trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Top-trompet versus non-top?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 10:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Top-trompet versus non-top?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2015 11:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 14:20
Berichten: 93
Woonplaats: Hasselt (Belgie)
Citaat:
Van Laar heeft volgens mij al héél erg lang geen enkele trompet meer gebouwd met iets anders dan een medium large boring.

Kan kloppen. Is de trompet van mijn neef. Is schat ik ondertussen een jaartje of 10 oud. Maar speelt best goed.

Citaat:
Het spelen op kleine boringen vereist vaak zelfs meer controle, discipline, kennis en kunde, op large heb je wat meer ruimte voor vergissingen.

Interessante uitspraak. Heb het zelf nooit zo bekeken, maar je zou best wel gelijk kunnen hebben.
Ik kan natuurlijk enkel uit eigen (beperkte) ervaring spreken.
De Selmer Radial 99 die thuis ligt, speelt enorm goed (ondanks leeftijd en tragere ventielen), maar het verschil met mijn ML Yamaha voel je best wel na een half uurtje.
Zelfde geldt ook voor de Taylor Chicago lite waar een collega muzikant op speelde tot voor kort (werd helaas gestolen uit zijn wagen). Zag trouwens net op de Taylor site dat dit waarschijnlijk maar een ML is, maar desondanks had ik moeite om de lucht er te blijven doorduwen. Heeft misschien ook te maken met het "free blowing" karakter van het instrument zoals Roel aangeeft. Ik ben denk ik net iets meer weerstand gewend.

_________________
Trompet : Yamaha YTR-9335CH met Lotus 2L
Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Top-trompet versus non-top?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2015 16:33 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Wiemelen, toen ik een schilke X4 probeerde bij Adams, kwam ik er totaal niet op weg. Dat was ook wel te verwachten, aangezien ik heel erg gewend ben om op medium large instrumenten te spelen.
De Adams a4 in het groot, was nog ff groter dan de Schilke X4, en daar kwam ik heel erg prettig op weg.

De boring is maar 1 aspect van een instrument. Wat er vervolgens met die boring gebeurt, telt natuurlijk evenzeer mee. En dan heb ik het niet over diverse andere zaken.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Top-trompet versus non-top?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2015 17:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
marnix schreef:

De boring is maar 1 aspect van een instrument. Wat er vervolgens met die boring gebeurt, telt natuurlijk evenzeer mee. En dan heb ik het niet over diverse andere zaken.


En zo is dat. De boring van mijn Conn 22B is M. te noemen, toch blaast dat ding met veel minder weerstand dan mijn Getzen 700 Eterna die ongeveer dezelfde boring heeft als mijn Vincent Bach 180-37 (.459 voor de Bach, .460 voor de Getzen) en toch heeft de Vincent Bach ongeveer 't zelfde speelgevoel (blaasweerstand, hoeveel 'moeite', energie 't me kost om er een toon uit te krijgen) als de Conn 22B met zijn .438 boring.

Dat zijn intrigrerende ervaringen...

Komt daar nog bij of je 't geluid dat je produceert met die toeter aangenaam vind; ik houd van helder klinkende toeters en probeer altijd -onbewust- zo'n geluid te produceren. Een van zichzelf donker klinkend instrument, zoals een B&S MBX (ml. boring in combinatie met een 72 achtige beker) vind ik lastig om te mannen omdat ik heel veel energie kwijt ben om 'm helder te laten klinken. Dat kan nl. wel maar dat kost mij extra energie, ik laat liever de toeter 't werk doen want dan kan ik langer mee

Overigens een van de lekkerste toeters qua speelgemak die ik ooit aan de lippen heb gehad is een Selmer TT maar die vind ik weer niet lekker klinken + ik ben niet zo wild van 't ventielwerk van recentere (non-radial) Selmers.

wiemelen schreef:
De Selmer Radial 99 die thuis ligt, speelt enorm goed (ondanks leeftijd en tragere ventielen), maar het verschil met mijn ML Yamaha voel je best wel na een half uurtje.


