trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 apr 2024 20:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Schatten op zolder.
BerichtGeplaatst: 08 apr 2016 14:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Theo van Kampen schreef:
Wat wel jammer is is dat tegenwoordig gebouwde trompetten van de 'gewone' merken, dus die je 'gewoon' in een muziekzaak kan kopen -dus niet de Monettes en afgeleiden- min of meer eenheidsworst is qua constructie. Er is geen fabrikant meer die -confectie- van die gekkigheid produceert als een Buescher True Tone Custom met die verzette derde pomp, een Olds Recording met z'n verzette tweede ventiel, de Selmer Radial Valves, de Courtois Direct Air Flow configuratie, Conn Victor cornetten met dat mooie stemmechaniek na 't 3de ventiel etc. etc. Wat dat aangaat is 't wel leuk dat Caroll Brass nog een 'balanced' model in zijn programma heeft. Ook lekker gek, houd ik wel van.

Adams maakt (redelijk confectie: alles is aanpasbaar (Custom) maar de aantallen zijn vrij groot) een Connstellation-achtige (A6), een Comittee-achtige (A9) en twee modellen (A4 en A8) die er behoorlijk lekker gek uitzien.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schatten op zolder.
BerichtGeplaatst: 08 apr 2016 14:27 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Ook de Schagerl produkten kan je niet voor "middle of the road" verslijten.....
Ik vind het prachtige toeters:

http://schagerldealercatalog2014.weebly ... ig.jpg?457

http://schagerldealercatalog2014.weebly ... 8_orig.jpg

(ik weet het, de prijzen zijn ook niet "middle of the road" :( )

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schatten op zolder.
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 03:15 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Theo van Kampen schreef:
Luciën schreef:

Schilke draaide de eerste onderdelen op een draaibank gemaakt uit een naaimachine. Om dan die toleranties te halen is niet je malligheid. We praten over begin twintigste eeuw!! Ik vraag me af wie dat nu kan.



Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog was 't geschut al precies genoeg om op 20 km. een opgengevouwen zakdoek op 't slagveld te raken dus wat betreft nauwkeurigheid van machinerie... Niks mis mee. Toen niet, nu niet. Dat verhaal van die naaimachine / draaibank is dan ook een verhaspelde torie: Allereerst gaat dit over niet over Reynold Schilke maar over Vincent (Schroten)Bach die op een door voetkracht bediende instrumentmakersdraaibank mondstukken fabriceerde in de jaren 20 - 30. Waarom ook niet? Scheelde weer een stopcontact.



1 ik vind toleranties van 2 en meer cijfers achter de komma halen toch van een anders orde dan ballistiek

2 ik wil niet wedden, maar ik kan me niet herinneren ooit gelezen te hebben over Vincent Bach, simpelweg omdat Bach trompetten me totaal niet interesseren. In mijn herinnering ging het verhaal toch echt over Schilke, zijn garage en de buurman met wie hij samenwerkte. En volgens mij niet voor mondstukken.

(Ik heb wat taalvauten ten gevolge van autotekst er uit gehaald ;-) )

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Laatst bijgewerkt door Luciën op 09 apr 2016 15:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schatten op zolder.
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 14:39 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Als jij die draaibank levert wil ik het wel proberen. Heb vaker gedraaid op een draaibank die de naam draaibank niet verdient of gefreesd op een kolomboormachine. Kost iets meer tijd en energie en schuurlinnen, maar dan kom je er wel. En een ventiel heeft best wel een redelijke tolerantie. Ik ga ervanuit dat de toleranties nu nauwkeuriger zijn dan 100 jaar geleden.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schatten op zolder.
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 14:54 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Die toleranties dat is mooi.
Maar volgens mij heeft Theo de ervaring dat instrumenten met "lekkende" ventielen perfect kunnen spelen, en ventielen met perfecte ventielen, helemaal zo prettig niet zijn.

Een ervaring die ik overigens ook heb. Als de ventielen wat uitgesleten zijn, kan je in paniek je trompet laten reviseren, maar Hetman nummer 3 erop werkt eigenlijk vaak prima, en spaart grote kosten uit.

Het ventielenhuis is maar één aspect van een trompet.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schatten op zolder.
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 15:52 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Ging mij niet zozeer om de toleranties en het wel of niet lekken en wat voor gevolgen dat heeft voor het spelen, maar meer om de kwaliteit van het werk van toen, met veel beperkter middelen en kennis. Daar heb ik oneindig veel respect voor. Dat was wat ik wilde uitdrukken.

Voor de rest ben ik het met iedereen zo ongeveer eens.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schatten op zolder.
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 17:10 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nou, de ventielen behoren bij een goed instrument behoorlijk strak in de casing te passen, van Carol Brass:

Valve piston correct size is 0.6496 inch, we normally use 16.500 mm. Valve casing hole will be a little larger 0.001 mm. Watch out! It is really very precise.”

So the clearance between the piston and the casing is only 0.001mm. That is about 1/25th the clearance of the average production valve at .001” This makes for incredible efficiency with the lowest possible leak-down rate within the valve assemblies.

Yamaha staat bekend om zijn strakke pistons, somms geeft dat aanloopproblemen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schatten op zolder.
BerichtGeplaatst: 10 apr 2016 09:40 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
delano schreef:
Nou, de ventielen behoren bij een goed instrument behoorlijk strak in de casing te passen, van Carol Brass:

Valve piston correct size is 0.6496 inch, we normally use 16.500 mm. Valve casing hole will be a little larger 0.001 mm. Watch out! It is really very precise.”

So the clearance between the piston and the casing is only 0.001mm. That is about 1/25th the clearance of the average production valve at .001” This makes for incredible efficiency with the lowest possible leak-down rate within the valve assemblies.

Yamaha staat bekend om zijn strakke pistons, somms geeft dat aanloopproblemen.



Volgens mij worden hier inch en mm maten door elkaar gehaald. 0.6496 is 16.5 mm. Een speling van 0.001 mm is veel te klein om ventielen te laten lopen.
0.001" zou beter in de beurt komen, maar dat is 0.0254 mm. Tenslotte zit je ook met de uitzetting van verschillende materialen, ventielhuis messing denk ik en de ventielen monel. Dus een zekere speling heb je echt wel nodig om ze goed te laten lopen.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.