trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Suggesties?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 12:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Suggesties?
BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 17:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jan 2013 12:14
Berichten: 24
Woonplaats: blankenberge west-vlaanderen en adegem (bij eeklo) oost-vlaanderen België
Hey,

Ik speel nu al in september 5 jaar trompet en merk dat m'n beginners trompet wat te 'zwak' word. Nu ben ik op zoek naar een nieuw instrument.

Ik ben op zoek naar een Bb trompet met een mooie klank, goede intonatie, lichtgewicht, lichte ventielen en een die licht speelt. (en dus gemakkelijk hoog gaat ;) )
Ik zou er een beetje vanalles mee spelen, dus zou een all-arounder moeten zijn.
Ik speel ook soms solo's dus moet ook duidelijk hoorbaar zijn, dus ook een goed vollume. ;)

Tot zover is het makkelijk om een passende trompet te vinden, maar de volgende eigenschap zal de moeilijkste worden vrees ik. Ik ben namelijk student en zit wat op buget, daarom heb ik een startprijs van € 250. (maximum € 500)

Ook wil ik er zeker een jaar of 10 mee kunnen doen, dus ik wil ook wat kwaliteit.

Heeft iemand een idee voor een geschikte trompet?

Alvast bedankt!

Gr. Ken

_________________
Gr. Ken
.
http://verenigdevrienden.wordpress.com/


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Suggesties?
BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 17:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54
Berichten: 517
Woonplaats: Zuiderwoude
Ik ben niet helemaal thuis is die prijscategorie en denk dat je je budget omhoog zult moeten doen als ik je wensenlijstje zie.

Dit lijkt me wat voor jou, bied anders eens, je weet nooit:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/blaasinstrumenten-trompetten/m828647806-yamaha-8310z-custom-bobby-shew-model.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Suggesties?
BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 18:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jan 2013 12:14
Berichten: 24
Woonplaats: blankenberge west-vlaanderen en adegem (bij eeklo) oost-vlaanderen België
Buget is idd heel laag, ik weet het. 'K ga eens een bellen naar m'n ouders of ze niet kunnen meehelpen om het buget wat omhoog te krijgen. ;)

En ziet er inderdaad goed uit, eens afwachten wat ik als maximum buget kan krijgen, dan eens verder kijken. Maar zo iets in die buurt lijkt me goed.

_________________
Gr. Ken
.
http://verenigdevrienden.wordpress.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Suggesties?
BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 19:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jan 2013 12:14
Berichten: 24
Woonplaats: blankenberge west-vlaanderen en adegem (bij eeklo) oost-vlaanderen België
Buget is naar €1000 gegaan. :)

_________________
Gr. Ken
.
http://verenigdevrienden.wordpress.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Suggesties?
BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 20:06 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
kendecleer schreef:
Ik ben op zoek naar een Bb trompet met een mooie klank, goede intonatie, lichtgewicht, lichte ventielen en een die licht speelt. (en dus gemakkelijk hoog gaat ;) )
Ik zou er een beetje vanalles mee spelen, dus zou een all-arounder moeten zijn.
Ik speel ook soms solo's dus moet ook duidelijk hoorbaar zijn, dus ook een goed vollume. ;)

Veel van de eisen die je hier stelt zijn zeer persoonlijk. Persoon A speelt lekkerder op toeter X met mondstuk W, terwijl Persoon B beter uit de voeten kan met toeter Y i.c.m. mondstuk Z.
De combinatie trompet / mondstuk speelt ook nog een rol, maar de grootste factor is dus de trompettist zelf. De individuele eigenschappen, hoe je oefent en hoeveel je speelt, etc.

Een goede muzikant kan goed klinken op een goedkopere trompet, terwijl een minder begaafde muzikant zelfs op de duurste toeters nog een slechte toon kan hebben.

Hoog spelen is iets dat je kunt ontwikkelen. Natuurlijk leent de ene trompet er wel iets beter voor dan de andere, maar dat is iets waar je op kunt oefenen. Misschien is het in jouw geval zelfs wel zo dat een ander mondstuk nog wel een groter verschil kan maken dan een andere trompet.
Volume is ook grotendeels techniek die je kunt leren. Goede ademsteun, etc.