Ha! Komt me heeeel bekend voor :P

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Top-trompet versus non-top?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2015 17:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Warre schreef:

Kunnen we hier wat uitleg krijgen van spelers die ervaring hebben met zowel toppers als mindere toetertjes?


En dan zijn we weer terug bij de hamvraag van de topic starter. Ik blijk dus beter overweg te kunnen met een 'minder toetertje' dan op menig 'top' instrument immers, de Getzen 700 Eterna staat op de ladder van Getzen echt een paar tredes lager dan hun zgn. 'pro-horns' en ook prefereer ik mijn Getzen boven m'n Conn 22B 'Victor' en Vincent Bach 180-37 en al die andere pro-horns die ik ooit in bezit heb gehad: o.a. Franz Straub SLAX, Selmer 99, B&S MBX, Gezen 900 Eterna mod. Severinsen, Yamaha 'Bobby Shew', Conn Connstellation en nog een zootje waar ik nu effe niet op kan komen

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Top-trompet versus non-top?
BerichtGeplaatst: 17 dec 2015 21:49 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
hebben we een top trompet nodig??

dit topic doet me denken aan wielrennen,/ racefietsen ... ik zie soms dikke buiken, hangen over fietsen van duizende euro's. Veel sneller zullen ze niet
fietsen op zo'n mooie fiets, maar wel genieten :)

ik ben niet thuis in het hafrabra. wereldje, maar kan me voorstellen dat daar op mooie instumenten word gespeeld

trompetten zijn relatief goedkoop duskan iik me voorstellen dat enthausiatse trompetisten met veel plezier een top-instrument kopen ... ik denk dat enthausiuaste pianisten minder vaak een Steinway concertvleugek kopen

voor proffesionals is het natuurlijk anders.... zoals bij prof.wiel renners waarbij een goeie fiets het verschil kan maken..... dan ook vaak op hun maat gemaakt.

voor amateur trompetisten lijkt me degelijkheid en een mondstuk waarmee je het een aardige tijd kan volhouden het belangrijkste.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Top-trompet versus non-top?
BerichtGeplaatst: 18 dec 2015 06:18 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
...en laat degelijkheid nu iets zijn dat ook niet bepaald goedkoop is....

Ik denk dat iedereen gebaat is bij een degelijk instrument en een goed mondstuk, denk je niet? Professionals spelen namelijk zelden tot nooit heel erg lang op iets dat of snel stuk gaat, of niet past.

De keuze is dan eerder: ga ik investeren in hobby of beroep, of neem ik (al dan niet noodgedwongen) genoegen met het goedkoopste van het goedkoopste. Of kies je de tussenweg: 2e hands.

Ik denk dat een amateur die het niet zo goed weet, meer gebaat is bij een docent die hem de weg wijst, dan bij goedkope prullekes.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Top-trompet versus non-top?
BerichtGeplaatst: 20 dec 2015 15:03 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Ik redeneerde even anders...

Als herbeginner na zeer vele jaren dacht ik : Hoelang ga ik het volhouden?
Dus een toetertje van 200 Euro . ( en ja dat speelt ook )
Na 1.5 jaar kocht ik een gemiddeld Yam trompetje van 1000 Euro , het eerste wordt reserve en voor het ruwe carnaval werk.

Als ik binnen een aantal jaartjes behoefte heb aan een toptrompet , zal ik niet aarzelen.

Maarrr,
Gisteren heb ik (slechts) 5 minuten op een Bach Strad kunnen blazen.
Ik ben niet achterover gevallen van verbazing of "wow" gevoel.

Grote kans dat ik nog geen voldoende ervaring heb om de subtiele verschillen te detecteren?
Dus momenteel mis ik niets.


Ik kan er goed inkomen dat anderen een verschillende mening hebben.

Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Top-trompet versus non-top?
BerichtGeplaatst: 20 dec 2015 19:15 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Voor heel veel mensen is de Bach strad. geen instrument met de wow-factor. Er zijn gruwelijk veel topinstrumenten.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.