trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha prof.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 16:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2017 16:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
erikvlamspuit schreef:
Ik denk dat redrot een fout in het basismateriaal is. Geen goede vermenging van zink en koper en waarschijnlijk nog een aantal materialen. Als de zink in grote hoeveelheden bij elkaar in het materiaal zit, offert deze zichzelf op om het omliggende materiaal te beschermen. En heb je in een redelijke korte tijd gaten in het instrument.


:idea:

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 12 maart 2017 14:10 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Zijn er hier lieden die ervaring hebben met prof Yamaha's?
Chicago , New York, Bobby Shew, ....
En wat zijn dan de typische (speel) eigenschappen / verschillen ??


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 12 maart 2017 14:32 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Yamaha 732.

Spreekt heel licht aan, mooie sound tussen warm en helder, Degelijke trompet. Heb hem weggedaan voor héél weinig omdat ik hem niet mooi meer vond, niet omdat ie niet goed speelde (versleten zilver is veel lelijker dan versleten lak).

Yamaha 932

Spreekt heel licht aan, mooie sound tussen warm en helder, Degelijke, vrij lichte trompet. Deze was niet van mij. Je zal er heel weinig over vinden op internet.

Vooral de 932 deed me in veel opzichten sterk denken aan Schilke trompetten.

Andere Yamaha's heb ik niet gespeeld (ja, een 2332, maar die tel ik niet mee).

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 13 maart 2017 13:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Warre schreef:
Zijn er hier lieden die ervaring hebben met prof Yamaha's?
Chicago , New York, Bobby Shew, ....
En wat zijn dan de typische (speel) eigenschappen / verschillen ??


De enige ervaring die ik heb met Yamaha's uit 't hogere segment zijn de Bobby Shew trompetten en de 6345: Makkelijk spelende toeters, lekker in de hand liggend, fijn aanvoelende ventielen, goed te bedienen triggers. Alleen de sound van de Shew toeters bevalt me niet: mij veel te donker, er zit dan ook een soort van Bach 72 beker op, niet mijn ding. De 6310 Z beviel me overigens beter dan zijn 'verbeterde' opvolger de 8310 Z. Ik ben blijkbaar niet de enige want de 6310 Z is nog steeds leverbaar.
De Shew toeter is zgn. 'step bore': L bore stembocht uitmondend in een M bore ventielhuis met dito buisjes en dan daar weer een L beker opgezet

De 6345 ken ik dus ook, een geweldig instrument. Heerlijke sound, lekker helder, uitstekende projectie, spatzuiver. Dat ie me zo bevalt is waarschijnlijk omdat er een Bach 37-achtige beker op zit.
Staat in de boekkies als L bore instrument maar het ventielhuis is 'gewoon' ML, dat staat dan ook in de ventielen gestanst. Vermoedelijk zit er een L stembocht op of zoiets.

De instrumenten zijn uitstekend in elkaar gezet, voelen stevig aan. Komen in goed beschermende koffers.
Over de kwaliteit van 't plaatmateriaal hebben we 't al gehad, dat kan beter.
Veel beter

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 13 maart 2017 14:39 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Aan Lucien.

Yamaha trompetmodellen met 3 cijfers zijn de oudjes.
Worden in Belgie (2dehands) haast niet aangeboden .
Lucien, u hebt blijkbaar nogal wat trompetten gehad ?
Maar duidelijk een liefhebber van Jupiter.
Ik vind die XO Ingram ook zeker interessant.
Zal hem zeker testen als ik een nieuwe trompet wil.
---------------------------------------

Aan Theo van Kampen,

Raar dat u de 8310 te donker vindt.
Op een US forum ergens staan er vergelijkingen (geluidsopnames) tussen 8310 en Chicago.
Nauwelijks te onderscheiden.( zegt ook de maker zelf )

Bedankt beiden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 13 maart 2017 15:33 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Die 3 - cijferige zijn idd. oudjes. De ene had ik in ...... België gekocht en de andere was van een kennis die woont ..... in België :mrgreen: :mrgreen:

Hij heeft hem volgens mij verkocht. Ik was weg van de zijne, maar nog een trompet erbij kon niet en bovendien was ik net zo weg van wat ik al had. Hij was trouwens weer verzot op mijn King.

Zo uit het hoofd zijn zeker die twee door Schilke ontworpen Yamaha's.

Ik heb idd. nogal wat trompetten gehad. Ik had mijn ideale trompet maar al fora lezend, dacht ik dat het beter kon. Meestal nam ik mijn eigen trompet niet mee. Thuis aangekomen bleek steeds weer dat alles wat ik zo geweldig vond, verdacht veel op mijn King leek. Dus gingen ze weer de deur uit. Soms kocht ik ook voor overzeese vrienden.