Ventielen en gewicht zijn duidelijk wel eigenschappen van het instrument. Ik weet niet waarom je perse een lichtgewicht trompet wilt spelen? Je zegt namelijk ook dat je een all-round trompet wilt. Het hoeft elkaar niet uit te sluiten, maar misschien zou een normaal gewicht instrument dan logischer zijn?
Goede ventielen zijn wel belangrijk, dat ben ik helemaal met je eens! :-)

Citaat:
Tot zover is het makkelijk om een passende trompet te vinden, maar de volgende eigenschap zal de moeilijkste worden vrees ik. Ik ben namelijk student en zit wat op buget, daarom heb ik een startprijs van € 250. (maximum € 500)

Ook wil ik er zeker een jaar of 10 mee kunnen doen, dus ik wil ook wat kwaliteit.

Heeft iemand een idee voor een geschikte trompet?

Ik kan me jouw situatie heel goed voorstellen, want ik heb daar ook mee te maken gehad. Toen ik student was en weer wilde gaan spelen moest ik ook op zoek naar een goede trompet met mijn vergelijkbare kleine budget.

Mijn advies zou zijn om dezelfde trompet te kopen die ik ook heb aangeschaft, namelijk de Yamaha 4335G!

De Yamaha 4335G(s) zijn goede kwaliteitsinstrumenten. Ze zitten degelijk in elkaar en zijn duurzaam.
Je kunt ze tweedehands voor €300,- wel vinden, dus past deze prima binnen jouw budget. Mocht je wat anders willen, dan verkoop je hem voor hetzelfde bedrag, want het zijn gewilde toeters en populair bij beginnende trompettisten.
Voor dat geld kun je bijna geen betere trompet vinden denk ik.

Ik heb de mijne nog steeds en speel er met veel plezier op. Zelfs als ik een nieuwe trompet zou aanschaffen, dan houd ik deze waarschijnlijk, omdat het een betrouwbare toeter is.

Het enige probleempje wat ik in het begin had was dat de ventielen niet lekker liepen. Toen ik andere ventiel olie ben gaan gebruiken was dat probleem helemaal opgelost.
Ik speelde klassiek, maar tegenwoordig jazz en big band en het bevalt me prima. Heb er alleen wel een ander mondstuk bijgekocht voor een iets andere klank.

Als je een beter instrument wilt, dan zul je meer geld moeten uittrekken denk ik.
Of je tien jaar op een 4335 zult gaan spelen weet ik niet natuurlijk, maar het is een relatief risicoloze investering, omdat je er eigenlijk niets op afschrijft.
Stel dat je over twee of drie jaar toch iets anders wilt, dan verkoop je hem gewoon voor hetzelfde bedrag en heb je er nul euro op afgeschreven.
In de tussentijd heb je iets langer kunnen sparen om met een groter budget een duurder instrument te kopen.

Succes met je zoektocht naar een nieuwe trompet! :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Suggesties?
BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 20:12 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
kendecleer schreef:
Buget is naar €1000 gegaan. :)

Dat veranderd de zaak, want dan kun je dus ook professionele instrumenten, zoals de door Thomas bovengenoemde Yamaha Bobby Shew kunnen overwegen.
Met een budget van duizend euro komen er plotseling een heleboel kandidaten bij, zoals een gebruikte Bach, Kanstul, Courtois, Yamaha etc.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Suggesties?
BerichtGeplaatst: 23 jul 2014 07:01 
Offline

Geregistreerd: 29 okt 2011 21:16
Berichten: 83
Woonplaats: Lier België
Ik heb de laatste 2 jaar al veel gezocht en veel geprobeerd. (in de lagere prijscategorie)
Uiteindelijk vond ik mijn CarolBrass en daar ben ik heel gelukkig mee.

Dus even Carol Brass googelen en je vind een verdeler in Nederland waar je kan gaan testen.
Dit merk is nog niet zo bekend en volgens mij is dat de reden dat hun prijzen wat laag zitten t.o.v. andere vergelijkbare toeters.

_________________
Carol Brass CTR 5000L-YST


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.