trompet.nl
https://www.trompet.nl/forum/

Ray Robinson Cup Mute
https://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=9995
Pagina 2 van 2

Auteur:  Luciën [ 13 jun 2012 09:17 ]
Berichttitel:  Re: Ray Robinson Cup Mute

Het is je ervaring. Ik ga er dus van uit dat het juist is. je zou verwachten dat er met iets simpels als een demper er geen problemen zouden moeten zijn. Het materiaal is makkelijk te vervaardigen, de dikte ervan is makkelijk te bepalen, de vorm is makkelijker te maken dan vroeger. Je zou denken dat kopiëren dan simpel is. Blijkt dus niet zo te zijn. Ik ben weer wat wijzer.

Auteur:  camel [ 13 jun 2012 09:21 ]
Berichttitel:  Re: Ray Robinson Cup Mute

Kopieeren is niet simpel. Kijk alleen al eens naar de Jo-Ral Harmon copper.
De oudere modellen zijn dikker, en zwaarder. Klinken ook veel vetter dan de nieuwe modellen, die dunner zijn.

Auteur:  Trompedro [ 13 jun 2012 10:31 ]
Berichttitel:  Re: Ray Robinson Cup Mute

Dat er verschil zit in mutes, zeker weten.

Voor straight werk, in de orkesten waar ik speel, wordt veelal zo'n goedkope Dennis Wick gebruikt. Nu gebruik ik zelf een Wallace met kopere bodem. Deze speelt een stuk lichter en het geluid is, om het zo uit te drukken, een stuk frisser. Zoals ik dat ervaar, heerlijk dan om tussen die doffere Dennis Wicks in te zitten.

Auteur:  Luciën [ 13 jun 2012 12:10 ]
Berichttitel:  Re: Ray Robinson Cup Mute

Mag ik dan de voorzichtige conclusie trekken dat kopiëren van dit soort dingen misschien wèl simpel is, maar dat men door geld te willen besparen (ook hier) gaat bekrimpen op materiaal? Want nogmaals, een oud model mute is heel makkelijk op te meten en te kopiëren. Tenminste, door een vakman. Dat mutes verschillen, is natuurlijk logisch. Vorm, gewicht, gebruikt materiaal (verhouding legering, en diktemateriaal) spelen onder andere mee.

Overigens zou het advies naar de vraagsteller dan waarschijnlijk moeten zijn:

Wil je stilte, koop elke goedkope demper die dat voor elkaar krijgt.

Wil je een mooie sound, test dan verschillende dempers uit tot je vind wat je zoekt. Door je wensen aan te geven kunnen anderen je waarschijnlijk al een beetje de juiste richting op sturen.

Auteur:  camel [ 13 jun 2012 12:25 ]
Berichttitel:  Re: Ray Robinson Cup Mute

Luciën schreef:
Mag ik dan de voorzichtige conclusie trekken dat kopiëren van dit soort dingen misschien wèl simpel is, maar dat men door geld te willen besparen (ook hier) gaat bekrimpen op materiaal? Want nogmaals, een oud model mute is heel makkelijk op te meten en te kopiëren. Tenminste, door een vakman. Dat mutes verschillen, is natuurlijk logisch. Vorm, gewicht, gebruikt materiaal (verhouding legering, en diktemateriaal) spelen onder andere mee.

Overigens zou het advies naar de vraagsteller dan waarschijnlijk moeten zijn:

Wil je stilte, koop elke goedkope demper die dat voor elkaar krijgt.

Wil je een mooie sound, test dan verschillende dempers uit tot je vind wat je zoekt. Door je wensen aan te geven kunnen anderen je waarschijnlijk al een beetje de juiste richting op sturen.


Beknibbelen op materiaal onder andere. Maar blijkbaar is het kopieeren dus niet makkelijk. Want het is niet alleen het materiaal, maar ook hoe dat in elkaar is gezet.
Ook wat betreft je uitlating over studeren in stilte heb je ongelijk.
Een Denis Wick met gesloten cup doet het prima. Maar de studiedemper van Wallace is te gek. Die van Best Brass ook. Sterker nog: ik merk dat als ik veel oefen met studiedemper dat mijn bek er sterker van wordt. Beetje letten op intonatie, maar boeie.

Ik heb een stuk of 40 dempers, cup en straight. Allemaal verschillend. De meesten erg mooi, sommigen niet zo.

Dempers zijn net als mondstukken een leuke hobby.
Een cupmute. Koop maar een Denis Wick. Prima ding. Maar ooit wel eens een houten cup van Tools 4 Winds geprobeerd? Of een 8-hoekige houten cup van ECG uit Spanje? Heel warm, zacht intiem geluid. Of een full copper cup van Tom Crown. Die is niet verstelbaar, dus je moet een beetje schuren aan de kurken. Heel erg apart geluid. Of de mic-a-mute van humes & berg. Prachtig voor Franse solowerken.

Of wat te denken van een zwarte fiberglass straight van Marcus Bonna. Heel mooi helder geluidje zit daar in.
Of die van Arnolds en Sons, die gemaakt is van riet, helemaal omhooggedraaid, en verlijmd.

Koop ze gewoon allemaal. En je zult bij alle dempers wel een geschikte passage vinden om ermee te stoeien. En als je in je trompetsectie dan allemaal van die milde gekken hebt rondlopen, kun je er met een hele sectie voor kiezen om bijvoorbeeld voor de ene passage niet de DW cup te gebruiken, maar een houten. Dat levert zo'n groot kleurenpalet op, daar word je gewoon vrolijk van.

Nee, over dempers moet je nooit lichtzinnig denken.

Auteur:  delano [ 13 jun 2012 15:03 ]
Berichttitel:  Re: Ray Robinson Cup Mute

Wat een prachtig pleidooi voor de demper!
Voor practice heb ik ook de DW cupmute en de Wallace oefendemper. Heel goed ding, eigenlijk allebei wel.
Maar voor studiedoeleinden heb ik er nog een: de DW harmon. Volgens mij een onding maar met het pijpje eruit, op z'n Davis', ben je verplicht ongenadig goed in de kern vd toon te spelen om de gewenste sizzle te krijgen EN om dat ding niet helemaal dicht te laten slaan. Dat helpt mij om ontspannen te spelen.
Nog zo iets raars met dempers: met het pijpje vd DW harmon erin is het een betrekkelijk gemakkelijk spelend wah-wah dempertje. Maar met het pijpje eruit, dus met een grotere opening in de demper, dan gaat hij zwaarder blazen. Kwestie van accoustische impedantie vermoed ik maar optisch onlogisch.

Auteur:  Remy [ 18 jun 2012 07:19 ]
Berichttitel:  Re: Ray Robinson Cup Mute

Op Ebay is enkele dagen geleden een vergelijkbare (maar die was wel beschadigd) verkocht voor EUR 8,-.

Auteur:  delano [ 15 jul 2012 13:36 ]
Berichttitel:  Re: Ray Robinson Cup Mute

Kwam ik toch een echte vintage mute website tegen:

http://www.vintagemutes.com/

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/