trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Instrument reinigen... - Op welke manier en met welk middel?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 17:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 dec 2001 12:50 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2001 12:15
Berichten: 24
Hoe kan ik het beste mijn instrument reinigen(Soprano cornet). <p>Welke middelen gebruiken jullie, of juist niet.<p>Hoe vaak per jaar?

_________________
http://www.brassinfo.nl De site voor brassband liefhebbers!
http://forum.brassinfo.nl Voor alle brassband discussies


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 dec 2001 13:12 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Bij een goeie muziekzaak kun je allerlei spulletjes kopen om je instrument goed te reinigen...een essentieel dingetje is een ragertje voor je buizen en de "gaatjes" in je ventielen...ook een kleiner ragertje voor je mondstuk is aan te raden...denk maar aan de ragers van een schoorsteenveger. Als schoonmaakmiddeltje gebruik ik zelf schoonmaak-azijn aangelengd met water voor de dopjes van je ventielen..ook de ventielen zelf kun je in een bakje met dit spul leggen.<br>Vergeet niet om de viltjes tussen het ventiel en de drukknopjes te verwijderen omdat deze veel water opnemen. Om de troep tussen je ventieldopjes te verwijderen is het handig om een lucifer te gebruiken om een beetje te "krabben"....het instrument zelf helemaal uit elkaar halen en dan met een beetje lauw-warm water door de beker laten lopen...en evt. goed naborstelen met je ragertje. Daarna afdrogen met een zachte doek en evt. ( als je daar waarde aan hecht ) oppoetsen met een poetsmiddel..( brasso ofzo..zorg dat het middel geschikt voor je instrument is )...Hoe vaak je dat per jaar doet hangt af van je eigen discipline....Misschien hebben anderen meer tips en zelfs betere tips!! Misschien heb ik een paar dingen overgeslagen of zelfs dingen verkeerd aangeraden!! Ik sta zelf ook open voor tips!! Wie volgt??

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 dec 2001 18:01 
Offline

Geregistreerd: 27 okt 2001 18:00
Berichten: 58
Woonplaats: Rotterdam
Een gedetailleerde omschrijving om je instrument goed en juist te onderhouden kun je ook vinden in het boekje "Tipboek / trombone / trompet" van Hugo Pinksterboer a fl.14,95, te verkrijgen in de muziekhandel en wellicht ook in de boekhandel.ISBN:90 76192 11 1.<br>Misschien nog wel een leuk kado-tje voor de kerst.Het boekje staat trouwens vol waardevolle en interessante informatie voor de trompettist. <br>Een klein kanttekeningetje v.w.b. het gebruik van poetsmiddelen.Het poetsmiddel "Brasso" zou ik je niet aanraden, het schijnt te grof/agressief te zijn, beter is het om silver polish van "Hagerty" te gebruiken, is vele malen milder.Bedenk echter wel dat iedere keer dat je het instrument poetst, je er een flinter dun laagje zilver afhaalt.<br>Er schijnt ook spul in de handel te zijn dat zelfs een beschermlaagje achterlaat en extra glans geeft, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 dec 2001 19:08 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Voor de binnenkant van je trompet is het goed om wat kalkoplosser bij de bak met water te gooien, waar je 'm in legt. Haal al je ventielen er eerst uit en je buizen los. Leg dan de body van je trompet en al je losse buizen in dat bad voor een kwartiertje. Goed naspoelen en klaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2001 19:15 
Offline

Geregistreerd: 29 dec 2001 02:10
Berichten: 4
Woonplaats: thuis
Het gebruik van poetsmiddelen op een verzilverd instrument moet ik je afraden daar de zilver laag hiermee wordt beschadigd.Beter is het bij de muziekhandel of juwelier een edelmetaaldoekje aan te schaffen en hier je instrument na elk gebruik goed mee te drogen. Poets middel kun je wel gebruiken om hele kleine krasjes mee weg te werken op een klein oppervlak. Verder is het voldoende om je instrument te reinigen met handlauw water en een niet agressief afwasmiddel om aangekoekt vuil los te weken. Na drogen kun je via de mondstukbuis een paar druppeltjes ventielolie in het instrument laten lopen, dit voorkomt de aanhechting van vuil aan de binnenkant. Misschien ook nog een tip die ik van mijn leverancier mee kreeg, wanneer je de ventielen demonteert, doe dit dan zonder een draaiende beweging te maken maar rechtstandig en bij het monteren eveneens om te voorkomen dat eventueel slijtagestof krassen maakt in het ventielhuis.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2002 19:28 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Heb net een paar dagen geleden mijn bes trompet opgepoetst met een doek voor verzilverde objecten. Gewoon een doekie van de Blokker. Werkt prima en nog goedkoper dan een speciale doek van een of ander trompet-merk. Misschien een tip?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.