trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Jupiter JFH1100R flugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 05:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Jupiter JFH1100R flugel
BerichtGeplaatst: 27 feb 2017 12:09 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nog maar eens ten overvloede: Marnix heeft in de grond gelijk dat het om het spelen gaat maar dat was niet de kern van mijn post. Die was dat ik mij erover verbaasde dat m.b.y hetzelfde instrument door min of meer gezaghebbende organisaties zulk verschillende specs worden opgegeven. Even terug naar de hobby van Marnix: als van een nieuw type Citroën laten we zeggen het LT model opgegeven wordt door de fabriek: 3 cilinder 110 pk, door de garage: nee 2 cilinder 90 pk, door een vakblad: 4 cilinder 125 pk kan ik dan tegen Marnix zeggen: maak je niet druk, kijk hoe die rijdt. Ik geloof er niets van.

Verder heb ik mij gedeisd gehouden over de werkelijke verschillen tussen de boringen van flugels omdat daar hier blijkbaar geen markt voor is. Het probleem is dat het antwoord van Marnix in wezen een dooddoener is en het grafschrift van elk forum, bij elke vraag over instrumente, mondstukken, dempers en wat niet al kun je zeggen: doet er niet toe, ga blazen en dan zie je het wel.
Nog even ter info deze klassieker van Jim Donaldsen vd TG:

An important note about flugel bore sizes: With the exception of the Yamaha YFH 631G and the Lawler, the flugelhorns below break clearly into one of two camps, those with small bores (e.g., 0.415 inch) and those with larger more trumpet-like bores (0.457 - 0.460 inch). This is a staggering difference considering that trumpets range from medium bores of, say, 0.445 to large bores of about .464, a difference of 0.021, compared to the more than doubled 0.045 difference between large and small bore flugels.

The small bore flugels play quite differently from the larger bored horns and one should really try one of each, if at all possible, to see which group feels the better to you. The large bore horns, though still sounding like flugels, play more like trumpets, which may or may not be a good thing. You already have a trumpet. They have less resistance, take more air easily, and are capable of more volume, though I am not sure how important volume is in a flugelhorn. The smaller bore horns tend to play easily but can get stuffy when pushed and can be easily overblown. They do tend to force you to play the flugel differently and maybe more flugel-like. There is a reason that the most popular instruments are the small bore flugels in the French tradition.

P.S. ik heb de Marnix-rule even ter experiment toegepast op de post in de Van Laar loyalist post.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jupiter JFH1100R flugel
BerichtGeplaatst: 27 feb 2017 15:42 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
delano schreef:
Nog maar eens ten overvloede: Marnix heeft in de grond gelijk dat het om het spelen gaat maar dat was niet de kern van mijn post. Die was dat ik mij erover verbaasde dat m.b.y hetzelfde instrument door min of meer gezaghebbende organisaties zulk verschillende specs worden opgegeven. Even terug naar de hobby van Marnix: als van een nieuw type Citroën laten we zeggen het LT model opgegeven wordt door de fabriek: 3 cilinder 110 pk, door de garage: nee 2 cilinder 90 pk, door een vakblad: 4 cilinder 125 pk kan ik dan tegen Marnix zeggen: maak je niet druk, kijk hoe die rijdt. Ik geloof er niets van.

Die keuzes in motoren wordt niet alleen door citroen gegeven, maar door vele andere merken. En inmiddels zijn er dus onwijs veel reviews van berijders die het "missen" van een of meerdere cylinders niet echt heel opvallend vinden. Tuurlijk: in mijn auto een 3.0 6 cylinder is spectaculairder dan mijn veel tammere 2.0 4 cylinder. Maar ach, je moet wat te wensen hebben. 8) Dat er gegoocheld wordt met die voor jou zo heilige cijfertjes geeft aan dat dat dus precies is wat het is: mensenwerk. Net als muziek maken of instrumenten bouwen en verkopen. Er kunnen dus wat dingetjes verkeerd op papier landen. Je had ook met de vertegenwoordiger contact op kunnen nemen en de correcte maten kunnen opvragen. Heb je dat al gedaan? Ik kan je wel met hem in contact brengen als het je zo hoog zit. Als ik namelijk correcte info over een auto/instrument/whatever wil, dan ga ik in contact met de dealer/vertegenwoordiger/whatever om er achter te komen.

delano schreef:
Verder heb ik mij gedeisd gehouden over de werkelijke verschillen tussen de boringen van flugels omdat daar hier blijkbaar geen markt voor is. Het probleem is dat het antwoord van Marnix in wezen een dooddoener is en het grafschrift van elk forum, bij elke vraag over instrumente, mondstukken, dempers en wat niet al kun je zeggen: doet er niet toe, ga blazen en dan zie je het wel.

