trompet.nl > forum > Toon onderwerp - 4 mei 2012
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 23:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 21:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
...ik kicks meestal als een noot niet goed heb "voorgesteld" voor ik hem inzette... en als een noot net iets boven mijn bereik ligt... en dat bereik zakt iets naarmate de repetitie-/concerttijd loopt ;-)

...en jullie?

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 23:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 sep 2007 12:25
Berichten: 222
Woonplaats: Den Ham
Ik weet nog dat ik vorig jaar voor het eerst vanaf een balkon het signaal moest spelen, en ik vlak voor tijd opeens de begin toon (g) niet meer in m'n hoofd had zitten.. tis toch wel wennen als je g opeens een secunde hoger klinkt dan dat je hem had voorgesteld.
Gelukkig goed kunnen switchen en ik denk uit pure adrenaline van dat het bijna mis was gegaan toch alles foutloos geblazen!

Dit jaar moest ik hem gelukkig om 7 uur ook blazen op een andere locatie zodat ik hem om 8 uur prima in m'n hoofd had.

Klinkt het bij meer mensen bekend dat zodra je de eerste 2 noten goed geraakt hebt je in een soort trance raakt waardoor je niet echt meer nadenkt en je vlak na de tijd ook niet eens meer precies weet wat je precies gedaan hebt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 05:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Geer schreef:
Ik weet nog dat ik vorig jaar voor het eerst vanaf een balkon het signaal moest spelen, en ik vlak voor tijd opeens de begin toon (g) niet meer in m'n hoofd had zitten.. tis toch wel wennen als je g opeens een secunde hoger klinkt dan dat je hem had voorgesteld.
Gelukkig goed kunnen switchen en ik denk uit pure adrenaline van dat het bijna mis was gegaan toch alles foutloos geblazen!

Dit jaar moest ik hem gelukkig om 7 uur ook blazen op een andere locatie zodat ik hem om 8 uur prima in m'n hoofd had.

Klinkt het bij meer mensen bekend dat zodra je de eerste 2 noten goed geraakt hebt je in een soort trance raakt waardoor je niet echt meer nadenkt en je vlak na de tijd ook niet eens meer precies weet wat je precies gedaan hebt?


...in een trance ben ik nog niet geraakt. En van die eerste twee rake noten gaat bij mij ook niet op, sterker zelfs; als ik de taptoe thuis oefen en de eerste paar noten zijn goed en ik denk onder het spelen, nou dat gaat best goed, dan kicks ik vervolgens alle kanten op... concentratie-puntje denk ik...

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 07:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2012 19:54
Berichten: 19
Woonplaats: Hollandsche Rading
Als ik hem speel dan ben ik iedere keer gefocust op de volgende noot die gaat komen. Ik vind het natuurlijk mooi als ik de eerste 2 noten goed heb geraakt maar dat moet je ook volhouden dus ik concentreer me steeds weer op die volgende noot. En ik heb hem natuurlijk foutloos gespeeld met uiterste concentratie :D

_________________
2006 - HAVA A
2009 - Toets B
2012 - Toets C

2011, 2012 - Dodenherdenking Utrecht
2013 - Begeleiden van
Alain Clark

Muziek marathon - 2005 (4e), 2006 (2e), 2007 (4e), 2008 (4e), 2009 (5e), 2011 (6e)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 4 mei 2012
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 09:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Ruli schreef:
The Joker schreef:
Elke keer als ik muziek maak, probeer ik niet alle noten goed te spelen. Alle noten goed spelen is geen muziek maken. Noten poepen is een kunstje dat ik totaal niet interessant vind, en met mij vele anderen. Muziek maken heeft met lijnen, verhalen en risico's te maken. Durf je het risico te nemen om net iets zachter, is subtieler of wat dan ook te spelen? Als je (zeker in de klassieke wereld) alles op safe speelt, heb je goed gespeeld. Dat is één van de meest verschrikkelijke complimenten die je kunt krijgen, zeker als prof. Ik wil niet goed spelen, ik wil MOOI spelen en dat is compleet wat anders. En tijdens die pogingen neem ik risico's en vertel ik verhalen met mijn trompet. Natuurlijk kicks ik en natuurlijk schiet ik wel eens ergens overheen. Maar het verhaal blijft hangen en mensen hangen aan je lippen als je speelt en het lukt. Dat iemand mij vervolgens afrekent op 4 kicksen en 2 fouten noten in het trompetconcert van Arutunian, daar heb ik echt geen boodschap aan. Er gaat 550 man staand applaudiseren in de zaal, die mensen heb ik weten te boeien met mijn spel. Daar gaat het toch om?


Daar gaat het zeker om... maar met het spelen van het signaal taptoe heeft het vlgs mij weinig te maken. Of heb ik het mis? Bij 4 kicksen mag je nooit meer terugkomen...;-)


Ik speel in ieder geval nooit zomaar die noten. Zo'n signaal kun je op tig verschillende manieren spelen (ook al zijn het maar 2 noten in het geval waar het nu over gaat) en daar denk ik over na. Wat voor signaal is het? Daarom is het ook zo vervelend dat signalen als Taptoe, Last Post enz door elkaar gehaald worden. Deze hebben allemaal een andere functie en worden dus ook anders en op andere momenten gespeeld.

Dat nadenken gebeurt uiteraard tijdens de voorbereiding en tijdens het daadwerkelijke spelen ben je daar iets minder mee bezig. Dan zijn er genoeg factoren om je mee bezig te houden, zeker op zo'n druk plein als de dam. Je staat daar in de relatieve kou een uur te wachten totdat je dat signaal mag spelen en in dat half uur kan er heel veel door je hoofd gaan spoken. Het is aan jou de taak om rustig te blijven en te focussen op wat je moet doen. Maar zelfs wanneer je dit alles onder controle hebt, kunnen er altijd dingen gebeuren waar je geen controle over hebt en dus kun je ook kicksen. Of je nu 1 week, of 40 jaar speelt. Of je nu amateur of doorgewinterde prof bent. Of je nu iets makkelijks of moeilijks moet spelen.

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.