Ruli schreef:
The Joker schreef:
Elke keer als ik muziek maak, probeer ik niet alle noten goed te spelen. Alle noten goed spelen is geen muziek maken. Noten poepen is een kunstje dat ik totaal niet interessant vind, en met mij vele anderen. Muziek maken heeft met lijnen, verhalen en risico's te maken. Durf je het risico te nemen om net iets zachter, is subtieler of wat dan ook te spelen? Als je (zeker in de klassieke wereld) alles op safe speelt, heb je goed gespeeld. Dat is één van de meest verschrikkelijke complimenten die je kunt krijgen, zeker als prof. Ik wil niet goed spelen, ik wil MOOI spelen en dat is compleet wat anders. En tijdens die pogingen neem ik risico's en vertel ik verhalen met mijn trompet. Natuurlijk kicks ik en natuurlijk schiet ik wel eens ergens overheen. Maar het verhaal blijft hangen en mensen hangen aan je lippen als je speelt en het lukt. Dat iemand mij vervolgens afrekent op 4 kicksen en 2 fouten noten in het trompetconcert van Arutunian, daar heb ik echt geen boodschap aan. Er gaat 550 man staand applaudiseren in de zaal, die mensen heb ik weten te boeien met mijn spel. Daar gaat het toch om?
Daar gaat het zeker om... maar met het spelen van het signaal taptoe heeft het vlgs mij weinig te maken. Of heb ik het mis? Bij 4 kicksen mag je nooit meer terugkomen...
Ik speel in ieder geval nooit zomaar die noten. Zo'n signaal kun je op tig verschillende manieren spelen (ook al zijn het maar 2 noten in het geval waar het nu over gaat) en daar denk ik over na. Wat voor signaal is het? Daarom is het ook zo vervelend dat signalen als Taptoe, Last Post enz door elkaar gehaald worden. Deze hebben allemaal een andere functie en worden dus ook anders en op andere momenten gespeeld.
Dat nadenken gebeurt uiteraard tijdens de voorbereiding en tijdens het daadwerkelijke spelen ben je daar iets minder mee bezig. Dan zijn er genoeg factoren om je mee bezig te houden, zeker op zo'n druk plein als de dam. Je staat daar in de relatieve kou een uur te wachten totdat je dat signaal mag spelen en in dat half uur kan er heel veel door je hoofd gaan spoken. Het is aan jou de taak om rustig te blijven en te focussen op wat je moet doen. Maar zelfs wanneer je dit alles onder controle hebt, kunnen er altijd dingen gebeuren waar je geen controle over hebt en dus kun je ook kicksen. Of je nu 1 week, of 40 jaar speelt. Of je nu amateur of doorgewinterde prof bent. Of je nu iets makkelijks of moeilijks moet spelen.