trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuw op dit forum met een Ventiel Trombone ;)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 10:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuw op dit forum met een Ventiel Trombone ;)
BerichtGeplaatst: 27 mei 2013 12:26 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Best of both worlds ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Firebird_(trumpet)


Laatst bijgewerkt door luc op 28 mei 2013 11:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw op dit forum met een Ventiel Trombone ;)
BerichtGeplaatst: 27 mei 2013 14:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 feb 2010 18:41
Berichten: 185
Hier te koop voor een vriendenprijsje:
http://tinyurl.com/nak9y8p


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw op dit forum met een Ventiel Trombone ;)
BerichtGeplaatst: 27 mei 2013 21:26 
Offline

Geregistreerd: 26 mei 2013 13:37
Berichten: 4
WOW !

Wat een uiteenlopende reacties zeg...
Dank allen voor de tips en commentaren :)
Smaken verschillen :) Dat blijkt maar weer eens.

Heb een goede trompetist als leraar bij het Muzenhuis bij mij in de buurt die zelf ook een ventiel-trombone bezit alleen dan van Nerderlandse makelij en een kleinere kelk. Hij is helemaal weg van het geluid van deze toeter...

De ventiel-trombone heeft voor Jazz een groot voordeel boven de schuiftrombone kwa tempo waarin de noten elkaar kunnen opvolgen n.m.m.

Denk toch dat ik hier heel wat vingeroefeningen kan vinden die ik nooit zal vinden op fora voor schuiftrombone...
En Jazz patronen kan vinden om te transponeren ;)

Bob Brookmeyer is inderdaad een favoriet van mijn pa en ben zelf via die weg dan ook niet onbekend met zijn muziek...

Nochmaals bedankt voor de reacties zover.

Groet,
Peter 'Grumbit'


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw op dit forum met een Ventiel Trombone ;)
BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 08:12 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Welk instrument de geschiedenis overleeft hangt bijna altijd af van sound. De schuiftrompet heeft het niet gered omdat ventielen op een trompet (en cornet) niet teveel schade aanrichtten aan het geluid. Een schuiftrompet wordt zelfs vaak als te schel ervaren. Het geluidsverlies door ventielen is op een trombone veel groter. Van de bronzen zingende cornet-achtige toon ve trombone blijft een wat duf tot dood geluid over op een ventieltrombone. Vandaar de populariteit vd schuiftrombone.
De populariteit vd ventieltrombone in de jazz wordt hier een beetje overdreven. Bob Brookmeyer is een bekende naam, Juan Tizol vond ik zelf (veel) beter, misschien nog een verdwaalde ventieler en dat is het dan. In de 20er jaren werd regelmatig gedubbeld op ventieltrombone voor idd snelle passages. Tizol deed dat bij Ellington ook, hij speelde vaak mee met de sax-sectie. Overigens gold Tizol zelfs binnen de Ellington-club als een topmuzikant.
Op zich is de relatieve impopulariteit vd ventieltrombone in de jazz wel weer opvallend omdat juist de bop-trombonisten, zeg maar J.J., Curtis Fuller en dat soort jongens hun uiterste best deden hun schuiftrombone als een ventieltrombone te laten klinken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw op dit forum met een Ventiel Trombone ;)
BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 12:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
delano schreef:
De schuiftrompet heeft het niet gered omdat ventielen op een trompet (en cornet) niet teveel schade aanrichtten aan het geluid. Een schuiftrompet wordt zelfs vaak als te schel ervaren.

Hoe kom je aan deze informatie? Je schrijft het op alsof het feiten zijn; ik neem aan dat het jouw eigen mening betreft.

delano schreef:
Het geluidsverlies door ventielen is op een trombone veel groter. Van de bronzen zingende cornet-achtige toon ve trombone blijft een wat duf tot dood geluid over op een ventieltrombone. Vandaar de populariteit vd schuiftrombone.

Pardon? Ook hier ga ik er weer vanuit dat je je mening op een nogal ponerende manier brengt. Duf tot dood? Ik kon het niet meer oneens zijn. Ventieltrombone en schuiftrombone verschillen van klankkleur. Welke je voorkeur heeft, hangt van smaak af. Ik zelf vind beide sounds erg mooi, mits muzikaal toegepast. Ik vind de ventieltromboneklank zeker niet inferieur aan de schuiftromboneklank.

delano schreef:
De populariteit vd ventieltrombone in de jazz wordt hier een beetje overdreven. Bob Brookmeyer is een bekende naam, Juan Tizol vond ik zelf (veel) beter, misschien nog een verdwaalde ventieler en dat is het dan.

Heb je hier onderzoek naar gedaan? Brookmeyer is een icoon. De twee eerder door mij genoemde Horler en Pospiech zijn topmuzikanten, en ze zijn zeker niet de enige die de ventieltrombone toepassen. Ze spelen beide ook schuif, maar kiezen voor hun persoonlijke solo's voor de ventieltrombone, omdat ze daar beter hun emoties mee kunnen verklanken.

delano schreef:
Op zich is de relatieve impopulariteit vd ventieltrombone in de jazz wel weer opvallend omdat juist de bop-trombonisten, zeg maar J.J., Curtis Fuller en dat soort jongens hun uiterste best deden hun schuiftrombone als een ventieltrombone te laten klinken.