Het verhaal van mijn Jupiter is een aparte. Hij speelt VEEL te goed voor zijn prijsklasse.

Ik heb lang vermoed dat ik per ongeluk eentje heb gekregen die ze op de verkeerde plek hadden weggelegd, waardoor ik een betere trompet met een lagere inscriptie had.

Toen ik hem kocht was een qua geluid en speelgemak vergelijkbare Bach iets meer dan drie keer zo duur.

Als ik nu kijk naar wat Jupiter verkoopt, zie ik dat de trompetten met mijn specs een hoger serienummer hebben en een beduidend hogere prijs.

Ik vermoed dat Jupiter een tijdje te goede trompetten in het bovenste prijssegment van de studietrompetten heeft verkocht om marktaandeel te winnen en dat ik daar het dankbare slachtoffer van ben geworden .

Nu ben ik wijzer en weet ik dat alleen bij Adams en Jerome Wiss het gras groener is dan bij mij.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 13 maart 2017 21:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Warre schreef:
---------------------------------------

Aan Theo van Kampen,

Raar dat u de 8310 te donker vindt.
Op een US forum ergens staan er vergelijkingen (geluidsopnames) tussen 8310 en Chicago.
Nauwelijks te onderscheiden.( zegt ook de maker zelf )

Bedankt beiden.


Niet zo gek hoor Warre:

The Yamaha YTR-9335NYS trumpet was designed to solve issues Robert Sullivan had with his previous trumpets. He had played Yamaha Bb trumpets for quite a few years and loved the even scale, intonation and responsiveness, but often felt that the trumpet needed more depth of tone and was difficult to shade colors the way his other horns could. His Yamaha trumpets also did not open up at extreme dynamics as he would have liked. Robert owned two trumpets of another brand, one from the mid '70s and a new horn from around 1999 that were used as examples of the deep, rich tone he liked. While they allowed him to change the color better than the Yamaha, sometimes there was no control over the color changes. He also felt the scale to be uneven and out of tune, and the response was very slow. An artist of Sullivan's caliber wanted a trumpet that combined the best qualities of both instruments: richness of tone, flexibility and control of color changes, an even scale, good intonation and good response.

The goal when working on this trumpet with Yamaha trumpet designer Bob Malone was always focused on two factors: sound and feel. First, don't confuse tone with sound. Tone is just one part of the overall sound - the way that you string together a series of notes creates your unique sound. Then you need to add heart, soul, character and expression. Those aspects require that the trumpet feels good to you. There needs to be a comfort level that allows the player to focus on the music, not the trumpet.


Grote 72-achtige beker dus. Effe door 't PRgeblaat heenlezen.
Sinds het ontstaan van de moderne trompet, iets van 130 jaar geleden is er wel 't een en ander uitgekristalliseerd. Schilke heeft daar een heel fijn modulair systeem uit gefilterd: S, M, L. Qua boring (het ventielhuis en zijn buisjes) en de beker: S = grofweg vergelijkbaar Bach 43, M = Bach 37 en L = Bach 72.
Deze codering vind je ook terug bij o.a. B&S, Kanstul en Getzen.
De sound die deze bekers sec afgeven is van helder naar donker. Natuurlijk kan een gevorderde trompettist een donkere sound uit een 43 beker halen of een supervet leadgeluid uit een trompet met een 72 beker maar daar gaat het nu even niet om.
Als een Chicago Yamaha een vergelijkbare beker heeft als een Yamaha Bobby Shew trompet is 't acoustisch resultaat vergelijkbaar bij dezelfde omstandigheden: Zelfde speler in dezelfde conditie, zelfde mondstuk, zelfde stuk muziek op dezelfde manier gespeeld in dezelfde acoustiek in dezelfde klimatoogische omstandigheden

Het enige en voor de koper van het instrument belangrijke verschil is de blaasweerstand die 't instrument oproept en dat is weer afhankelijk van allerlei andere omstandigheden zoals boring, bekerdiameter, wrap (dus hoe 't instrument is 'opgerold'), plaatsing van de steuntjes en braces, plaatsing van de ventielen al dan niet 'balanced', materiaal van het plaatmateriaal (messing, goldbrass, redbrass), rimless bell, French bead bell, gap in de reciever enz. enz. vandaar dat er ook zoveel soorten en maten en merken trompetten zijn, die proberen allemaal juist dàt instrument te maken waar jij helemaal gelukkig mee bent

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 14 maart 2017 08:10 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
In volgende youtube speelt een Koreaan op een Yamaha CustomZ = 8310Z.
Ik vind het een mooie klank ...en komt bij mij toch niet donker over?

https://www.youtube.com/watch?v=zeKWq9Ay8HM

Wat hijzelf over de trompet zegt:
" nice sound and easy to play "


Warre


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.