Jij kunt het een dooddoener vinden, maar dat maakt het nog geen onwaarheid. Als ik bij elke toeter de cijfers en de materialenlijst had gehad, had ik nu nog geen nieuwe toeter, mondstuk of dempers gehad. En zeker als het op dempers aankomt: gewoon kopen. Altijd leuk voor de heb, en elke demper heeft toch weer zo zijn eigen charme. Zijn eigen geluid. En laten we eerlijk zijn: een demper kost nu ook weer geen mensenleven.



delano schreef:

P.S. ik heb de Marnix-rule even ter experiment toegepast op de post in de Van Laar loyalist post.


Ik zie niet in waarom dat niet zou werken. Als je wil weten wat de verschillen zijn, vraag je het hem. En vervolgens ga je kijken welke van al die toeters bij je past. Lijkt mij heel normaal eigenlijk. Sterker nog: ik weet dat er klanten bij van Laar waren die letterlijk dat te horen kregen wat jij nu zegt: als die het lekkerst speelt, moet je die nemen.

Verder: ik heb mijn kennis uiteraard opgedaan van heel wat grootheden in de trompetwereld. Dus het is heus niet mijn regel, maar een regel van onder andere Hans van Loenen en Peter Masseurs. En vergeef me dat ik de lessen van die mensen toch heel erg ter harte neem. Zij weten ten slotte beter dan iedereen op dit forum waar trompetspelen en muziekmaken om gaat.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jupiter JFH1100R flugel
BerichtGeplaatst: 27 feb 2017 16:16 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Om nog wat olie op het vuur te gooien:

1 De maten zeggen ook niet alles.

Mijn .460 Jupiter 606 MRS (MEDIUM BORE)slikt alle buizen van mijn King 2000 .462 bore met gemak en dan is er nog ruim speling. Ik heb het getest met DRIE Jupiters 606 MR en TWEE King 2000's. Het is steeds hetzelfde verhaal en dus geen fabrieksfout (of een hardnekkige van twee toch wel vooraanstaande fabrikanten :mrgreen: )

Hoewel ik beide trompetten hier voor mijn neus had liggen, was er toch iemand die anders beweerde, zonder de trompetten ooit in handen te hebben gehad.

Boodschap:

Laten we a.u.b. af en toe wat relativeren en minder op onze strepen gaan staan.

De werkelijkheid is grilliger dan het papier of wat meetinstrumenten.

