trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aanschaf nieuwe trompet voor beginner: Bach VBS?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 25 apr 2024 17:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Aanschaf nieuwe trompet voor beginner: Bach VBS?
BerichtGeplaatst: 10 sep 2012 22:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Marcus schreef:
Voor trompettisten met een geoefend oor klinkt de ene trompet veel 'vetter' of juist 'helderder' dan de andere. Maar voor je publiek is het verschil nauwelijks waar te nemen, helemaal als je in een microfoon of tutti speelt. Koop daarom een instrument waarop je lekker speelt: hoe is de weerstand, wat is je bereik erop, kun je er zuiver op spelen, goed op aanzetten, speelt 'ie ook fijn als je pp of ff speelt etc.

Als ik dit advies zou opvolgen zou ik heel ongelukkig worden.
Natuurlijk is de speelbaarheid belangrijk, maar het gaat er toch zeker uiteindelijk om hoe iets klinkt? Je speelt niet om te spelen, maar om muziek te maken. De trompet waarop muziek maken het gemakkelijkst gaat is de beste trompet. En dat is zelden de trompet die het lichtst speelt of het beste stemt.

Marcus schreef:
(liever geen fan van een bepaald merk)

Als een gepassioneerde muzikant ook een gepassioneerde mening over zijn instrument heeft maakt hem dat niet tot een slechte partner bij het uitzoeken van een instrument. Als mijn collega mij vraagt of hij op een Van Laar beter klinkt dan op een Adams, en ik vind dat dat het geval is, zal ik toch zeker niet nalaten dat te vertellen?

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Laatst bijgewerkt door Roel op 11 sep 2012 09:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf nieuwe trompet voor beginner: Bach VBS?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2012 08:00 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2010 15:59
Berichten: 55
Woonplaats: Tilburg
@ Roel:
Wij letten op dezelfde dingen, maar als het erom spant in een andere volgorde.

Om goed muziek te maken wil ik een trompet waarop ik alles kan laten horen wat ik beheers. Als dat net niet lukt op die iets mooier klinkende toeter, dan wordt die het niet. Bovendien, wat jij hoort is niet wat je publiek hoort.

Over fans van een bepaald merk: Voordat ik onderstaande toeters heb gekocht heb ik gespeeld op Kanstul, Bach, Schilke, Callicchio, noem maar op. Ben zelfs een keer bij Hub van Laar geweest.

Overigens heb ik met onderstaande toeters genoemde dilemma's niet ervaren, maar dat maakt mij nog geen uitgesproken Yamaha fan.

_________________
trp Yamaha 8310Zs / 2010
flh Yamaha 631G / 2001
mp Yamaha 14B4, 14C4, 14F4GP


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf nieuwe trompet voor beginner: Bach VBS?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2012 08:12 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Puur een filosofische vraag:

Maar een toeter waar jij niet alles op kan doen wat jij beheerst, kan toch nooit de mooist klinkende toeter zijn? Ik bedoel: een toeter waar ik alles op kan doen, wat ik beheers, klinkt ook mooi. Want dat zit namelijk in het eisenpakketje dat ik in mijn kop heb. ( Dit nog even los van het feit dat ik een bepaald klankideaal in mijn hoofd heb, en dat dat er meestal op een beter geschikte toeter prima uitkomt ).

Wat mensen horen en wat jij hoort, kan een wezenlijk verschil inzitten. Daarom doe je er ook het best aan om iemand mee te nemen tijdens het testen, en het instrument mee te nemen naar een repetitie voor feedback, voor je tot aanschaf overgaat.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf nieuwe trompet voor beginner: Bach VBS?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2012 09:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Marcus schreef:
Om goed muziek te maken wil ik een trompet waarop ik alles kan laten horen wat ik beheers.

Ik vind "alles laten horen wat je beheerst" niets met muziek te maken hebben.

Marcus schreef:
Als dat net niet lukt op die iets mooier klinkende toeter, dan wordt die het niet.

Voor mij werkt het precies andersom. Ik zou in dit geval gaan voor de trompet waarop ik iets beter klink.

Marcus schreef:
Bovendien, wat jij hoort is niet wat je publiek hoort.

Dat is me volledig duidelijk. Ik werk in een professionele blazerssectie, en neem de mening van de andere trompettist van die sectie steevast mee in de beoordeling van de geschiktheid van de trompet voor gebruik in de sectie. Ook test ik trompetten altijd in de praktijk en vraag collega's die in de zaal luisteren tijdens een bigbandconcert om hun mening. Volledig met je eens!

Marcus schreef:
Over fans van een bepaald merk: Voordat ik onderstaande toeters heb gekocht heb ik gespeeld op Kanstul, Bach, Schilke, Callicchio, noem maar op. Ben zelfs een keer bij Hub van Laar geweest.

Ik begrijp niet wat je hiermee wil duidelijk maken.

Marcus schreef:
Overigens heb ik met onderstaande toeters genoemde dilemma's niet ervaren, maar dat maakt mij nog geen uitgesproken Yamaha fan.

