trompet.nl > forum > Toon onderwerp - 4 mei 2012
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 15:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 15:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
wat een fucking dooddoener.
"Jij bent de prof, dus jij moet het foutloos doen, en IK ben de amateur, DUS ik mag over jou zeiken".

Dit bedoel ik dus met die zijlijn.

Maar leef gerust verder in je treurige denkwereldje.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 15:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
camel schreef:
wat een fucking dooddoener.
"Jij bent de prof, dus jij moet het foutloos doen, en IK ben de amateur, DUS ik mag over jou zeiken".

Dit bedoel ik dus met die zijlijn.

Maar leef gerust verder in je treurige denkwereldje.


...ik vind de toevoeging over mijn "denkwereldje" overbodig.

Maar heb jij geen ander verwachtingspatroon van een prof als van een amateur dan? Van een prof mag je m.i. meer verwachten... op welk vakgebied dan ook.
Jij bent een prof-trompettist, dus als ik jou inhuur verwacht ik meer dan wanneer ik een (goedkopere) amateur inhuur.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 15:20 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ach, ik denk dat het meer met zenuwen te maken heeft dan met bekwaamheden, ik denk dat als de betreffende klaroen (?) blazer het 20 keer voor je speelt dat het 20 keer goed is. Maar ja, de omstandigheden. Wanneer de zenuwen toeslaan weet je nooit. Als 15-jarige speelde ik als invaller (!) trombonist zonder enig geweten mee met de Pall Mall jazzband op een groot festival met duizenden bezoekers op de markt van Den Bosch. Totaal nergens last van. Paar jaar geleden zou ik bij auditie van het zingen van mijn dochter een simpele pianobegeleiding doen en kreeg ik de eerste maten van pure zenuwen er helemaal niet uit. Waarom? Niet rationeel verklaarbaar.
Vond ik erg leerzaam.
Zelfde vraag: waarom mist een voetballer van 80 miljoen bij Real Madrid in een uiterst belangrijke wedstrijd op knullige wijze een penalty? Of waarom kan een top 5 snookerspeler een simpel balletje naar de pocket dat elke clubbiljarter er met z'n ogen dicht uitschiet opeens missen als het om de beslissende bal gaat?
Ons past meer nederigheid voor mensen die onder druk moeten presteren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 15:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Ruli schreef:
camel schreef:
wat een fucking dooddoener.
"Jij bent de prof, dus jij moet het foutloos doen, en IK ben de amateur, DUS ik mag over jou zeiken".

Dit bedoel ik dus met die zijlijn.

Maar leef gerust verder in je treurige denkwereldje.


...ik vind de toevoeging over mijn "denkwereldje" overbodig.

Maar heb jij geen ander verwachtingspatroon van een prof als van een amateur dan? Van een prof mag je m.i. meer verwachten... op welk vakgebied dan ook.
Jij bent een prof-trompettist, dus als ik jou inhuur verwacht ik meer dan wanneer ik een (goedkopere) amateur inhuur.


Natuurlijk verwacht ik van een beroeps een hogere kwaliteit. Maar ik weet ook dat een beroeps die vind dat hij kan garanderen dat hij geen kicks maakt, een leugenaar is. Want die garantie kun je nooit 100% geven.

Tot op het niveau van het concertgebouw komt het voor dat een musicus een fout maakt. En weet je: het is niet erg. Als een arts een fout maakt, dat is erg. Als een buschauffeur een fout maakt, dan heb je een uitdaging. Als een advocaat een fout maakt, heeft hij heel wat uit te leggen. Maar als een musicus een fout maakt, gaat er niemand dood, raakt er niemand gewond, niemand krijgt een hartaanval (Bernard Haitink misschien), en de wereld draait gewoon door.

Als het iemand pijn aan de oren doet, of een kicks erg vindt, denk ik: die mensen moesten ze een luister verbod opleggen. Want naar de achterliggende intentie en kwaliteit die er wel zijn, hebben jullie totaal geen oren naar. Teren op andermans missers. Lekker makkelijk.

Edit: Bedankt Delano!

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 15:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
camel schreef:
Ruli schreef:
camel schreef:
wat een fucking dooddoener.
"Jij bent de prof, dus jij moet het foutloos doen, en IK ben de amateur, DUS ik mag over jou zeiken".

Dit bedoel ik dus met die zijlijn.

Maar leef gerust verder in je treurige denkwereldje.


...ik vind de toevoeging over mijn "denkwereldje" overbodig.

Maar heb jij geen ander verwachtingspatroon van een prof als van een amateur dan? Van een prof mag je m.i. meer verwachten... op welk vakgebied dan ook.
Jij bent een prof-trompettist, dus als ik jou inhuur verwacht ik meer dan wanneer ik een (goedkopere) amateur inhuur.