Op mijn verkochte Reynolds Medalist (geweldige sound, licht aanspreekbaar) werd ik snel moe. Op mijn Jupiter 606 ( waarvan de buizen precies pasten in de Reynolds, alleen de bochten waren ietsje anders, ik verdacht Jupiter er zelfs van dat ze de Reynolds Medalist hadden gekopieerd ) werd ik lang niet zo snel moe. En zo groot was het verschil in de bochten niet en JA, beide instrumenten waren goed onderhouden en kraakschoon.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jupiter JFH1100R flugel
BerichtGeplaatst: 27 feb 2017 18:54 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Het valt niet mee om iets eenvoudigs uit te leggen. Mijn vb vd Citroën was bedoeld voor dezelfde auto, dus niet met verschillende motoren. Als je hier elke post dummy-proof wil maken heb je voor elke post 4 pagina's nodig. Ik weet dat zeker want zo werken juridische stukken en die heb ik heel wat gemaakt. De specs van die rottoeter kunnen me helemaal niet schelen in principe, het gaat erom wat voor info je krijgt en daarmee hoe deskundig de verkoper is. Ik zie nogal wat advertenties op marktplaats waarin een C trompet wordt aangeboden terwijl het een bestrompet is. Dan zeg je toch ook niet wat doet het ertoe, als die leuk speelt maakt het niet uit. En wat vind je ervan (wat soms gebeurt op marktplaats) dat een middelgrote muziekzaak een Yamaha trompet YCR 2310 aanbiedt? Inderdaad, een cornet maar zeg je dan wat kan mij het schelen of het een trompet is of een cornet, als die maar leuk speelt. Nou niet voor mij, ik heb al een YCR 2310. En bij die zaak laat ik mijn toeter niet repareren.
Dan beroept Marnix zich altijd en eeuwig op het autoriteitsargument, een bekend monstrum uit de logica. Mijn antwoord daarop is simpel: de lessen van Masseurs en consorten zullen wel prima zijn maar heb jij Marnix er echt wel iets van begrepen? Is er niet iets langs je heen gegaan? Aan de andere kant wordt Jim Donaldsen en zijn Trumpet Gearhead algemeen als behoorlijk deskundig beschouwd m,et name op het gebied van flugels en voor wat betreft Schilke. Maar dat weet Marnix natuurlijk beter.
Dan Luciën. Dat die buizen van een 0.462 King in een 0.460 Jupiter (0.460 is algemeen geaccepteerd als ML bore en niet als M-bore) passen zegt helemaal niets en zeker niet ter relativering van maatvoeringen.
Ten eerste is het verschil tussen 0.462 en 0.460 omgerekend in mm iets meer dan 0.05 mm. Dat is ongeveer 1/20 mm. Als die King trompetten wat ouder zijn dan ben je na een paar jaar gebruik zo een tiende mm, dus het dubbele, van je buizen kwijt.
Ten tweede, de boring ve instrument wordt gemeten in het tweede ventiel. Dat zegt dus niets over de boring vd slides. Met name Yamaha maakt daar soms een potje van van heb ik jou daar(ML slides op een lb trompet, ML boring ventielen op een lb trompet). En kijk maar eens wat de Conn trompetten 2B, 8B en 28B gemeen hebben. Van King weet ik overigens niks.
Ten derde, trompetten kunnen van boring verschillen terwijl de buizen aan de buitenkant exact hetzelfde zijn. Zo ontstaat het verschil bij bv Franse Selmers met een 0.456 en en 0.458 boring. Optisch hetzelfde, de laatste heeft buizen van dezelfde buitendiameter maar met een dunnere wand.
Even terug naar de Jupiter JFH1100R, de realiteit is dat het echt verschil maakt wat voor boring dat ding heeft, het is gewoon een andere toeter, niet meteen slechter maar wel anders, op een manier die ik misschien of waarschijnlijk niet wil.

Edit: ik heb eens even rondgeneusd, het is een beetje een rommeltje maar je King 2000 heeft hoogst vermoedelijk een 0.459 bore, dus kleiner dan de Jupiter. Dat zet jouw overtuigende experimentje toch in een ander daglicht. De 2000 C-trompet had een 0.462 boring, de bes een 0.459 bore.
Hangt vh type af. De enig relevante info die ik kon vinden is deze:

http://www.trumpetherald.com/forum/view ... ?p=1148986

From the info stats from my older King KMI Trumpet/Cornet Catalogs. These 2000 series King KMI Trumpets were maybe upgraded King Super-20/Symphony Trumpets. The 2000AT in a .459 bore and 2001AT in a .468 bore with 4 3/4 inch bells. The Symphony models with the 4 7/8 inch bells. The 2006AT in .462 bore and the 2007AT in a .468 bore. With the C 2008AT in a .462 bore with the 4 7/8 inch Bell.


Laatst bijgewerkt door delano op 27 feb 2017 19:29, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jupiter JFH1100R flugel
BerichtGeplaatst: 27 feb 2017 19:18 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
delano schreef:
Het valt niet mee om iets eenvoudigs uit te leggen.

Dat blijkt. Het is je nog niet gelukt. 8) Of jij moet met uitleggen, iets heel anders bedoelen: namelijk overtuigen van jouw gelijk, en jouw gelijk alleen is "rechtsgeldig"....

delano schreef:
Mijn vb vd Citroën was bedoeld voor dezelfde auto, dus niet met verschillende motoren. Als je hier elke post dummy-proof wil maken heb je voor elke post 4 pagina's nodig. Ik weet dat zeker want zo werken juridische stukken en die heb ik heel wat gemaakt.

