marnix schreef:
De boring is maar 1 aspect van een instrument. Wat er vervolgens met die boring gebeurt, telt natuurlijk evenzeer mee. En dan heb ik het niet over diverse andere zaken.
En zo is dat. De boring van mijn Conn 22B is M. te noemen, toch blaast dat ding met veel minder weerstand dan mijn Getzen 700 Eterna die ongeveer dezelfde boring heeft als mijn Vincent Bach 180-37 (.459 voor de Bach, .460 voor de Getzen) en toch heeft de Vincent Bach ongeveer 't zelfde speelgevoel (blaasweerstand, hoeveel 'moeite', energie 't me kost om er een toon uit te krijgen) als de Conn 22B met zijn .438 boring.
Dat zijn intrigrerende ervaringen...
Komt daar nog bij of je 't geluid dat je produceert met die toeter aangenaam vind; ik houd van helder klinkende toeters en probeer altijd -onbewust- zo'n geluid te produceren. Een van zichzelf donker klinkend instrument, zoals een B&S MBX (ml. boring in combinatie met een 72 achtige beker) vind ik lastig om te mannen omdat ik heel veel energie kwijt ben om 'm helder te laten klinken. Dat kan nl. wel maar dat kost mij extra energie, ik laat liever de toeter 't werk doen want dan kan ik langer mee
Overigens een van de lekkerste toeters qua speelgemak die ik ooit aan de lippen heb gehad is een Selmer TT maar die vind ik weer niet lekker klinken + ik ben niet zo wild van 't ventielwerk van recentere (non-radial) Selmers.
wiemelen schreef:
De Selmer Radial 99 die thuis ligt, speelt enorm goed (ondanks leeftijd en tragere ventielen), maar het verschil met mijn ML Yamaha voel je best wel na een half uurtje.
Ha! Komt me heeeel bekend voor
_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com