trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Alpensymfonie - Richard Strauss
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 10:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2006 19:34 
Ik zit nu te luisteren, maar tot nu toe vind ik het niet slecht klinken...


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 01:58 
Offline

Geregistreerd: 08 aug 2005 06:02
Berichten: 90
Woonplaats: Kuala Lumpur
Erik v/d Heijden schreef:
Ik zit nu te luisteren, maar tot nu toe vind ik het niet slecht klinken...


Ik zit ook te luisteren terwijl ik dit tik. Klinkt goed. Maar het eerste themaatje, dat mooi dreigend in het zwaardere koper klinkt, klinkt in de trompetten wat schetterend over het orkest heen. Ik denk dat dat voor een deel ook aan de opname zal liggen. Als de trompet niet zo op de voorgrond was opgenomen was het vibrato waarschijnlijk ook niet zo negatief opgevallen.

In ieder geval, Jeroen: bedankt voor de tip.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 10:12 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15
Berichten: 191
Woonplaats: Aan de toog
trompetlover schreef:
symphonic-fan schreef:
[quote="
Luister eens verschillende dingen van Straussachter elkaar, gaat het toch rap saai vinden vind ik, komt heel veel materiaal terug dat erg veel op elkaar lijkt.


Dat heb ik met bijna alle muziek ook met eten na 2 blikken kaviaar of zalm ben ik dat eten ook zat,neemt niet weg dat het erg lekker is. En de meeste stukken van één componist lijken inderdaad op elkaar...dat is toch vrij voor de hand liggend? en niet iets negatiefs toch?. Dat is bij Mahler Mozart Stockhausen enz. enz. en zelfs Andre Hazes zo
Over smaak valt niet te twisten,ik vind strauss geweldig mooi ook de Alpensinfonie...ik zal wat meer naar concerten gaan om te kunnen beoordelen of het ook goede muziek is dan

Wat betreft de Alpensymf. heb ik het niet zozeer over mooi of niet mooi. Weet ik ook dat ge bij de meeste componisten direct hoort dat het hunnen muziek is, ligt aan de stijl van componeren, hebt ge bij Bruckner ook heel duidelijk, maar bij Strauss is het nog anders. Daar komen echt trekken zo goed als hetzelfde terug.
Wat dat laatste betreft, niet alleen concerten maar ook gewoon naar muziek luisteren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 10:16 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15
Berichten: 191
Woonplaats: Aan de toog
Kerkradenaar1988 schreef:
Ach, gewoon geen aandacht schenken aan die mensen. Ik persoonlijk vind het nog neit zo erg allemaal, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik veel op voetbalfora kom. Dan ben je alles gewend :P Nou ja, laten we hier niet te veel woorden aan vuil maken, dat zou allemaal overbodige moeite zijn.

Trouwens, weet nog iemand hoe ik aan een opname kan komen van dit stuk?

Als ge de muziek van R. Strauss wilt hebben kan ik U aanraden om naar het Kruidvat te gaan. Hebben ze de volledie orkestrale werken van Strauss uitgebracht met een Duits orkest, Staatskapelle Dresden als ik mij niet vergis o.l.v. Rudolf Kempe, zijn oudere opnames, maar zijn zeer goed. Zeer transparant en grote lijnen, kent de muziek zeer goed. Koper is ook heel goed, is wel redelijk braaf gespeeld, zijn echte referentie-opnames. Is hier ook een toopic over, wel al een tijdje geleden, door Marnix is die topic geopend.
Aanschaffen zou ik zo zeggen, iedereen voor wie die muziek aanspreekt. Zijn 9 cd's.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 16:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2001 00:29
Berichten: 190
Woonplaats: sittard
symphonic-fan schreef:
Wat betreft de Alpensymf. heb ik het niet zozeer over mooi of niet mooi.
Wat dat laatste betreft, niet alleen concerten maar ook gewoon naar muziek luisteren.


U had het inderdaad niet over mooie maar goede muziek en dat is de Alpensinfonie dan niet dus als ik het goed begrijp? en dat kan ik dan ook beoordelen als ik meer muziek luiter dus.. Ok wel leerzaam....heb maar wat cd's aangeschaft reeds


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 maart 2006 14:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2003 11:29
Berichten: 165
Woonplaats: Voorburg
symphonic-fan schreef:
trompetlover schreef:
symphonic-fan schreef:
[quote="
Luister eens verschillende dingen van Straussachter elkaar, gaat het toch rap saai vinden vind ik, komt heel veel materiaal terug dat erg veel op elkaar lijkt.


