trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bach trippeltest.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 06:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bach trippeltest.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2016 16:06 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Trippel testje met allemaal Bachs.

Voordat je verder leest: een review is altijd persoonlijk, en kan nooit een vervanger zijn voor zelf testen.

B1. De zogeheten "commercial" van Bach.
Qua uiterlijk om een paar redenen een trendbreuk met het oude stradivarius uiterlijk. Geen steunen in de stempijp en stembocht. Geen pijpje dat je eruit trekt op het derde ventiel. In plaats daarvan die (naar mijn mening vermaledijde) amados. Waarom vermaledijd: het ontwateren gaat langzaam en niet grondig genoeg. En meer onderhoud, sneller vastlopen en dat soort zaken. Het buisje van het 2e ventiel staat naar voren gericht en niet naar achter. Ook leuk.
Het instrument voelt goed gebalanceerd aan. Houd door goede plaatsing van ringen ook prettig vast. Speelt geweldig lekker. Wat mij betreft een winnaar. Heel comfortabel, heel egaal. Lekker wendbaar. Door zijn bouw (en omdat men hem ook aanprijst als commercieel instrument) rijk aan boventonen. Maar niet lelijk. De klank blijft open en prettig, ook als je wat meer gas geeft. Ondanks de naamgeving van de bouwers vind ik dit een zeer prettig allround instrument, want moeiteloos laat het instrument zich ook van zijn vriendelijkste en warmste kant horen. De ronde stembocht vond ik persoonlijk wat te woest, de vierkante was wat beschaafder. De ronde was als een Porsche: uitnodigend tot onverantwoord rijgedrag, gewoon omdat het kan. Instrument zat heel erg goed in elkaar. En de ventielen waren echt super.

De standaard 37.
Nieuw uit de doos. Prima instrument ook. Voldeed aan alle kanten, maar voor mij te mainstream. Ik had er niet het wauw effect die ik bij de b1 wel had. Niks mis met die toeter. Speelde heus goed, en je staat er niet mee voor lul.

Dan was er de 37 in een jubileum uitgave. Met de ouderwetse pinkhaak zoals die ook op de mt vernons zaten.
Mooie gravure op de beker.
Speelde bijna hetzelfde als de standaard 37. Comfortabel, prettig makkelijk, mooi geluid, maar stak nergens echt bovenuit.
Maar: de twee bovenstaande instrumenten zaten echt goed in elkaar. En dit instrument helemaal niet. En vooral het ventielen werk. Net alsof je een hoestende lada in je handen hebt. Ventielen klonken alsof de veren op 2 plaatsen gebroken waren. Nochtans goed geolied. Bij cd opnames door dat geluid (konden niet vinden wat de oorzaak was) totaal onbruikbaar.

Voor mij persoonlijk: ik zou kiezen voor de b1. Die had alles wat ik in een instrument zoek. Prima ding! Super klank en comfort.
Ik zou bijna zeggen dat Bach zijn zaakjes weer goed voor elkaar heeft, maar die laatste en dat is dan nota bene een jubileum model, haalt dan toch de prestatie iets neer. En eindelijk mooie koffers erbij in plaats van die kinderachtige doosjes.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bach trippeltest.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016 15:03 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Goed verslag, interessant toetertje die commercial Bach. Ik hou van die toeters zonder steunen en andere tierelantijnen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bach trippeltest.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016 15:40 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Geweldig dit soort testen, wat ik alleen jammer vind van de trompetwereld is dat je als ameteur nergens eens op alle tropetten kan spelen. Als prof heb je de meeste al een keer geprobeert en krijg je ook de kans om ze te bespelen, zelfs een tijdje uit teproberen. Zou misschien wat zijn om eens in paar jaar een trompetbeurs te organiseren waar alle fabrikanten/bouwers vertegenwoordigd is
met zijn trompetten. Ik ben aanwezig.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bach trippeltest.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016 16:17 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Erik,

Men zou werk hebben door ze allemaal uit te testen op een beurs.
En je zal daar niet alleen staan lawaai te maken.
En hoeveel tijd heb je per model?

Wat ik me afvraag...

Ik zelf had toch wel een paar maanden nodig om mijn toetertje-Yamaha 5335G- een beetje gewoon te worden.
(Maar ik ben slechts sinds 2 jaren herbegonnen, na vele decennia.)

