trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Test CarolBrass CFL-6200-GSS-Bb-SLB
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Test CarolBrass CFL-6200-GSS-Bb-SLB
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 20:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Dankzij Harry van der Brug van CarolBrass Nederland had ik het genoegen een hele week deze prachtige flugelhorn uit te mogen testen. Het was een verrassing en een genot. Een verrassing omdat het een bugel in het lagere prijssegment is, die voelt en speelt als een topklasse instrument, en een genot, omdat het gewoon een heel fijne bugel is die overal tot zijn recht komt, van pure improvisatie tot klassiek. Deze bugel heeft alles wat je van een bugel mag verwachten: hij ziet er prachtig uit, heeft een vol en duidelijk geluid, spreekt meer dan gemakkelijk aan in zowel het lage als het (extreem) hoge register, en stemt goed. En zoals we van CarolBrass instrumenten inmiddels een beetje gewend zijn, is de prijs bijna te laag voor wat dit fijne instrument biedt.
Hij wordt zeer compleet geleverd in een stevig koffer. Best zwaar uitgevoerd, waardoor het tegen een stootje kan, maar misschien niet helemaal praktisch om op de fiets te vervoeren alhoewel er niks aan de hand is, mocht het koffer van de bagagedrager vallen: de bugel zit stevig ingepakt. Er zit standaard een leadpipe voor Yamahastift bij, en een andere die bedoeld lijkt voor een trompetmondstuk: niet geprobeerd. Verder een 3CFL mondstuk van eigen makelij (heb ik niet geprobeerd, omdat bij de demo geen mondstuk zat), een set zwaardere en een set lichtere ventieldoppen, olie en pompenvet. Dik voor elkaar. Het vakje in het bovendeksel is lekker ouderwets en superhandig. Daar past bladmuziek in of een stemapparaat o.i.d.
Zoals tot nog toe alle CarolBrass instrumenten ziet ook deze er weer piekfijn uit. SLB is hun geborstelde versie die een paarlemoer-achtige schittering geeft. De beker is eerst geborsteld, daarna blank afgelakt. Erg mooi. Het ventielblok en de pompen zijn gewoon gelakt en gedeeltelijk vernikkeld, wat een mooi contrast geeft met de aparte glans van de beker. Op de demo zat een trigger op de derde ventiel afgewerkt met hout. Persoonlijk vind ik dat wel mooi. Er is eigenlijk niks wat ik lelijk aan de bugel vind.
Het is een vrij ruim gebouwde bugel. Hij voelt zeer solide, en zelfs een beetje zwaar aan. Klein minpuntje in de bouw vind ik het feit dat de leadpipe t.o.v. het ventielhuis erg laag zit. Er zit dus nog veel bugel boven je mond. De bugel voelt daardoor vrij groot aan. Bij veel bugels is de leadpipe juist vrij hoog op het ventielblok ingezet, zodat de ventielen voor je gevoel wat lager zitten. Ik vind dat iets prettiger.
De ventielen lopen net als alle CB’s geruisloos en probleemloos. Ik heb een heel klein drupje olie erop gedaan en de hele week erop gespeeld. Geen probleem.
Dan de klank. De versie die ik heb getest is de professionele bugel met goldbrass bell. Ze hebben ook een versie met yellow brass, die is iets goedkoper, en een versie met roodkoperen beker, die is iets duurder. Goldbrass geeft wat warmte aan de klank, en daar heeft deze bugel ruimschoots genoeg van. Mijn eerste indruk was ‘botervet’. Het instrument spreekt extreem licht aan, en speelt heel erg duidelijk in ieder register. Ook het extreem hoge register tot ver boven C’’’ zit er gewoon op. Hij lijkt zelfs naar boven toe iets opener te worden, waar juist veel bugels het laten afweten of dichtslaan. In het laag is het een romige klank die makkelijk van fluisterzacht naar vol en levendig kan worden geblazen.
Iets waar ik erg aan moest wennen was dat de A’ behoorlijk hoog intoneert en de beruchte A’’ (op iedere bugel een lastige, vaak veel te hoge noot) juist mooi op zijn plek zit. In de week dat ik hem had moest ik compenseren door de A’ met het derde ventiel te spelen.Voor de rest is de stemming goed, al moet ook de D’ en C#’ best flink getriggerd worden, maar da’s zeker op een bugel geen nieuws.
Grappig was dat de bugel, anders dan mijn eigen instrument, nog best gevoelig is voor lichte of zware ventieldoppen of een combi daarvan. Ik heb wat geëxperimenteerd, en kwam erop uit dat een zware (onder)dop op het eerste ventiel voor mij toch wel het verschil maakte. Hij werd er lekker donker van en heel duidelijk in het midden- en hoge register. Enkel lichte doppen vond ik een beetje een te licht geluid opleveren, maar dat is nogal persoonlijk.
Voor mijzelf miste de bugel het vrije speelgevoel en de flexibiliteit in het geluid dat ik van mijn Van Laar B2 gewend ben, daarentegen was de CarolBrass weer wat strakker in het pak en vooral in zachte passages boterzacht. Er zit ook nogal wat prijsverschil tussen deze merken. Wat mij betreft is de CarolBrass nog geen Van Laar, maar het komt er dichterbij dan de prijs zou doen vermoeden.
Al met al een bugel die ik iedereen zou aanraden, zowel als bij-instrument, in de fanfare (ten onrechte heeft CarolBrass in de hafawereld nog geen echte aanhangers, maar ik kan geen reden bedenken waarom dit instrument niet kan concurreren met populaire fanfarebugels als Courtois of Yamaha) of voor professioneel solistisch gebruik. Het is dat ik al voorzien ben, anders zou dit een serieuze optie zijn geweest. Als je dan nog even naar de prijs kijkt, dan is dit mooie instrument meer dan waar voor je geld en ken ik in die prijsklasse en ver daarboven eigenlijk geen betere bugel.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Test CarolBrass CFL-6200-GSS-Bb-SLB
BerichtGeplaatst: 21 jun 2016 08:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57
Berichten: 524
Woonplaats: Zuid-Beijerland
Leuke test.
Goed dat er weer wat informatie te lezen is hier.
Top!

