trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Benge Bb trompet gezocht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 14:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Benge Bb trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 18 jan 2016 19:50 
Offline

Geregistreerd: 15 jan 2016 16:12
Berichten: 8
Een heel verhaal Delano. Dank je wel.

Op marktplaats staat ook een Benge uit 1974: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

Ik heb contact gehad met de verkoper en hij meldde dat de trompet goed is, maar de ventielen versleten, onvoldoende compressie. Deze kun je opnieuw laten opnikkelen, kost circa € 400,00. En is hij dan wel goed?
De trompet stond mij in 1ste instantie wel aan, maar na het verhaal van de ventielen twijfel ik enorm.

Wanneer ik een trompet uit Amerika laat komen ben je ook overgeleverd aan de goden of hij goed is. En komen er nog invoerrechten bij?

Allemaal moeilijk, misschien een ander merk............


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Benge Bb trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 18 jan 2016 20:13 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik heb dat laten doen bij een Benge uit 58. Werkt best goed!

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Benge Bb trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 18 jan 2016 20:18 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Adams doet ventielen. Ik ken een verzamelaar die ongeveer alles wat hij aan vintage toeters binnenkrijgt naar Adams brengt voor ventielrevisie.
Ze horen dan weer goed te zijn, zelf geen ervaring mee.
Overigens is het dan beter de hele toeter te restaureren en evt. te herlakken cq platen.
Voor een niet-verzamelaar dus een player zou ik er niet zo snel aan beginnen. Eigenlijk is dat hele vintage gedoe iets voor verzamelaars die iets bijzonders met een merk hebben. In de US heb je een paar van die gasten die alle Olds instrumenten hebben of alle Bueschers, allemaal gerestaureerd. Die hebben ze dan ook nog vaak in paren, met de overeenstemmende cornet erbij.
Maar als je gewoon wil spelen op een goede trompet kun je beter een nieuwe kopen en je energie richten op welke dat dan moet zijn.
Net de nieuwe website bekeken van Hub van Laar en daar zitten ook wel lekkertjes tussen.
Benges zijn lichte, commerciële toeters net zoals bv Callicchio.
Dan zit je snel in de hoek van bv de Van Laar B1 of, ook een interessant ding, de nieuwe comm. Bach, de LT190.
Maar er zijn zoveel aantrekkelijke instrumenten, daar kan je wel een jaartje mee vullen om dat allemaal uit te zoeken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Benge Bb trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 18 jan 2016 20:24 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nog twee dingen:
een trompet in de US kopen wordt erg duur, verzekerd transport kostte mij (OK uit Canada) iets van 130 dollar en dan komt er ongeveer 28% EU import +BTW over aankoopprijs + transport bij en nog iets van 15 euro adm. kosten.
Twee: mijn grote favoriet Timofei Dokshizer speelde in zijn latere jaren op een Benge en dat klonk toch wel verbijsterend goed. (maar ja, dat kon hij ook wel op een chineesje denk ik).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Benge Bb trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 08:11 
Offline

Geregistreerd: 15 jan 2016 16:12
Berichten: 8
Heeft een ventielrevisie ook risico's of loopt het ventielenhuis daarna weer voor 100% als een zonnetje?

De Benge op Marktplaats staat me erg aan, zeker nu invoeren ook behoorlijk kostenplaatje blijkt te zijn met alles wat er extra bijkomt. Verder staan ze bijna nooit ergens te koop in de Benelux.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Benge Bb trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 08:25 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dat ventielen wat afgesleten zijn, na lange tijd van gebruik is op zich helemaal geen probleem. Zo hoeven er zelfs niet mee te lekken (mijn Benge had versleten ventielen, maar de compressie was nog steeds prima, en mijn huidige Olds heeft hetzelfde issue, en ook geen compressie problemen).
Kwestie van een wat dikkere olie gebruiken, en je kunt er nog jaren mee doen. Als de mensen die die ventielrevisie doen, hun vak verstaan, is er daarna ook niks aan het handje.

Als jij die Benge wil, is het beste om hem te gaan proberen. Als de ventielen dusdanig lek zijn, dat er niet op te spelen is, is het wijzer om hem sowieso te laten staan, want je kunt dan niet beoordelen of het instrument ná een revisie wél bij je past. Als het instrument bespeelbaar is, dan kun je een inschatting maken of het qua klank en comfort bij je past. En eventueel een revisie laten doen. Maar nogmaals dan kom je met dikke olie ook een eind.

Overigens zou ik me niet blindstaren op maar 1 merk. Kanstul heeft met de burbank een soortgelijke lijn gemaakt, en er zijn talloze andere bouwers die instrumenten a la Benge maakten. (Het wiel is, in tegenstelling tot wat ze beweren nooit echt 100 keer opnieuw uitgevonden :wink: )

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Benge Bb trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 08:49 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Als toevoeging:

Als je de oude en de nieuwe instrumenten gaat vergelijken; valt qua bouwen toch iets op.
Tegenwoordig worden de meeste instrumenten ontworpen op efficientie. Sommige bouwers (Harrelson, Monette) gebruiken hele verhalen over golven en pitch centers om aan te geven hoe efficient dat hun instrumenten zijn, anderen richten zich meer woordeloos op een zo efficient mogelijk instrument. Maar het is wel de boventoon.

Vroeger kon men dat niet zo erg, en/ of het speelde minder een rol. Bovendien was het materiaal waarmee gebouwd werd minder "puur" er zaten (nagenoeg op het oog onzichtbaar) oneffenheden, onvolkomenheden in het materiaal, en die werden ongezien verwerkt in het instrument.
Het plaatmateriaal van tegenwoordig is nagenoeg compleet zonder oneffenheden.

Los daarvan: door de ontwikkelingen van de trompet, is ook het klankbeeld door de jaren heen veranderd. En daarmee dus ook de bouwwijze van instrumenten.

Die oude meuk is voor sommigen iets magisch. Ik heb zelf een aantal instrumenten (gehad) die inmiddels toch echt wel "vintage" genoemd mogen worden. Sommigen passen prima bij me, en zijn nog steeds goed inzetbaar, anderen vergen iets meer moeite om inzetbaar te houden.
Mijn Olds bijvoorbeeld, heeft ondanks het feit dat het toen om en top instrument ging, toch wat rare noten, en ik moet qua intonatie toch net even iets meer mijn best doen. Meer dan bij mijn Stomvi, die gewoon meer bij de huidige tijd past.
Maar dat neemt niet weg dat het iets magisch blijft hebben.

Of de Benge die jij wil een speler is (zoals Delano opmerkt) moet je dus uitzoeken. En ook uittesten in de secties waarmee je al dan niet samenspeelt. Als het geluid je bevalt, en het is plooibaar genoeg: ga ervoor. Maar valt het toch teveel uit de toon (Connstellations staan daar nogal bekend om bijvoorbeeld) dan is het wellicht niet de meest voordehand liggende optie.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Benge Bb trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 23 jan 2016 17:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Zigmund Kanstul heeft het vak geleerd van Elden Benge.
De Burbank trompetten die door Kanstul worden gemaakt zijn vrijwel gelijk aan de Burbank Benges.
Dus als je geen oude Benge kunt vinden is een Burbank een goed alternatief en wellicht ook wat beter verkrijgbaar. De Leonores moet je inderdaad laten liggen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.