Roel schreef:
delano schreef:
Ook geen Malone constructie want dat is volgens mij een Malone patent
Oei, ik heb een C-trompet in mijn handen gehad met een dergelijke constructie, gebouwd door een werkplaats die ik niet frequenteer.
delano schreef:
In mijn werkzame leven als jurist heb ik ook iets van patenten geleerd en wel dat het een mateloos ingewikkelde materie is.
In de muziekindustrie worden veel patenten aangevraagd op dingen die eigenlijk niet te patenteren zijn. Dat vind je dan terug als patent pending, patent aangevraagd. Patenten zijn waanzinnig moeilijk te beschermen, je moet een goed gevulde oorlogskas hebben om procedures te kunnen voeren.
Zo is de tuning bell constructie bedacht door Renold Schilke maar:
The patent however was transferred to Yamaha by Schilke shortly after its registration because Schilke believed that only a company with Yamaha's resources would be financially able to defend the patent against infringement. Schilke was proven right and by the end of the 70's Yamaha had sued F. E. Olds & Son over their use of the tuning bell design. (Schilke loyalist).
Zelf heb ik een Henri Selmer tuning bell B700 die waarschijnlijk ook i.s.m. dit patent is gebouwd.
Ook bezit ik een Conn 36A Concert Grand cornet die een kopie is vd door de geniale (volgens mij) Foster Reynolds ontwikkelde King Master cornet. Dat was van korte duur, blijkbaar was H.N. White machtig genoeg deze inbreuk te verhinderen.
In de praktijk worden inbreuken door kleine partijen vaak met rust gelaten.