Dankzij Harry van der Brug van CarolBrass Nederland had ik het genoegen een hele week deze prachtige flugelhorn uit te mogen testen. Het was een verrassing en een genot. Een verrassing omdat het een bugel in het lagere prijssegment is, die voelt en speelt als een topklasse instrument, en een genot, omdat het gewoon een heel fijne bugel is die overal tot zijn recht komt, van pure improvisatie tot klassiek. Deze bugel heeft alles wat je van een bugel mag verwachten: hij ziet er prachtig uit, heeft een vol en duidelijk geluid, spreekt meer dan gemakkelijk aan in zowel het lage als het (extreem) hoge register, en stemt goed. En zoals we van CarolBrass instrumenten inmiddels een beetje gewend zijn, is de prijs bijna te laag voor wat dit fijne instrument biedt. Hij wordt zeer compleet geleverd in een stevig koffer. Best zwaar uitgevoerd, waardoor het tegen een stootje kan, maar misschien niet helemaal praktisch om op de fiets te vervoeren alhoewel er niks aan de hand is, mocht het koffer van de bagagedrager vallen: de bugel zit stevig ingepakt. Er zit standaard een leadpipe voor Yamahastift bij, en een andere die bedoeld lijkt voor een trompetmondstuk: niet geprobeerd. Verder een 3CFL mondstuk van eigen makelij (heb ik niet geprobeerd, omdat bij de demo geen mondstuk zat), een set zwaardere en een set lichtere ventieldoppen, olie en pompenvet. Dik voor elkaar. Het vakje in het bovendeksel is lekker ouderwets en superhandig. Daar past bladmuziek in of een stemapparaat o.i.d. Zoals tot nog toe alle CarolBrass instrumenten ziet ook deze er weer piekfijn uit. SLB is hun geborstelde versie die een paarlemoer-achtige schittering geeft. De beker is eerst geborsteld, daarna blank afgelakt. Erg mooi. Het ventielblok en de pompen zijn gewoon gelakt en gedeeltelijk vernikkeld, wat een mooi contrast geeft met de aparte glans van de beker. Op de demo zat een trigger op de derde ventiel afgewerkt met hout. Persoonlijk vind ik dat wel mooi. Er is eigenlijk niks wat ik lelijk aan de bugel vind. Het is een vrij ruim gebouwde bugel. Hij voelt zeer solide, en zelfs een beetje zwaar aan. Klein minpuntje in de bouw vind ik het feit dat de leadpipe t.o.v. het ventielhuis erg laag zit. Er zit dus nog veel bugel boven je mond. De bugel voelt daardoor vrij groot aan. Bij veel bugels is de leadpipe juist vrij hoog op het ventielblok ingezet, zodat de ventielen voor je gevoel wat lager zitten. Ik vind dat iets prettiger. De ventielen lopen net als alle CB’s geruisloos en probleemloos. Ik heb een heel klein drupje olie erop gedaan en de hele week erop gespeeld. Geen probleem. Dan de klank. De versie die ik heb getest is de professionele bugel met goldbrass bell. Ze hebben ook een versie met yellow brass, die is iets goedkoper, en een versie met roodkoperen beker, die is iets duurder. Goldbrass geeft wat warmte aan de klank, en daar heeft deze bugel ruimschoots genoeg van. Mijn eerste indruk was ‘botervet’. Het instrument spreekt extreem licht aan, en speelt heel erg duidelijk in ieder register. Ook het extreem hoge register tot ver boven C’’’ zit er gewoon op. Hij lijkt zelfs naar boven toe iets opener te worden, waar juist veel bugels het laten afweten of dichtslaan. In het laag is het een romige klank die makkelijk van fluisterzacht naar vol en levendig kan worden geblazen. Iets waar ik erg aan moest wennen was dat de A’ behoorlijk hoog intoneert en de beruchte A’’ (op iedere bugel een lastige, vaak veel te hoge noot) juist mooi op zijn plek zit. In de week dat ik hem had moest ik compenseren door de A’ met het derde ventiel te spelen.Voor de rest is de stemming goed, al moet ook de D’ en C#’ best flink getriggerd worden, maar da’s zeker op een bugel geen nieuws. Grappig was dat de bugel, anders dan mijn eigen instrument, nog best gevoelig is voor lichte of zware ventieldoppen of een combi daarvan. Ik heb wat geëxperimenteerd, en kwam erop uit dat een zware (onder)dop op het eerste ventiel voor mij toch wel het verschil maakte. Hij werd er lekker donker van en heel duidelijk in het midden- en hoge register. Enkel lichte doppen vond ik een beetje een te licht geluid opleveren, maar dat is nogal persoonlijk. Voor mijzelf miste de bugel het vrije speelgevoel en de flexibiliteit in het geluid dat ik van mijn Van Laar B2 gewend ben, daarentegen was de CarolBrass weer wat strakker in het pak en vooral in zachte passages boterzacht. Er zit ook nogal wat prijsverschil tussen deze merken. Wat mij betreft is de CarolBrass nog geen Van Laar, maar het komt er dichterbij dan de prijs zou doen vermoeden. Al met al een bugel die ik iedereen zou aanraden, zowel als bij-instrument, in de fanfare (ten onrechte heeft CarolBrass in de hafawereld nog geen echte aanhangers, maar ik kan geen reden bedenken waarom dit instrument niet kan concurreren met populaire fanfarebugels als Courtois of Yamaha) of voor professioneel solistisch gebruik. Het is dat ik al voorzien ben, anders zou dit een serieuze optie zijn geweest. Als je dan nog even naar de prijs kijkt, dan is dit mooie instrument meer dan waar voor je geld en ken ik in die prijsklasse en ver daarboven eigenlijk geen betere bugel.
|