trompet.nl > forum > Toon onderwerp - weer een cornet erbij
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: weer een cornet erbij
BerichtGeplaatst: 19 jul 2016 09:36 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Om een of andere reden hou ik van cornetten, gek want ik speel liever trompet.
Maar goed, sinds gisteren is er weer eentje bij. Voor een aangenaam prijsje een Getzen Eterna 800 cornet bemachtigd. Moet nog wel een deukje uit maar dat zal niet echt moeilijk worden verwacht ik.
Mooi exemplaar in bright silver, ML bore (mijn eerste toeter kleiner dan 0.463), Amado's en met zo'n blitse first slide trigger.
Serienummer verwijst naar 1981 of zo.
Het ding speelt als een trein, was nooit zo kapot vd Getzen trompetten maar eigenlijk vind ik deze cornet klasse gebouwd. Alles voelt sterk en degelijk aan met geweldige ventielen en slides, ook alle schroefdraden en zo voelen Mercedes aan. Tis wel een tamelijk bright klinkend instrument, wel natuurlijk met mijn Warburton Arturo trompetcup en een 6 backbore. Misschien eens een Wickje 3 of 4 proberen.
Het enigste wat er op aan te merken zou zijn is dat ik het geen ster vind in het hoge register, gaat een beetje dichtzitten naar mijn gevoel.
De teller staat bij de cornetten nu op zes.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: weer een cornet erbij
BerichtGeplaatst: 19 jul 2016 16:46 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Leuk bezit, Franklin.
Een sheperd's crook neem ik aan.
Heb je ook (een) 'lange' cornet(ten), en wat bevalt jou beter?

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: weer een cornet erbij
BerichtGeplaatst: 21 jul 2016 18:44 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ja de Eterna heeft een SC. De rest van mijn cornetten zijn allemaal zonder SC en zijn dan waarschijnlijk lang. Hoewel mijn Conn 36A eigenlijk een short model is maar toch zonder SC. Het gekke is dat mijn Yamaha 2310 cornet, een lang model, eigenlijk het meest een echt cornet geluid heeft. Zou misschien zelfs wel passen bij een BBB al zien ze ja daar natuurlijk niet staan met zo'n ding.
Hoe bevallen ze?
De Olds Amb. is voor op reis, undestructable en niet waard om gejat te worden, speelt tamelijk goed dus ideale reistoeter. Blijvertje.
De Conn 36A speelt goed maar heeft voor het cornetgeluid echt een Wickje nodig, de beker is vrij klein, beetje zacht, ouderwets cornetgeluid. Heel zuiver maar eigenlijk geen blijvertje.
De 80A is voor fun, speelt goed maar de boring (0.484) maakt hem wat lastig, dubieus blijvertje i.v.m. Bix-nostalgie.
De Verreijt is er voor nostalgische redenen en accepteert alleen en flugelmondstuk en dat hou ik dus een beetje bij met dat ding (nu: Yamaha 14F4, af en toe een DW 4FL). Maar voor het flugelgevoel heb ik een Bob Reeves flugel-trumpet adapter gekocht en dat werkt ook heel goed. Kostte niks dus mag blijven.
Mijn nieuw verworven Eterna is heel goed gebouwd, de enige ML toeter die ik heb en ik begin er aan te wennen, beetje trompetgeluid, maar je moet bij dat ding heel goed in de pitch blazen anders doet hij het niet. Ik hou van nauwe backbores (5 op trompet, 6 op cornet) maar dat lukt bij de Eterna niet, speel nu op een gemodificeerde 7 bb, 8 zou nog beter zijn. Wel een allround ding, vooralsnog geen blijvertje.
En eigenlijk zijn de vorige vijf overbodig want die stomme student Yamaha 2310 cornet verslaat ze allemaal. Kan alles beter: hoog/laag, cornetsound, attacks, zuiverheid, flexibiliteit, ventielen werken beter dan verwacht, fantastische compressie, en nog wat waar ik even niet aan denk.
Heeft werkelijk een enorme beker, (de meeste dempers hebben geen schijn van kans) daar moet je wel even aan wennen.
Is volgens mij nog een Renold Schilke ontwerp.
Kijk het nog een tijdje aan maar als er niks verandert gaan er een paar uit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: weer een cornet erbij
BerichtGeplaatst: 22 jul 2016 10:48 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Mooie verzameling!
Ja, de Yammie 2310 zou het misschien wel beter doen in een Brassband dan de 2330 (met SC).
Ik speel eigenlijk nooit op een cornet. Ik was een keer bij Terpstra en daar lag een Yamaha 6335 occasion ( ik weet niet meer welke letters) blies echt heerlijk (na ff ter plekke wat verschillende cornet mondstukken te hebben geprobeerd uiteraard) . Maarja, ik speel niet in orkesten waar ik hem zou kunnen gebruiken, dus maar weer in de beugels gehangen. :D
Ik heb hier nog een oude Courtois cornet ,lang model, (maar ook weer niet zo lang ) liggen ( zie trouwens dat hij inmiddels blauw geworden is i.p.v. zilver, dus dat wordt weer poetsen). Zit een 4 1/2 ds mondstuk bij dat totaal niet bij mij past.
Met een VB 1c bugel mondstuk haal ik er wel een mooie cornet toon uit.
Onlangs trouwens een heel oude, maar tevens heel mooie Selmer trompet op de kop getikt. Heel slank model, de ventielen zitten ook dichter bij de (kleine)beker. Middelste ventiel heb ik nog niet echt lekker lopend. Pompen moeten ook nog los, maar dat gaat zeker lukken, want de toeter is verder echt in heel mooie/goede staat. Het geluid is zeker niet verkeerd. In de herfst maar eens verder mee aan de slag. Volgens het serienr zou hij 1933 moeten stammen.
Marnix: jij leest dit vast ook: kom die oude Selmer eens proberen, Mattie vond hem ook heel apart!

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: weer een cornet erbij
BerichtGeplaatst: 22 jul 2016 17:18 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Is dat niet zo'n Balanced Model?

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: weer een cornet erbij
BerichtGeplaatst: 22 jul 2016 19:20 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Luciën schreef:
Is dat niet zo'n Balanced Model?



Klopt , op het middelste ventiel staat "balanced" en daaronder "Armstrong".

Deze komt aardig in de buurt: http://www.trevorjonesltd.co.uk/Selmer- ... -Brass.htm

En dan met dit soort ventieldoppen
http://i147.photobucket.com/albums/r284 ... d-Horn.jpg

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: weer een cornet erbij
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 00:18 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Wow, zou graag op zo eentje spelen om te kijken wat er zo bijzonder aan is.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: weer een cornet erbij
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 05:30 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Luciën schreef:
Wow, zou graag op zo eentje spelen om te kijken wat er zo bijzonder aan is.


Dat is niet zo moeilijk hoor, stuur een PBtje als je een keer in de buurt bent.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.