Dummy-proof... Iemand is het niet met je eens, of heeft andere denkbeelden, en hij is meteen een dummy? Ach natuurlijk. Als jurist zit je bovenop je gelijk. En iedereen die een andere mening heeft, dient gekleineerd te worden, of als dummy betiteld te worden. Ergo: GAAAAP.


delano schreef:
De specs van die rottoeter kunnen me helemaal niet schelen in principe,

Waarom open je er dan een topic over? :mrgreen: :mrgreen:
Had inderdaad heel wat forumvervuiling en flauwe beledigingen van jouw kant gescheeld.

delano schreef:
het gaat erom wat voor info je krijgt en daarmee hoe deskundig de verkoper is. Ik zie nogal wat advertenties op marktplaats waarin een C trompet wordt aangeboden terwijl het een bestrompet is.

Dan vraag je er toch naar? Je koopt toch ook geen auto, puur en alleen op de foto en de mooie blauwe ogen van de verkoper? Of is contact leggen met wie wat verkoopt te eng. En is afbekken op fora makkelijker, veiliger? Het lijkt er wel op als ik jouw reacties zo lees.

delano schreef:
Dan beroept Marnix zich altijd en eeuwig op het autoriteitsargument, een bekend monstrum uit de logica.

Dat doe ik zeker niet altijd en eeuwig, dramaqueen. Wederom een verkapte belediging, en fatsoenlijk ingaan op mijn argumenten doe je niet, zo blijkt:
delano schreef:
Mijn antwoord daarop is simpel: de lessen van Masseurs en consorten zullen wel prima zijn maar heb jij Marnix er echt wel iets van begrepen? Is er niet iets langs je heen gegaan?

Er moest een belediging achteraan. Maar inhoudelijk ga je er verder niet op in. Jammer.

delano schreef:
Aan de andere kant wordt Jim Donaldsen en zijn Trumpet Gearhead algemeen als behoorlijk deskundig beschouwd m,et name op het gebied van flugels en voor wat betreft Schilke. Maar dat weet Marnix natuurlijk beter.

Dat heb je me nergens horen beweren. Ik kan alleen maar afgaan op de lessen die ik in real life, van echte musici had. Dat er 100den zo niet 1000den rondlopen die het goed weten, beter weten en er mogelijk andere meningen en visies op nahouden, wereldwijd, lijkt me niet meer dan normaal. Het is overigens Jim Donaldson en niet Donaldsen. Als je al gaat lopen dwepen met Amerikanen, heb dan in elk geval het respect om de naam correct te spellen.

De rest van je tekst was niet voor mij, dus laat ik verder aan Lucien over.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jupiter JFH1100R flugel
BerichtGeplaatst: 27 feb 2017 19:33 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Het enigste zinvolle van je reactie is het verschil tussen de e en de o.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jupiter JFH1100R flugel
BerichtGeplaatst: 27 feb 2017 19:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
8O 8O :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wat een dronken-mussen-reactie.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jupiter JFH1100R flugel
BerichtGeplaatst: 27 feb 2017 22:34 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Delano, ik had het over de buis op het tweede ventiel (de King buis paste nog prima op de King, dus zoveel zal hij niet gesleten zijn)

Overigens waren ALLE buizen groter op de Jupiters dan op de Kings.

Ik ben het met je eens dat fabrikanten consistent moeten zijn in hun data. Mochten er aparte trompetten gebouwd worden voor de Europese en USA markt, moeten ze daar ook duidelijk over zijn.

Ik denk ook dat boring vaak veel kan uitmaken. .472 is ECHT groter dan .460 en dat zal je ook voelen, maar verklaar mij waarom ik bij twee schone trompetten waar ALLE buizen op elkaar passen ( dus ook die van het tweede ventiel) met niet significant verschillende bochten, wel snel moe wordt op de ene (die juist makkelijker resoneerde) en niet op de andere.

Ik had het gevoel dat hij maar lucht bleef vragen en dat je hem nooit kon "vullen". Ik heb hem met spijt verkocht. Geweldige volle sound.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.