Luciën schreef:
...maar meer om de kwaliteit van het werk van toen, met veel beperkter middelen en kennis...
Ik denk dus dat dát juist wel meevalt. Ik ben 's op bezoek geweest bij Hub van Laar, nou, daar gaat 't er nog steeds behoorlijk primitief aan toe. Ook als je naar filmpjes kijk die bij Getzen gemaakt zijn of hier:
https://www.youtube.com/watch?v=ksFdnAps4M0 en hier:
https://www.youtube.com/watch?v=m1rPOEEFPb0 zie je gewoon mannen met houten hamers, blikschaartjes en draaibanken, welliswaar niet voetaangedreven maar niks bijzonders.
't Zit 'm ook niet in de kwaliteit van 't gebruikte plaatmateriaal. Dat was dus echt niet per sé vroeger beter: Martin Committees zijn niet alleen beroemd om hun sound en speeleigenschappen maar helaas ook berucht om hun gevoeligheid voor red rot...
Ik denk dat de meerwaarde van echt oude trompettem 'm meer zit in de afwerking en constructiewijze. Waarschijnlijk om zich te profileren in een behoorlijk overspannen markt brachten Conn, Buescher, Olds, King en Wurlitzer hele series de meest geweldige trompetten uit die toch wel behoorlijk afweken van 't oermodel: Besson. Niet zozeer qua speeleigenschappen maar meer optisch; Ik heb er een zootje in bezit gehad en ik merkte niet heel veel verschil tussen bijvoorbeeld mijn Buescher True Tone Custom en de Vincent Bach 180-37 of m'n Getzen Eterna 700 die ik nog steeds in bezit heb. Ik heb de meesten dan ook weer verkocht.
Over krappe toleranties gesproken, ik lees vaak in Amerikaanse trompetfora over 'valvejobs'. Men koopt een toeter van een jaar of 50 oud en hup de ventielen worden opnieuw bekleed voor veel geld want er zou een ventiel niet goed afdichten. Welnu, misschien heb ik tot nu toe altijd mazzel gehad maar bij al die ouwe dingen die ik gehad heb viel 't me op dat juist de ventielen in behoorlijk goede conditie waren, nooit last gehad van hangende ventielen. Dat was wel effe anders met mijn nieuw aangeschafte Franz Straub met zijn Bauernfeind ventielblok
Heb ik jaren mee lopen kloten, is zelfs nog 's teruggestuurd naar de bouwer!
Ik denk dat dat hele verhaal over 0.001 toleranties een beetje overtrokken is, het is zelfs maar de vraag of het wel zo'n goed idee is om een trompet uit te rusten met ventielen met dergelijke krappe passingen. 't Maakt ze ook kwetsbaar...
Men heeft Reynold Schilke eens zijn mening gevraagd over de importantie van valve alignment naar aanleiding van de conditie van nieuwe Schilke trompetten zo uit de doos; die bleken behoorlijk slordig te zijn uitgelijnd! Hij reageerde daar tamelijk laconiek op en ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Als je ziet door wat voor gat de lucht geleid wordt als je een ventiel indrukt dan maakt 't procentueel niet heel veel uit als dat gat niet werkelijk perfect aansluit op 't corresponderende gat van de pomp. Laat staan wat 't zou uitmaken als een ventiel meer dan 0.001 speling in de cylinder heeft. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je dat zou merken, de lucht volgt volgens mij toch de weg van de minste weerstand.
Maar wellicht heb ik het helemaal mis, iemand hier?
_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com