Dat heb ik met bijna alle muziek ook met eten na 2 blikken kaviaar of zalm ben ik dat eten ook zat,neemt niet weg dat het erg lekker is. En de meeste stukken van één componist lijken inderdaad op elkaar...dat is toch vrij voor de hand liggend? en niet iets negatiefs toch?. Dat is bij Mahler Mozart Stockhausen enz. enz. en zelfs Andre Hazes zo
Over smaak valt niet te twisten,ik vind strauss geweldig mooi ook de Alpensinfonie...ik zal wat meer naar concerten gaan om te kunnen beoordelen of het ook goede muziek is dan

Wat betreft de Alpensymf. heb ik het niet zozeer over mooi of niet mooi. Weet ik ook dat ge bij de meeste componisten direct hoort dat het hunnen muziek is, ligt aan de stijl van componeren, hebt ge bij Bruckner ook heel duidelijk, maar bij Strauss is het nog anders. Daar komen echt trekken zo goed als hetzelfde terug.
Wat dat laatste betreft, niet alleen concerten maar ook gewoon naar muziek luisteren.


Gelukkig zijn er veel mensen die er (wel) veel verstand van hebben die dit wel een erg goed stuk vinden...

Over de uitvoering van het RO vorige week: Er zat wat het vibrato van Steketee nogal wat verschil zat tussen de concerten van vrijdag (Den Haag) en zondag (Amsterdam). Zondag vond zelfs ik het soms ordinair, terwijl ik best een hoop kan hebben wat dat betreft.

_________________
tsja...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 maart 2006 17:13 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Maarten Trompet schreef:
symphonic-fan schreef:
trompetlover schreef:
symphonic-fan schreef:
[quote="
Luister eens verschillende dingen van Straussachter elkaar, gaat het toch rap saai vinden vind ik, komt heel veel materiaal terug dat erg veel op elkaar lijkt.


Dat heb ik met bijna alle muziek ook met eten na 2 blikken kaviaar of zalm ben ik dat eten ook zat,neemt niet weg dat het erg lekker is. En de meeste stukken van één componist lijken inderdaad op elkaar...dat is toch vrij voor de hand liggend? en niet iets negatiefs toch?. Dat is bij Mahler Mozart Stockhausen enz. enz. en zelfs Andre Hazes zo
Over smaak valt niet te twisten,ik vind strauss geweldig mooi ook de Alpensinfonie...ik zal wat meer naar concerten gaan om te kunnen beoordelen of het ook goede muziek is dan

Wat betreft de Alpensymf. heb ik het niet zozeer over mooi of niet mooi. Weet ik ook dat ge bij de meeste componisten direct hoort dat het hunnen muziek is, ligt aan de stijl van componeren, hebt ge bij Bruckner ook heel duidelijk, maar bij Strauss is het nog anders. Daar komen echt trekken zo goed als hetzelfde terug.
Wat dat laatste betreft, niet alleen concerten maar ook gewoon naar muziek luisteren.


Gelukkig zijn er veel mensen die er (wel) veel verstand van hebben die dit wel een erg goed stuk vinden...

Over de uitvoering van het RO vorige week: Er zat wat het vibrato van Steketee nogal wat verschil zat tussen de concerten van vrijdag (Den Haag) en zondag (Amsterdam). Zondag vond zelfs ik het soms ordinair, terwijl ik best een hoop kan hebben wat dat betreft.


Sorry, maar een stuk goed of minder goed vinden is niet echt een kwestie van ergens verstand van hebben, maar meer van smaak..
Ik denk niet dat iemand hier zal ontkennen dat heer Strauss een goede componist is, dat lijkt mij iets wat buiten discussie staat.. Alleen zijn composities kunnen nou eenmaal niet iedereen bekoren, een kwestie van smaak dus :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 maart 2006 17:51 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
[quote="Maarten Trompet
Gelukkig zijn er veel mensen die er (wel) veel verstand van hebben die dit wel een erg goed stuk vinden...[/quote]

Dag Maarten, over dat verstand hebben van muziek. Ik ken symphonic-fan persoonlijk en vrij goed. Ik kan je verzekeren dat hij absoluut weet waar hij over spreekt (symfonisch). Dus ik vind het een beetje een ongenuanceerde uitlating.
Zal je wel niet zo bedoeld hebben neem ik aan :wink:

@Mi trompeta: ik denk dat het inderdaad toch meer een smaakgebonden kwestie is, dan een (puur) rationele kwestie.

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.