_________________
www.qwark.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Test CarolBrass CFL-6200-GSS-Bb-SLB
BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 16:26 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2006 11:30
Berichten: 126
Woonplaats: Zuid-Limburg
Mooi testresultaat voor deze bugel van CarolBrass.
Jammer dat de duurdere bugels zoals Carol Brass CFL-8880-GSS
en de Carol Brass CFL-9990-RSS niet getest zijn.

_________________
Stomvi Titán Bugel 170 Brass Band Edition

http://wijfietsen.eu/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Test CarolBrass CFL-6200-GSS-Bb-SLB
BerichtGeplaatst: 27 jun 2016 10:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Zo te zien heb jij er eentje. Misschien wil je er wat over kwijt?

Ik heb ook de Legend even in mijn handen gehad, maar die vind ikzelf minder goed dan het geteste exemplaar. Hij is voornamelijk wat vager. De bugel die ik getest heb, is erg duidelijk. Het is natuurlijk maar waar je van houdt.
Zeker is dat CarolBrass goed bezig is. De prijzen zullen ongetwijfeld uiteindelijk omhoog gaan, maar dan nog denk ik dat ze een vaste plek in het koperlandschap gaan krijgen.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Test CarolBrass CFL-6200-GSS-Bb-SLB
BerichtGeplaatst: 02 jul 2016 15:39 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2006 11:30
Berichten: 126
Woonplaats: Zuid-Limburg
Nee, maar ik ben op zoek naar een goede bugel. Wil graag een "klassiek" en niet een "jazz" geluid zoals in mijn herinnering de Courtois geven. Ik ben wel geïnteresseerd in de CarolBrass bugels maar vind de voorbeelden op youtube te trompet-achtig klinken. Ik hoop een donkere maar heldere klank te krijgen.

_________________
Stomvi Titán Bugel 170 Brass Band Edition

http://wijfietsen.eu/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Test CarolBrass CFL-6200-GSS-Bb-SLB
BerichtGeplaatst: 05 jul 2016 11:08 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Bert Kremer schreef:
Ik hoop een donkere maar heldere klank te krijgen.



En ik wil een lichte doch zware trompet met een rond en een vierkant geluid.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Test CarolBrass CFL-6200-GSS-Bb-SLB
BerichtGeplaatst: 05 jul 2016 12:51 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2006 11:30
Berichten: 126
Woonplaats: Zuid-Limburg
Misschien had ik beter kunnen zeggen: een duidelijke niet stoffige klank.

_________________
Stomvi Titán Bugel 170 Brass Band Edition

http://wijfietsen.eu/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Test CarolBrass CFL-6200-GSS-Bb-SLB
BerichtGeplaatst: 05 jul 2016 13:06 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ja ik begreep je wel. Maar iedereen wil tegenwoordig een donker geluid en wil dat bereiken door het instrument of door het mondstuk.
Nu zijn er idd toeters die van nature een wat suf geluid produceren, ik verdenk vooral de large bore flugels daarvan (met 0.460 bore), zoals de Getzen Eterna flugels, al hoeft dat geen absolute wetmatigheid te zijn.
Een donker en toch niet onduidelijk geluid is prima maar dat zal je voor 95% zelf moeten maken. Overigens vind ik het door jou gewenste BBB geluid vaak te wollig.
Het mooie van een flugel vind ik het timbre en dat gaat naar mijn bescheiden mening verloren als je je flugelsound te donker maakt. Het begint dan echt richting trombone te gaan en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Wel zijn flugels in mijn ervaring erg mondstuk gevoelig dus ik denk dat met een diepe Wick je op elke flugel de BBB sound kunt creëren.
Verder lijkt het me zinloos om instrumenten te beoordelen vanaf youtube filmpjes. Een Eclipse kan dan trompetachtig klinken maar ik ga er dan vanuit dat dat de keuze vd bespeler is. Dat wil helemaal niet zeggen dat diezelfde Eclipse bij jou ook zo klinkt.

N.B. Eerlijk gezegd denk ik dat een Courtois 154R precies het geluid heeft dat jij zoekt. Ik snap ook niet helemaal waarom je die jazzy vind klinken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.