Klopt. Maar ik denk dat ze kozen voor de schuif omdat ze daarop thuis waren en omdat ze die sound zochten. Niet omdat de klank van een ventieltrombone inferieur zou zijn.

Delano, ik ken je als een zorgvuldig schrijver en genuanceerd verteller, maar deze bijdrage van je is naar mijn mening erg kort door de bocht, maar vooral erg gekleurd door jouw mening, terwijl je het bijna als feit postuleert.

Mijn mening is in ieder geval nogal drastisch anders.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw op dit forum met een Ventiel Trombone ;)
BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 13:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Grumbit schreef:
Denk toch dat ik hier heel wat vingeroefeningen kan vinden die ik nooit zal vinden op fora voor schuiftrombone...
En Jazz patronen kan vinden om te transponeren ;)

Precies! Je bent zeker welkom hier!

Grumbit schreef:
Bob Brookmeyer is inderdaad een favoriet van mijn pa en ben zelf via die weg dan ook niet onbekend met zijn muziek...

Dan moet je zeker ook Dave Horler opzoeken, ook een topper, en hij schrijft ook fantastische arrangementen, net als Brookmeyer. Heeft lang bij de WDR bigband gespeeld.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw op dit forum met een Ventiel Trombone ;)
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 09:34 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nou, eigen mening...
Volgens mij bestaat er zoiets als instrumenten-antropologie. De gewoonte onder instrumentenbouwers was om elk instrument in koren te bouwen. Om bij de trombone te blijven: een (contra) bastrombone, een tenor, een alt en een discant. Van die vier is de tenortrombone, tegenwoordig vaak voorzien ve kwartventiel, de meest gangbare. De gewone bastrombone zie ik als een overmatige tenortrombone. De contrabastr. is ook redelijk gangbaar, de alt is een echt bij-instrument, veel gebruikt laat 18e en 19e eeuwse romantische muziek op te blazen of voor de originele orkestpraktijk, zoals de Bolero waar de 1e trombonepartij origineel voor alttrombone werd geschreven. (en heel vaak op tenortrombone wordt uitgevoerd).
De discant is in onbruik geraakt, de partijen worden in de muziekpraktijk voor trompet geschreven. Aan de andere kant zie je bv bij de trompetten dat eigenlijk alleen de hoge overgebleven zijn. De bastrompet ken ik alleen vh Requiem van Mozart en ik meen uit Rheingold. De alttrompet is een beetje een rariteit.
Nu naar de ventieltrombone. Wat ik daarover stelde is niet zozeer mijn eigen mening als wel de communis opinio onder musicologen. Je kunt wat ik stelde in elk boekje over de trombone vinden. Dus hooguit praat ik anderen na.
Dit sluit natuurlijk niet uit dat bepaalde individuen heel erg mooi op een ventieltrombone kunnen spelen.
Overigens vind ik ook belangrijke ondersteuning van mijn standpunt in de vigerende orkestpraktijk. Kan best zijn dat ventieltrombones een andere en niet mindere klankkleur hebben maar ik zie nog geen symfonie-orkest, big band, Metropole, WDR en andere orkesten overgaan op ventieltrombone-secties en ik ga er vanuit dat sound daarbij de cruciale factor is. (M.u.v. een typisch experiment als mellophonen-sectie van Stan Kenton).
Over Bob Brookmeyer: ik ben bepaald geen fan van hem. Vind hem "te zwaar" spelen, beetje log, echt tromboneprobleem. Op hem was ik al afgehaakt nadat ik 35 geleden of zo de live dubbel LP van het Gerry Mulligan-kwartet met hem kocht en op een gegeven moment alle solo's van Bob B. ging overslaan omdat ik er kop noch staart aan kon ontdekken.
En Juan Tizol is volgens mij de beste op ventieltrombone, feilloze techniek.
Tot slot moet van mijn hart dat ondanks een 20 jarige trombone-carriere ik geen fan meer ben vh instrument. Ik kon zelfs enige (geen 100%) waarheid ontdekken in de uitspraak van Miles Davis dat "hij niet zo de zin inzag van 3 of 4 trombones. Ook niet van 1 trouwens".


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw op dit forum met een Ventiel Trombone ;)
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 10:04 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Maynard wist ook wel raad met de ventieltrombone. Daar heb ik wel een paar geweldige opnames van uit de jaren '50 - '60. De Roulette box is wat dat betreft een aanrader, daar komt wel het een en ander voorbij.

En ja, ik vond dat Bob Brookmeyer geweldig ventieltrombone speelde. Afgelopen weken nog intensief geluisterd naar de opnames met Clark Terry, wat een geweldenaren.

http://youtu.be/oqtHD0F_XeI

Die uitspraak van Miles ken ik niet maar gaat natuurlijk nergens over.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.