trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Getzen trompet : Model... Capri versus Eterna.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 17:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Getzen trompet : Model... Capri versus Eterna.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2016 17:13 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Heeft er iemand ervaring met die twee?
Wat zijn de verschillen in klank.. speelbaarheid..?

Warre


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen trompet : Model... Capri versus Eterna.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2016 17:35 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Capri, leuk ding. Degelijke trompet, maar voor mij niets speciaals. Voor mij geldt hetzelfde voor de Getzen Eterna. Ik heb een Severinsen (graag gewild model) gehad. Mijn vrouw zei dat ik alle andere kon weg doen toen ze die hoorde, maar ik vond hem ook niet bijzonder klinken. Wel 1 groot pluspunt: heb nog geen trompet gehad waar je zo weinig energie in hoefde te steken. Je wordt maar niet moe. De ventielen waren inderdaad goed zoals ze van Getzen zeggen, maar ik ken andere merken die even goed zijn, ook op langere termijn.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen trompet : Model... Capri versus Eterna.
BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 07:29 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Hallo Lucien,
Weinig energie nodig met alle drie modellen of alleen met de Severinsen?

De Capri verschijnt regelmatig als 2de hands..
Veel meer dan de Eterna heb ik de indruk.
Sommigen vinden die trompetten fantastisch.
( zoals Mr Van kampen hier > Eterna)
Anderen vinden dat zij nogal scherp klinken.

Wat veel als positief vernoemd wordt is:
- Geweldige boterzachte ventielen.
- En inderdaad gemakkelijk spelen.

Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen trompet : Model... Capri versus Eterna.
BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 13:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Hoho, de ene Eterna is de andere niet hoor! Je hebt Eterna 900 en de Eterna 700 die weer te verdelen is onder de 700S en 700SP, allemaal totaal verschillende instrumenten die dan ook allemaal totaal verschillend aanvoelen.
De Eterna waar ik wild van ben is de 700S, die er niet alleen anders uitziet in vergl. met de 700SP en 900 Eterna's, zo heeft de 700S twee steuntjes (a la Bach) tussen de leadpipe en de buis die als eerste 't derde ventiel ingaat, ook is de 700S krapper opgerold, heeft dus een narrow wrap en een compleet andere beker, wellicht is dat de reden dat ie een flink grotere blaasweerstand heeft dan de andere Eterna's terwijl de boring 't zelfde is.
Tussen de 900 Eterna's zitten ook behoorlijke verschillen; zo is de blaasweerstand van de jaren 80 Eterna 900's veel lager dan die van de jaren 70 en huidige Eterna's (die weer replica's zouden zijn van de eerste modellen die Severinsen genoemd werden naar Doc Severinsen die toen Getzen endoser was.
Van de sound moet je houden, die is bij de 900 Eterna's lekker helder, beetje als Bach 43, de 700S mist de brille van de 900 Eterna maar ja, die is dan ook een stuk goedkoper als de 900. De 700S heeft wel een prima bruikbaar geluid, ik ben er althans dik tevreden over.
De 700SP wordt op Amerikaanse fora lager ingeschaald als de 700S voor wat dat iets mag betekenen.
De 70's Eterna Severinsen die ik ooit heb gehad beviel mij toen slechts matig, die is dan ook verkocht.
Over de ventielen van Getzen uiteraard niets dan lof. 't Mag dan zo zijn dat er meer toeters zijn met fijne ventielen maar in vergelijking met Getzen blijft 't behelpen 8)

Capri's ken ik niet, kan ik dus niks over zeggen.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen trompet : Model... Capri versus Eterna.
BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 15:23 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Hoi Warre,

Mij staat vooral het speelgemak van de Severinsen bij (als ik me niet vergis is dat dezelfde als de 900?).

De Capri vond ik "gewoon" in alle opzichten. Niet beter of slechter dan een King 600 / Tempo of zo.

Wat de ventielen betreft: bij mij staan Conn, Getzen, Olds en King op dezelfde hoogte. Zelfs de King 600 studententrompetten hebben hele goede ventielen, onverwoestbaar.

Als je toch aan het rondkijken bent, raad ik je toch (weer?) aan om eens in een winkel wat nieuwe Jupiter trompetten Model JTR700RSQ (dat is de nieuwe versie van de 606 MRS-F met roodkoperen beker,) tot de XO uit te proberen. Niet om te kopen, gewoon voor het gevoel. Ik denk dat je versteld zal staan van de prijs - kwaliteit verhouding. Ik heb begrepen dat vooral de roodkoperen (goudmessing) bekers zo goed spelen.

Velen lachen als ze Jupiter horen, tot ze er zelf op spelen. Veel trompet voor een redelijke prijs. Dat geldt ook voor Carol Brass heb ik begrepen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Lager dan de 606 (tegenwoordig 700 serie) zou ik niet gaan.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen trompet : Model... Capri versus Eterna.
BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 17:27 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
De capris en eternas die ik bespeelde, vond ik eigenlijk niet zo goed. Te iel van klank. Te scherp.
De (eterna?) proteus vond ik helemaal te gek. Is duurder, denk ik (brassimport had er een die ik bijna kocht) maar qua geluid vele malen mooier en flexibeler.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen trompet : Model... Capri versus Eterna.
BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 17:37 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
De 907 Proteus is de enigste Getzen trompet die ik zou willen hebben maar ik heb nog nooit zo'n Genesis in mijn handen gehad


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen trompet : Model... Capri versus Eterna.
BerichtGeplaatst: 24 jul 2016 19:15 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2013 14:53
Berichten: 38
Mijn eerste eigen trompet was een Eterna 700S. Daarvoor instrumenten van de vereniging. Het was een schitterende trompet qua klank en speelgemak. Maar ik heb me gek laten maken, het moest groter en groter. Na een indrukwekkende reeks Bach, Conn, Calicchio, Benge heb de laatste tien jaar gespeeld op een Getzen Custom. Dat instrument heb ik onlangs geruild voor een 'zo goed als nieuwe' Eterna 700S uit 1979. En het speelplezier meteen teruggevonden. Over de Capri kan ik geen zinnig woord zeggen. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.