Hoeveel tijd heeft een ervaren/pro -speler nodig om een trompet grondig te beoordelen/gewoon te worden??

Warre.


-


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bach trippeltest.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016 22:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 feb 2002 10:48
Berichten: 770
Woonplaats: Rijswijk
erikvlamspuit schreef:
Geweldig dit soort testen, wat ik alleen jammer vind van de trompetwereld is dat je als ameteur nergens eens op alle tropetten kan spelen. Als prof heb je de meeste al een keer geprobeert en krijg je ook de kans om ze te bespelen, zelfs een tijdje uit teproberen. Zou misschien wat zijn om eens in paar jaar een trompetbeurs te organiseren waar alle fabrikanten/bouwers vertegenwoordigd is
met zijn trompetten. Ik ben aanwezig.


Erik, gewoon naar een goede winkel gaan die verschillende topmerken heeft liggen Atelier Pfeiffer bv.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bach trippeltest.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016 23:03 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
...En alle andere zichzelf respecterende winkels.

Bij bijna alle zaken mag je wel een trompet op zicht mee naar huis nemen. En in sommige gevallen (Adams bijvoorbeeld) mag je zelfs meer dan 1 trompet meenemen.

Een ervaren speler (of pro) zal niet zo gek veel tijd nodig hebben om een instrument te beoordelen.
Je let op wat ik al eerder schreef: aanspraak, comfort, wendbaarheid, stemming. En of het instrument qua geluid een beetje dat doet, wat jij wil dat het doet.
Dat kan met een 5 minuten al wel bekeken zijn. Sommige instrumenten, geef je een tweede kans. Andere leg je meteen ter zijde. Dat heeft ook een beetje te maken met onderbuik gevoel. Soms is het niet altijd even evident waarom een instrument juist wel of niet een blijver is.

Maar het instrument echt leren kennen, kan soms wat langer duren. Soms openbaren fijne of juist rare dingen zich pas wat later, juist als je aan het instrument gewend bent.
Ook dit is weer heel persoonlijk.

Maar als je er niet meteen uitkomt, gewoon vragen of je het instrument mee mag op zicht. Dan kun je meer meters maken.

En dat mogen amAteurs evengoed als beroepsspelers. Waarom niet?

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bach trippeltest.
BerichtGeplaatst: 09 maart 2016 09:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
marnix schreef:
In plaats daarvan die (naar mijn mening vermaledijde) amados. Waarom vermaledijd: het ontwateren gaat langzaam en niet grondig genoeg. En meer onderhoud, sneller vastlopen en dat soort zaken.



Leuk! Goed man, altijd leuk zo'n testrapport. Fijn te lezen dat Vincent Bach een aantrekkelijk instrument op de markt heeft weten te zetten, de B1. Dat de Jubileum 37 niet geheel gelukt is is jammer maar niet overkomelijk, ik denk dat de liefhebbers van Mount Vernon en vroege Elkhart Vincent Bach trompetten toch liever een 'echte' oude willen hebben.

Je kritiek aangaande de Amado waterkleppies deel ik niet. 't Ontwateren gaat juist heel grondig àls je je de juiste techniek aanleert: Je moet je aanwennen om niet met je rechterhand je trompet te legen maar met je linkerhand. Door de ventielen met je rechterhand op en neer te bewegen bouw je al blazend in je mondstuk een overdruk op in je stembuis en 't derde buisje en kan je met je linkerhand, al knijpend in beide Amado's ze gelijktijdig ledigen. Superhandig!

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bach trippeltest.
BerichtGeplaatst: 09 maart 2016 09:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik ken de praktijk aangaande de amado's. Ik heb ze op mijn Stomvi, op de Kanstul zaten ze en ik kan nog wel wat toeters noemen die ze hadden.

Feit blijft dat ik ze onderhoudsgevoelig vind, en meestal zijn de gaatjes kleiner als bij gewone kleppies.

Maar ik vind het gewoon niet praktisch. Het gaat minder snel, minder grondig en dus minder prettig. Ook omdat het veel onderhoudsgevoeliger is.

Dat is het "persoonlijke" deel van die review. :wink:
Andere mensen (zoals jij) zijn er enthousiaster over. Ik schiet ze het liefst de boom in. 8)

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.