Natuurlijk verwacht ik van een beroeps een hogere kwaliteit. Maar ik weet ook dat een beroeps die vind dat hij kan garanderen dat hij geen kicks maakt, een leugenaar is. Want die garantie kun je nooit 100% geven.

Tot op het niveau van het concertgebouw komt het voor dat een musicus een fout maakt. En weet je: het is niet erg. Als een arts een fout maakt, dat is erg. Als een buschauffeur een fout maakt, dan heb je een uitdaging. Als een advocaat een fout maakt, heeft hij heel wat uit te leggen. Maar als een musicus een fout maakt, gaat er niemand dood, raakt er niemand gewond, niemand krijgt een hartaanval (Bernard Haitink misschien), en de wereld draait gewoon door.

Als het iemand pijn aan de oren doet, of een kicks erg vindt, denk ik: die mensen moesten ze een luister verbod opleggen. Want naar de achterliggende intentie en kwaliteit die er wel zijn, hebben jullie totaal geen oren naar. Teren op andermans missers. Lekker makkelijk.

Edit: Bedankt Delano!


Ik ben het helemaal met je eens.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 19:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Elke keer als ik muziek maak, probeer ik niet alle noten goed te spelen. Alle noten goed spelen is geen muziek maken. Noten poepen is een kunstje dat ik totaal niet interessant vind, en met mij vele anderen. Muziek maken heeft met lijnen, verhalen en risico's te maken. Durf je het risico te nemen om net iets zachter, is subtieler of wat dan ook te spelen? Als je (zeker in de klassieke wereld) alles op safe speelt, heb je goed gespeeld. Dat is één van de meest verschrikkelijke complimenten die je kunt krijgen, zeker als prof. Ik wil niet goed spelen, ik wil MOOI spelen en dat is compleet wat anders. En tijdens die pogingen neem ik risico's en vertel ik verhalen met mijn trompet. Natuurlijk kicks ik en natuurlijk schiet ik wel eens ergens overheen. Maar het verhaal blijft hangen en mensen hangen aan je lippen als je speelt en het lukt. Dat iemand mij vervolgens afrekent op 4 kicksen en 2 fouten noten in het trompetconcert van Arutunian, daar heb ik echt geen boodschap aan. Er gaat 550 man staand applaudiseren in de zaal, die mensen heb ik weten te boeien met mijn spel. Daar gaat het toch om?

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 20:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
The Joker schreef:
Elke keer als ik muziek maak, probeer ik niet alle noten goed te spelen. Alle noten goed spelen is geen muziek maken. Noten poepen is een kunstje dat ik totaal niet interessant vind, en met mij vele anderen. Muziek maken heeft met lijnen, verhalen en risico's te maken. Durf je het risico te nemen om net iets zachter, is subtieler of wat dan ook te spelen? Als je (zeker in de klassieke wereld) alles op safe speelt, heb je goed gespeeld. Dat is één van de meest verschrikkelijke complimenten die je kunt krijgen, zeker als prof. Ik wil niet goed spelen, ik wil MOOI spelen en dat is compleet wat anders. En tijdens die pogingen neem ik risico's en vertel ik verhalen met mijn trompet. Natuurlijk kicks ik en natuurlijk schiet ik wel eens ergens overheen. Maar het verhaal blijft hangen en mensen hangen aan je lippen als je speelt en het lukt. Dat iemand mij vervolgens afrekent op 4 kicksen en 2 fouten noten in het trompetconcert van Arutunian, daar heb ik echt geen boodschap aan. Er gaat 550 man staand applaudiseren in de zaal, die mensen heb ik weten te boeien met mijn spel. Daar gaat het toch om?


Daar gaat het zeker om... maar met het spelen van het signaal taptoe heeft het vlgs mij weinig te maken. Of heb ik het mis? Bij 4 kicksen mag je nooit meer terugkomen...;-)

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 21:18 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Als ik lekker zit te kijken, luisteren en er komt zo'n kicks in een taptoe signaal schrik ik ook altijd wel even. Probeer er zelf dan ook altijd een verklaring voor te zoeken waarom een prof dit overkomt, het zal dan wel de druk zijn denk ik of moeite met concentratie voor dat moment.
Het verwachtings patroon voor de prof ligt ook hoger dan voor een amateur wat voor hem extra druk kan geven, het is wel lekker spelen als er van verwachtings patroon geen sprake is.
Het zal ongetwijveld op de Dam ook moeilijker zijn dan in mijn dorpje met zo'n 100 toeschouwers. Persoonlijk had ik vroeger moeite met de lage c 's op het eind, de laatste jaren ga ik bewuster om met de concentratie op deze noten en deze klinken nu ook goed.

_________________
Yamaha Xeno 8335RGS.
Bach Stradavarius 37ML, (Vintage, 1978).
Bob Reeves 43M, 43C
JK 1.5 C
Bugel Thomann
JK 1.5 C


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.