trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Testrapport Jupiter XO 1600i 'Roger Ingram'
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Testrapport Jupiter XO 1600i 'Roger Ingram'
BerichtGeplaatst: 22 maart 2016 18:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Hij stond al een hele tijd op m'n verlanglijstje, de onder auspicien van Roger Ingram vervaardigde Jupiter XO 1600, een trompet met medium boring (.453') reverse leadpipe, een hele zwik aan accesoires zoals een ronde stembocht, verzwaarde ventieldoppen, metalen ventielgeleiders en conische inzetstukken die de overgang van de leadpipe naar de stembocht verder zouden moeten stroomlijnen en RVS ventielen.
Onlangs verscheen er eentje op Marktplaats.nl en heb ik toegeslagen.

Het instrument is voorbeeldig in elkaar gezet. Alle pompen werken feilloos, niks hapert of voelt ruw. Alle soldeerverbindingen zijn netjes gedaan, kan je altijd weer prima zien bij een gelakt instrument. Het instrument is vrij hoog gepitched want om 'm stemmend te krijgen moet de stembuis een flink stuk uit. Superhandig als je eens een gig heb in koude omstandigheden: Ik herinner me een gelegenheid waarbij ik mijn Yamaha Z niet meer stemmend kreeg omdat de stembuis niet ver genoeg 'in' kon :?
Aardig om te zien is is dat werkelijk alle pompen reversed zijn; zelfs 't buisje van 't tweede ventiel is zo in elkaargezet. Leuk maar niet geheel uniek want dat had mijn Buesscher uit 1927 ook al haha!
De ventielen zijn dus niet bekleed met monel maar van RVS net als die van mijn Getzen Eterna. Ze hebben er wel iets van weg, zeker in combinatie met de nylon ventielgeleiders. Ze sluiten optimaal en voelen dan ook veel beter aan dan de Bauernfeind ventielen van mijn gewezen Franz Straub SLAX. Klasse!
De leadpipe is gemaakt van rose brass die een lange levensduur zou garanderen, de beker van messing die een frisse sound genereert, vol van boventonen maar ook zeker voldoende laag; de tijd dat Jupiter louter iel klinkende studietoetertjes maakte ligt ver achter ons....
Alle ringen en grepen liggen op makkelijk te bereiken plaatsen, 't voelt gelijk goed maar daarin is deze toeter niet uniek want datzelfde heb ik met mijn Vincent Bach 180-37 en Conn 'Victor' 22B maar ja, ook die zijn niet de alleminsten nietwaar?

Hoe speeld dat nou?
Welnu, ik heb hier al vaker betoogd dat de boring van een instrument van ondergeschikt belang is: Mijn Conn (die een kleinere boring heeft dan m'n Getzen) voelt 'groter' aan dan m'n Getzen (die van al mijn trompetten nota bene de grootste boring heeft!) dus 't zegt eigenlijk niet zo veel. En ook bij de 1600i heb je dan ook geen moment 't idee dat je lucht in een peashooter aan 't pompen bent. De weerstand die ik ervaar is te vergelijken met die van m'n jaren '70 Vincent Bach 180-37 (ml). Niks geks dus.
Soundwise ligt de Jupiter heel dicht tegen mijn Bach aan wat op zich niet zo heel gek is: de beker heeft een vergelijkbare taper (uitloop) en de vorm bepaalt nu eenmaal voor het grootste gedeelte het karakter van 't geluid.
De sound van de Jupiter is iets breder, heeft wat meer laag maar gaat beslist niet richting een Yamaha Z of m'n gewezen Straub, de twee laatstgenoemden hebben een 72 achtige grote beker die nu eenmaal een wat meer donkere sound geneert dan kleinere bekers als een Bach 37. Ik heb 't hier natuurlijk niet over de diameter van de beker maar over de zgn. taper.
Wat wel opmerkelijk is is dat de Jupiter aanmerkelijk beter slot dan mijn andere instrumenten, zeker de noten boven de notenbalk zijn veel makkelijker te raken. Duidelijk hebben we hier te maken met een modern geconstrueerd instrument.
Maakt dat 't dat dit nou een typisch 'lead' instrument is? Dat betwijfel ik. Zeker zullen diegene die daar de capaciteiten voor hebben dit instrument als leadtoeter kunnen inzetten, ik ken dan ook een leadspeler die op een 1600i speelt maar omdat de sound van de 1600i zo breed is kan je er zonder moeite ook supervette solopartijen mee spelen: Een uitstekend stuk gereedschap voor iedere klus dus!

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Testrapport Jupiter XO 1600i 'Roger Ingram'
BerichtGeplaatst: 22 maart 2016 20:33 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
...en je verkoopt m alweer? :wink:


Ik neem aan dat je voor dit testverslag toch wel minstens 3 van die dingen hebt gehad? Anders komt trompetvos straks mauwen, dat het allemaal niet zo veelzeggend is.

