marnix schreef:
Ik neem aan dat jij je niet vergist. Waar je wel aan voorbij gaat is dat laklagen tot ver in de jaren 80, kwalitatief zó slecht waren dat ze al loslieten als je er boos naar keek. Dat gold voor Bach, Yamaha en veel andere merken ook. En dat dus los van de samenstelling ervan.
En als het al zo is dat er epoxylakken gebruikt werden, hoor ik graag van je hoe het mogelijk is dat die er toch afgaan in een heet badje.
Ik zou het niet kunnen zeggen, heb wel een vermoeden.
Jupiters hadden een tijdje ook een hele sterke, "krasvrije" lak .... die snel los liet. De lak op zich was hard, maar liet snel los.
Het zou een kwestie van slecht voorbehandelen kunnen zijn. (vet op de trompet, maar ook te lang gelegen in de fabriek voordat ie gelakt is. Er kan dan een klein laagje corrosie op komen) Maar ik gis maar wat op grond van een beetje kennis over metalen en oppervlaktebehandeling.
Ik weet dat ook Selmers vaak belabberde coatings hadden. Zelfs het zilver verdween snel.
Ik heb begrepen dat de epoxy van Adams er met geen mogelijkheid mechanisch af te halen is zonder de trompet te beschadigen.
En Mike, als je een geduldig persoon bent, raad ik je echt aan om het zelf te doen. Er kan weinig misgaan en het is leuk om te doen. Haal wel de ventielen er uit, wikkel ze in een doek en leg ze ergens waar niemand komt zodat ze niet per ongeluk kunnen vallen.
Ik heb een oude Olds Ambassador ooit eens twee keer achter elkaar in de vaatwasser gedaan (zou ik vooraf nooit doen met een trompet waar ik echt verknocht aan was). De tweede keer ging hij er nog heet van de eerste keer in. Alle lak was er in één keer (eigenlijk twee keer) af. En die vaatwasser gaat maar tot 60 of zeventig graden.