is..


Geldt dat niet voor meer muziek? Herinner me nog dat mijn vader vader Jacob erg saai voordroeg terwijl de versie van mijn moeder zeer helder ,doortastend ,pakkend en transparant was...Maar of de versie van mijn moeder de juiste was weet ik niet.

Maar waarom IS de alpensinfonie geen goed compositie? dat is me nog niet duidelijk



Verhoog de veiligheid en verlaag het verbruik,controleer dagelijks Uw bandenspanning


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 08:52 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15
Berichten: 191
Woonplaats: Aan de toog
Leg me dan uit waarom de Alpensymf. wel een goed werk is.
Vind het niet altijd gemakkelijk omdat zo uit te leggen.
Als we samen zouden luisteren, zou ik zeggen, dit gedeelte of dat enz.
Die vgl. met die taart vind ik maar niets. Ik ga echt geen muziek met een stuk taart vgl.
Wat krijgen we straks nog allemaal te horen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 09:08 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Deze discussie is in ieder geval nog saaier dan het stuk... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 19:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2001 00:29
Berichten: 190
Woonplaats: sittard
Als U het te saai vindtMeneer Veldkamp besteed Uw tijd dan beter zou ik zeggen en lees het niet. Oook niet wat hieronder staat kan ik U aanraden...namelijk ongeveer hetzelfde maar dan begrijpelijker hoop ik

Dat kan ik U niet uitleggen dat het een goed werk is en dat beweer ik ook niet...
Het gaat erom dat U zegt dat het werk niet goed IS en ik zeg dat ik het goed VIND...pffff
Omdat ik het prachtig vind en me in de alpen waan...erg knap gecomponeerd lijkt me (maar ja wie ben ik)
De vraag is waarom IS het niet goed.... snappu?? En dan ..moet het goed ZIJN als je er alleen maar van hoeft te genieten en het mooi hoeft te vinden of er emoties bij krijgt of iets dergelijks...wat ook bij de taart van toepassing is niet goed wel lekker....wat gaat het om is de vraag??? dat ie goed is en niet te vreten? zo ook bij muziek
dus nogmaals de vraag...Wat IS er niet goed aan de Alpensinfonie en moet het goed zijn dan (sorry ik formnuleer me niet handig...maar ja...automonteur zult U denken)


VUL Uw ruitensproeier vloeistof op tijd bij!!! voorkom slecht zicht


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 20:50 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Als de mensen die het mooi vinden zich in de Alpen wanen net als Trompetlover, dan heeft Strauss zijn doel bereikt. Kunnen we weer allemaal fijn verder met repeteren... :?

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 20:58 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
pff idd, wat zo'n aankondiging van JJ allemaal niet teweeg kan brengen..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 21:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 okt 2002 14:54
Berichten: 328
Woonplaats: Heerhugowaard
jodelahitie.............. 8)

_________________
HvL 5


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.