Je hebt nagenoeg dezelfde ontdekkingen gedaan als ik destijds. Hele fijne spuit.
Maarrrrrr.....
Mijn ervaring met een van de eerste modellen was dat het wat ielig aanvoelt in je hand, is jou zulks nog opgevallen? De latere modellen die ik in handen kreeg, leken gevoelsmatig wat kloeker in elkaar gezet.
Heb jij ook de leadpipe inserts gebruikt? Lijkt mij wat overdreven, ik vond hem zonder die dingen eigenlijk meer dan prima spelen.
En de andere parafernalia?
Ik heb de metalen ventieldoppies gebruikt, de standaard onderdoppen en de messing ventielnokken. Dat in combinatie met zowel de ronde als de vierkante stempomp was erg prettig.

Staat hoog op mijn lijstje voor als ik mijn Stomvi aan de baas moet teruggeven, en ik de burgermaatschappij weer ingestuurd wordt...

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Testrapport Jupiter XO 1600i 'Roger Ingram'
BerichtGeplaatst: 22 maart 2016 21:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
marnix schreef:
...en je verkoopt m alweer? :wink:


Laten we zeggen dat ie 'overcompleet' is 8) Tot 'n nieuwe baasje zich meldt studeer ik erop. Met genoegen overigens!

marnix schreef:
Ik neem aan dat je voor dit testverslag toch wel minstens 3 van die dingen hebt gehad? Anders komt trompetvos straks mauwen, dat het allemaal niet zo veelzeggend is.


Trompetvos had èn heeft 'n punt! Alleen, zijn reserves voor Vincent Bach trompetten gelden wat mij betreft niet alleen voor Vincent Bach: ik heb 's een Yamaha 8310Z bij een niet nader te benoemen muziekzaak uitgetest die zóveel anders was dan de 8310Z bij Terpstra dat ik min lippen bijna niet kon geloven! Trompetbouwen blijft handwerk dus ja, de ene is niet de andere en dat sprookje dat je bijvoorbeeld Yamaha blind kopen kan klopt gewoon niet.
't Is net als met wijn. Je moet 't blijven proeven.

marnix schreef:
Je hebt nagenoeg dezelfde ontdekkingen gedaan als ik destijds. Hele fijne spuit.
Maarrrrrr.....
Mijn ervaring met een van de eerste modellen was dat het wat ielig aanvoelt in je hand, is jou zulks nog opgevallen? De latere modellen die ik in handen kreeg, leken gevoelsmatig wat kloeker in elkaar gezet.
Heb jij ook de leadpipe inserts gebruikt? Lijkt mij wat overdreven, ik vond hem zonder die dingen eigenlijk meer dan prima spelen.
En de andere parafernalia?
Ik heb de metalen ventieldoppies gebruikt, de standaard onderdoppen en de messing ventielnokken. Dat in combinatie met zowel de ronde als de vierkante stempomp was erg prettig.


Kijk, ik ga ervan uit dat een trompet geconstrueerd is zoals ie is. Al die toegevoegde gekkigheid kan ik niet serieus nemen maar wellicht doe ik mezelf nu wel tekort! Ik heb 's verzwaarde doppen uitgetest bij een Selmer trompet waar ik vraagtekens zette wat betreft projectie maar dit instrument scoort zeker wat dat aangaat een turbovoldoende.
De messing ventielvoeringen heb ik wel effe uitgetest maar net als bij de metalen voeringen van in mijn Bach levert dat alleen maar stug gekras op dus heb ik weer pijlsnel de nylon voeringen teruggezet.
Deze XO is van een zeer recente datum, op internet heb ik ook 'klachten' teruggevonden over de eerste series maar dit instrument is gewoonweg klasse

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Testrapport Jupiter XO 1600i 'Roger Ingram'
BerichtGeplaatst: 22 maart 2016 21:33 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
je doet jezelf tekort!

Je hebt absoluut gelijk dat je uitgaat van de "standaard constructie".
Maar goeie ouwe hornblower had wel ergens een punt (en dat is me later door de gebroeders Thein in de praktijk duidelijk gemaakt): kleine veranderingen kunnen absoluut t instrument veranderen. Wellicht niet zozeer hoorbaar, als wel voelbaar.
Ik voelde dus wel het verschil tussen plastic en messing doppen. Of het echt qua klank op zou vallen, weet ik niet. Ik geloof dat niet. Maar das persoonlijk.
Het gevoel wil ook wat, nietwaar?

Ik zou hem graag van je overnemen, maar de auto moet een zeer grote beurt, en de vrouw wordt woest als ik nu wéér een trompet koop....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.