Ook dit begrijp ik niet. Ik had de indruk dat je onder andere mij bedoelde met je opmerking "liever geen fan van een bepaald merk". Ik wilde alleen maar stellen dat je niet per definitie ongeschikt bent als aankoopadviseur als je fan bent van een bepaald merk. Als ik vind dat iemand op een Van Laar beter tot zijn recht komt zal ik hem of haar dat desgevraagd zeggen, ondanks mijn banden met Adams. Dat is een kwestie van ethiek.

marnix schreef:
Maar een toeter waar jij niet alles op kan doen wat jij beheerst, kan toch nooit de mooist klinkende toeter zijn? Ik bedoel: een toeter waar ik alles op kan doen, wat ik beheers, klinkt ook mooi. Want dat zit namelijk in het eisenpakketje dat ik in mijn kop heb.

Heel filisofisch! :wink:
Ik ga er gemakshalve vanuit dat Marcus met "waarop ik alles kan laten horen wat ik beheers" bedoelt: snelheid, bereik, volume, dat soort dingen. Dit even als tegenhanger van geluid. Gewoon even om de discussie doorzichtig te houden. Ik begreep dat hij deze capaciteiten net voor klankkwaliteit op zijn prioriteitenlijstje heeft staan, waar dat bij mij net andersom is.

In wezen heb je dus gelijk, alleen blijft de vraag dan overeind: wat vind je een belangrijker onderdeel van je eisenpakket? Een iets grotere range (ik kan hoger)? Net iets beter gedefinieerde slots (ik kan sneller)? Of toch de trompet waarmee je je eigen geluid het gemakkelijkst maakt (ik kan mooier)? Ik zou de laatste altijd op nummer 1 zetten.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf nieuwe trompet voor beginner: Bach VBS?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2012 12:55 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2010 15:59
Berichten: 55
Woonplaats: Tilburg
Interessante discussie, maar toch kap ik ermee. :?
Ik hoop dat de topic starter het nog kan volgen. :wink:

_________________
trp Yamaha 8310Zs / 2010
flh Yamaha 631G / 2001
mp Yamaha 14B4, 14C4, 14F4GP


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf nieuwe trompet voor beginner: Bach VBS?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2012 13:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Marcus schreef:
Interessante discussie, maar toch kap ik ermee. :?

Héél erg jammer, nét nu ik je een aantal vragen gesteld heb. Als ik dat geweten had was ik niet aan de discussie begonnen. Ik vraag me af wat je op een discussieforum te zoeken hebt als je zomaar midden in een gesprek de boel afkapt. Erg onbehoorlijk naar mijn mening!
Marcus schreef:
Ik hoop dat de topic starter het nog kan volgen. :wink:

Het enige onduidelijke tot nu toe zijn naar mijn mening jouw twee opmerkingen waar ik vragen over gesteld heb. Ik hoop dat je die, ondanks je eerdere voornemen, toch nog wil beantwoorden.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf nieuwe trompet voor beginner: Bach VBS?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2012 13:32 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Er zijn talloze musici die als jazz musicus aan het werk zijn.En dus hun geld verdienen met hoofdzakelijk jazz muziek. Die stellen andere eisen aan hun trompet dan iemand die alleen maar met klassiek hun brood verdienen.

En dan heb je nog een groep die door hun werk zo allround mogelijk moeten zijn.

En die groepen hebben 1 ding gemeen: ze willen een trompet die hun geluid zo makkelijk mogelijk weet te genereren. Het idee van geluid dat ze hebben moet voor hun zo makkelijk mogelijk naar buiten komen.

Voor de topicstarter is dat totaal niet aan de orde. Die moet gewoon met zijn budget en zijn docent Marktplaats afstruinen naar een trompet waar hij de eerstkomende jaren met goed fatsoen mee vooruit kan.

Overigens: dit is meteen ook het nadeel aan een forum: Zijn docent zegt Y, hier zegt men A. En in wezen is hij er totaal niks mee opgeschoten. Dus mijn extra (gratis) advies: luister vooral naar je docent.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf nieuwe trompet voor beginner: Bach VBS?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2012 18:51 
Offline

Geregistreerd: 01 nov 2011 12:28
Berichten: 22
Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie meningen! Leuke discussie is het.
Maar ik ga inderdaad de raad opvolgen om die tweedehands stradivarius naar de les te nemen en de docent te vragen wat ie ervan vindt.

Velen hebben mij al gezegd: je moet gewoon kijken wat hoe de trompet je ligt, of het geluid je aanstaat. Maar laat dat nu net een probleem zijn: ik krijg er op dit moment enkel een paar noten uit (die nog niet eens helder klinken), dus een keuze maken is extra moeilijk en ik moet dus een beroep doen op de know-how van anderen.

Ik kan dus onmogelijk zeggen wat mij beter ligt. Voor mij is op dit moment budget het belangrijkste criterium: ik wil geen absoluut instapmodel, maar heb ook geen zin om 2500€ te spenderen (wat blijkbaar ook niet zo'n hoop geld is als ik de prijzen op internet mag geloven...).

Ik blijf nog even op zoektocht :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.