trompet.nl > forum > Toon onderwerp - XO-brass C trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: XO-brass C trompet
BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 06:56 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Nadat ik 2 jaar geleden een piccolo trompet kocht van dit "goedkope" merk, was ik nu toe aan een c trompet.
Mijn calicchio was en is een ontzettend fijn spelende en mooi klinkende trompet, maar met goed fatsoen kan ik er nergens mee aankomen, want steeds meer merkte ik dat het ding teveel rare noten op zijn zang had.
Dit constateerde ik met wat verdriet, want het instrument was (net als zijn baasje) een rariteit.
Maar goed, omdat ik mijn geld liever niet uitgeef aan instrumenten als ik ook 2 waanzinnig toffe hobbies heb en 1 wolk van een dochter, was de keuze voor XO-brass snel gemaakt. Ten slotte heb ik al ervaring met deze c trompetten, een leerling van me heeft er een en dat is voor de prijs een heel erg goed instrument.

Nu dus de mijne.

Wat afwerking betreft: top! Mooi gepolijst voor het verzilveren, er is echt moeite gedaan om een plaatje van een instrument neer te zetten. Het hidden reversed leadpipe maakt dat je de voordelen hebt van het reversed systeem (vloeiender en soepeler doorstroom van de lucht) zonder de nadelen ervan (de steun hoeft niet zo vreselijk dicht naar het ventielhuis).
Ook wat betreft de ergonomie is XO erin geslaagd om een prima instrument neer te zetten. De vorm van de bovenkant van de ventielen is dusdanig dat hij echt ultiem lekker in je hand ligt.
Jammer vind ik dan wel dat ze nog steeds kiezen voor een waterklep uit de allergoedkoopste bakjes van hun fabriek. Dat doet serieus afbreuk aan de uitstraling. Dit ondanks het feit dat ze het instrument hebben voorzien van vergulde doppies en dus ook een verguld waterklepje.

Hoe speelt het:
Top!
Geen gekke noten meer, het stemt heel goed. En het is makkelijk wendbaar. 100% beter dan de calicchio. Nog even puzzelen of de e en de es wel echt met 12 en 23 moeten, of gewoon zoals op de bestrompet los en met 2 kunnen. Wat dat betreft was ik zo gewend aan die hulpgrepen dat ik misschien daar nog wat meer tijd in moet steken. Speelt sowieso een beetje als een bestrompet. Lekker makkelijk, met een volle, open klank. Die toch ook heel slank kan klinken als je het zelf beschaafd houdt.

Net als bij de piccolo die ik kocht, komt ook dit instrument met een doosje prullaria. Cilindrische veertjes, messing ventiel nokjes, zware boven en onderdoppen, en een ronde stempomp.
Meteen de messing nokjes geplaatst (dat is meer een gevoelskwestie, voor mij werkt het, het publiek zal er niks van merken) en zoals ik gewend was van de calicchio, meteen de 3e onderdop vervangen voor een zware.
Daar zweer ik bij bij de piccolo, bij de c trompet ga ik dat gauw weer veranderen, want het gaf mij het gevoel dat de projectie een beetje werd tegengehouden.

Voor de prijs, kun je nieuw bijna niks beters vinden. Okee, een Bach of een Yamaha zijn wellicht beter, maar die kosten al gauw 1000 tot 2000 euro meer, en dat geld heb ik er niet voor over. Waarom zou ik?

Ik denk hiermee een aanschaf te kunnen doen, waar ik nog vele jaren plezier van kan hebben. Gisteren heb ik hem tegen alle logica in, maar in navolging van de Fransen gebruikt in een harmonie orkest, tussen allemaal bestrompetten, en het mengde zeer goed, en klonk prima.

In de hoop eventueel geneuzel voor te zijn: bovenstaande is louter mijn mening, hoewel ik echt wel in staat ben om goede van slechte instrumenten te onderscheiden. Mocht je op zoek zijn naar een zeer goede c trompet, en niet de hoofdprijs willen ophoesten, is dit naar mijn mening een hele geschikte kandidaat. Maar zelf testen blijft altijd het beste.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: XO-brass C trompet
BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 07:24 
Offline

Geregistreerd: 04 okt 2001 11:14
Berichten: 64
Woonplaats: Hoofddorp
Hallo Marnix,

En waar kun je dit moois in Nederland bekijken en eventueel kopen?

Groeten,
Jacco

_________________
Piano spelen op een trompet is niet leuk, andersom wel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: XO-brass C trompet
BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 07:32 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ha! Ik zou het niet weten, de enige in Nederland die er 2 op voorraad had, is ze dus nu kwijt.
Maar hij zal ze vast kunnen bestellen voor je. Peter Groenewegen van Dal Segno in Sliedrecht.
Een goeie zaak, een schat van een vent met hart voor de klant.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: XO-brass C trompet
BerichtGeplaatst: 27 sep 2016 08:34 
Offline

Geregistreerd: 04 okt 2001 11:14
Berichten: 64
Woonplaats: Hoofddorp
Dank je Marnix!

_________________
Piano spelen op een trompet is niet leuk, andersom wel.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.