trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kat in zak.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kat in zak.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 14:38 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Gebruikte trompet kopen op beschrijving...
Ebay,marktplaats,2dehands...

Mensen met die ervaring hier?
Worden er dikwijls gebreken verzwegen?
Of valt het meestal nogal mee?

Kort gezegd:
Aan te raden of vingers af?

Warre.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kat in zak.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 15:07 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Ik heb slechts goede ervaringen:

Of zo goedkoop dat het mij niet uitmaakte in welke staat het instrument was (bleek achteraf ook nog eens een goede koop te zijn geweest).

Of ik heb het instrument eerst nog uitgebreid getest voordat ik het mee naar huis nam.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kat in zak.
BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 19:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Wat helpt is je inlezen op fora, testrapporten enzo. Daarin staat natuurlijk ook het nodige geblabla maar er is vaak wel uit op te maken wat je zo ongeveer verwachten kan. Als de prijs laag genoeg is dan kan je er geen buil aan vallen want voor een zelfde bedrag kan jij 'm ook weer verkopen mocht ie toch niet bevallen.
Ook met de technische staat valt 't over het algemeen reuze mee, zeker de staat van de ventielen is naar mijn ervaring dik in orde. Dan heb ik 't wel over zgn. professionele instrumenten met een reputatie, niet over low-end Amati's, Steward Ellis, Stagg en ga maar zo door. Gek genoeg rept men in Amerikaans fora 't bijna altijd over een 'valve job' oftewel opnieuw laten bekleden van ventielen maar bij al die tweedehands instrumenten die ik ongezien heb gekocht op Marktplaats was dat echt niet nodig, ik denk dan ook dat onze overzeese buren elkaar gek lopen te maken. Bij instrumenten die je van te voren uit kan proberen is 't natuurlijk een koud kunstje om de compressie van de ventielen te beoordelen alvorens al dan niet tot aankoop over te gaan.

Toch zou je eigenlijk er eerst even op moeten spelen, dat scheelt 'n hoop gehandel achteraf want de hoeveelheid toeters die ik ongezien gekocht heb is enorm maar de meesten zijn allang weer naar een ander baasje verhuisd; toch niet wat ik er van verwachtte... Maar ja, je moet wèl de tijd hebben -en de zin- om have dagen in de trein of ander vervoer te zitten voor een gokkie

Gek genoeg zijn de instrumenten die ik 't liefst gebruik ongezien gekocht: M'n Getzen 700 via dit forum (was een totall loss volgens de vorige eigenaar maar dat had ie duidelijk niet goed ingeschat haha!) en m'n Conn Victor 22B, ook via dit forum. Geweldige instrumenten, niet te duur maar echt blijvertjes 8)

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kat in zak.
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 09:13 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Van marktplaats nederland weet ik niet veel.

Maar op 2dehands.be verkopen trompetten niet erg vlot.
Dikwijls probeert de verkoper veel te veel te vragen voor een degelijke trompet...

De echte rommel (Bessons) of ronduit naieve pogingen ( 250 Euro voor een gedeukt ding met 1 ventiel...) worden sowieso niet verpatst.

Warre


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kat in zak.
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 10:36 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Theo snijdt hierboven een heikel onderwerp aan: de al dan niet nuttig zijnde valvejob. Hier zijn veel discussies over gevoerd op zowel TH als TM waarbij bleek dat de meningen ontzettend uit elkaar lopen. Het merkwaardige is namelijk
dat sommige toeters ook met versleten ventielen heel aardig kunnen spelen evt voorzien van dikkere classic oil. Maar heel aardig wil nog niet zeggen dat het echt goed is.
De communis opinio onder bouwers, reparateurs en kritische gebruikers is deze:

Valves on new instruments tend to be manufactured to half a thou clearance (0.0005"); one and a half thou clearance (0.0015") causes real difficulty in playing. I am not disputing that some manufacturers are going nuts about getting the closest possible clearance, I am just saying that the window is pretty small.

Deze is van Ivan Hunter, de bouwer van Jaeger trumpets maar correspondeert met die van James Becker, Yourbrass en andere insiders.

De problemen met lekkende ventielen uiten zich vooral in mindere toon, slotting problemen, moeilijker laag register enz.
Er moet bij gezegd worden dat het ene merk er gevoeliger voor is dan het andere. Olds en Getzen maken heel duurzame ventielen, Bach al wat minder heb ik van horen zeggen, de Conn's komen vd fabriek af met vrij ruim gefitte ventielen, Henri Selmer bouwde legendarisch goed lopende ventielen maar mede omdat zijn trompetten vaak erg intensief professioneel werden gebruikt hebben ze vaak relatief veel slijtage op de ventielen.
Schilke en Yamaha bouwen de ventielen zo strak mogelijk.
Daarom test ik tegenwoordig liever de ventielen zelf en heb ik het ongezien kopen een beetje afgeschaft. Wat ook belangrijk is bij tweedehandsjes: red rot, vooral in de leadpipe en in de tuningslide, komt ontzettend veel voor.

Wat ik nog vergeten heb: een bijwerking van versleten ventielen is dat ze de neiging hebben te blijven plakken, dus bij het omhoog komen. Dat uit zich niet zo bij snelle passages maar vooral bij lange noten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kat in zak.
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 14:22 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Ik sluit me in grote lijnen aan bij Theo. Ik heb 99% goede ervaringen.

Je moet goed kijken naar de foto's en proberen een inschatting te maken van de staat van de trompet op grond van de foto's, vragen stellen aan de verkoper, de leeftijd bepalen, en je inderdaad goed inlezen.

Je moet een beetje naar koopjes zoeken, zeker als je ongezien koopt, zodat je bij een kleine teleurstelling nog wat geld hebt om die kosten te betalen.

Goede afspraken maken met de verkoper zou ook kunnen. Een eerlijke verkoper moet staan achter wat hij / zij verkoopt.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.