trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Conn 85F bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 21:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Conn 85F bugel
BerichtGeplaatst: 26 jun 2016 18:18 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2006 11:30
Berichten: 126
Woonplaats: Zuid-Limburg
Dat is de bugel die ik bedoel; er staat nog geen prijs bij en is nog maar sinds kort te koop. Een ander instrument dat ik interessant vind is een bugel van Eclipse; wel een paar honderd euro duurder, maar misschien ook wel beter. En in een goldbrass uitvoering.

Een andere vraag: hoe beïnvloed een grotere beker de klank van een bugel?
Ik ben nog maar sinds kort actief als bugel muzikant en weet er nog niet zoveel van af.

_________________
Stomvi Titán Bugel 170 Brass Band Edition

http://wijfietsen.eu/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Conn 85F bugel
BerichtGeplaatst: 27 jun 2016 10:59 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Tja, als bugel evt je hoofdinstrument wordt zou ik me eerst eens heel goed orienteren.Een goed beginnetje, zij het wat gedateerd, is dit:

http://www.dallasmusic.org/gearhead/Flu ... Guide.html

Globaal zijn er drie soorten flugels:

- de small bore Couesnon-achtigen met een 0.413 bore of iets groter of kleiner
- de "doublers" bore 0.433 zoals de bekende Yamaha 631 en bijna alle
Aziatische klonen daarvan (ook de Eclipse trouwens)
- de big 0.460 bore flugels, meestal gebouwd op een trompetmachine.

Een beetje kortdoordebocht generaliserend zou je kunnen zeggen dat de eerste categorie de "echte" flugels zijn, speciaal als hoofdinstrument, de tweede categorie is erg geschikt om te dubbelen bv in big bands, de derde categorie bevat nogal wat ongebalanceerde toeters zoals de Benge 5X en de Getzen Eterna flugel.
Maar in alle drie de categorieën komen goede en slechte bugels voor,
Voor het blazen vereist de eerste categorie de meeste aanpassing, die blazen meestal heel anders dan een trompet, ze zijn heel gemakkelijk te overblazen en vereisen daarom aparte en geconcentreerde oefening. De doublers flugels blijken in de praktijk heel gemakkelijk te combineren met de trompet, ik heb zelf zo'n Jupiter kloon gehad vd Yamaha 631 en dat blaast gemakkelijk.
De derde categorie schijnt (zelf geen ervaring mee) te blazen als een trompet maar lopen het meeste risico stoffig te klinken en hebben vaak de slechtste intonatie.
De door jouw genoemde 85F valt in de eerste categorie, de Eclipse in de tweede. ALLE bugels zijn super mondstukgevoelig! De klank is gemakkelijker te veranderen met het mondstuk dan met het veranderen van instrument.
Heel lang geleden eens op een Eclipse flugel geblazen maar dat was ook mijn eerste keer op een flugel dus ik durf daar niks over te zeggen. Wel prachtig gebouwd, een hoop mensen zijn echt lyrisch over de Eclipse flugel dus ik zou zeggen: proberen dat ding. Verder zou ik een Yamaha 631 en 8310Z proberen, een Adams en/of een Hub van Laar , een Courtois 154 of zo, evt een Jupiter 846R (een 631 kloon) of de nieuwere 1100R (in 0.413 bore) en natuurlijk de Carol Brass. (en evt een Manchester Brass van dezelfde company).
Dan weet je in ieder geval wat er zoal te koop is.Waar je bij een bugel op moet letten is in de eerste plaats de klank, er zijn er bij die klinken alsof er een stofdoek in zit, en op de intonatie, een groot probleem bij flugels dat alleen door goede bouwers en goede designs is te behappen.

Je tweede vraag is wat lastiger te beantwoorden. De eerste vraag is, wat is een grote(re) beker. Je kan de B-serie trompetten van Schilke met een L, een ML en een M- beker krijgen maar ze zijn qua afmetingen (ongeveer) even groot. Het heeft meer met de vorm vd beker te maken.
Maar als een algemene regel zou je kunnen aanhouden dat een grotere beker de lagere tonen bevoordeelt ten koste vd wat hogere tonen maar dit is een generalisatie. Je moet niet zomaar voor een grotere beker kiezen, er zitten mogelijkerwijs ook haken en ogen aan zoals moeilijker vol te blazen of een moeilijkere intonatie.


Laatst bijgewerkt door delano op 01 jul 2016 20:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Conn 85F bugel
BerichtGeplaatst: 29 jun 2016 10:20 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2006 11:30
Berichten: 126
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ik ben een klassieke fanfare blazer en beslist geen jazz speler. Zoek dus eigenlijk de bugel klank die ik mij herinner de courtois blazers van vroeger en denk dus ook nog aan een Stomvi Titan met een 170 mm beker. Goldbrass uitvoering, demo dus bijna nieuw.

_________________
Stomvi Titán Bugel 170 Brass Band Edition

http://wijfietsen.eu/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Conn 85F bugel
BerichtGeplaatst: 29 jun 2016 12:36 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
OK, niks mis met de Stomvi. Als ik zelf ooit weer eens een flugel zou kopen zou de Stomvi Elite hoog op mijn probeerlijstje staan.
Overigens heeft jouw F85 nu een een prijs gekregen van 1198 euri en daar zou ik hem in ieder geval niet voor kopen.
Als je zo weg bent vd Courtois, die zijn heel regelmatig tweedehands te koop zo nu en dan voor goede prijzen. Klinken heel donker in mijn herinnering maar daar moet ik bij aantekenen dat ik er zelf niet veel van terechtbreng op een flugel.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.