trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha prof.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 16:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 13:36 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Allereerst wil ik een opmerking plaatsen, ik vind het jammer dat wat je schrijft gelijk persoonlijk wordt opgevat. Ik hoop dat we daar vanaf kunnen stappen. We delen onze kennis en meningen om er beter van te worden, ik in ieder geval wel. Het schoonmaak verhaal was dus helemaal niet persoonlijk. Zo terug naar het onderwerp: je wilt juist dat het materiaal oxideert, dus je moet dit niet willen voorkomen. Zink, koper, nikkel enz oxideert zeer snel, de gevormde oxidelaag beschermt het metaal voor verdere corrosie. Voorbeeld koperen dak wordt groen, en oxideert niet meer verder. Als je elke keer deze laag verwijdert verlies je dus materiaal, dit gaat met microns tegelijk, dat is heel weinig. Maar door dit vaak te doen wordt de pijp wel steeds dunner. Wat ook meespeelt denk ik is het feit dat we materialen hergebruiken, het oude koper, messing wordt weer in de oven gesmolten. Wat de kwaliteit niet altijd verbetert. Dit gebeurde heel vroeger niet.
Dan nog de manier van trompet maken, vroeger keek men denk ik niet zo naar het gewicht, liever iets dikker als te dun. Nu kijken wij trompet spelers er wel naar. We een uitgebalanceerde trompet. Nu wordt elk apperaat gebouwd met een bepaalde levensduur, 2,3,5 of 10 jaar. Weet niet of dit bij trompetten ook gebeurd, maar ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Kwaliteit plaatmateriaal, soldeer is ook een factor die meespeelt. Dan heeft iedereen ander speeksel, geval eten en drinken tijdens spelen, windkracht 10 door het instrument en dan komen we uit op gaten in het instrument. Ik ben het met Theo eens dat het niet goed is dat redrot zo snel voorkomt. Eigenlijk zou een trompetbouwer garantie moeten geven als dit binnen een bepaalde periode gebeurt.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 15:20 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Ik heb nog nooit redrot gezien...maar daar men het dikwijls heeft over vervangen leadpipe...

Veronderstel ik dat de miserie meestal voorkomt in het koper dat het dichtst bij de trompetter is.

Het is daar dat ik (bij het reinigen) de meeste smurrie vind in mijn trompet, nl in de buizen ; van mondstuk tot bij het 3de ventiel.

Verder een paar bedenkingen:

- Volgens wiki : Zuurgraad van speeksel > PH 5,5 tot PH 7,5 . Van zuur tot heel licht alkalisch dus. Is er verband met redrot?

- Als het aan de individuele trompetter te wijten is, dan zou het logisch zijn dat de merken die de meeste trompetten verkopen, de meeste exemplaren opleveren die redrot krijgen.

- Trompetten met een leadpipe van "goldbrass" dat minder zink bevat, zouden minder last hebben van redrot.


Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 16:38 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Je hebt ongeveer gelijk in alles, Warre.

Warre schreef:
- Volgens wiki : Zuurgraad van speeksel > PH 5,5 tot PH 7,5 . Van zuur tot heel licht alkalisch dus. Is er verband met redrot? Warre.


Ja, als je je trompet niet goed onderhoudt, zal hij eerder oxideren naarmate het milieu agressiever is.

Warre schreef:
- Als het aan de individuele trompetter te wijten is, dan zou het logisch zijn dat de merken die de meeste trompetten verkopen, de meeste exemplaren opleveren die redrot krijgen. Warre.


Ook dat klopt, ervan uitgaande dat iedereen zijn trompet ook even goed onderhoudt en er van uitgaande dat alle merken exact hetzelfde materiaal zou gebruiken. Dat is zeker niet zo. Ik kan me ook voorstellen dat velen een Bach, Schilke, Adams, Inderbinen, Stomvi, Jerome Wiss, etc. beter behandelen dan een Yamaha, simpelweg omdat die over het algemeen stukken duurder zijn.

Ik denk - naar analogie - dat een Fiat Panda ietsje minder goed onderhouden wordt dan een Alfa Romeo, zelfs bij dezelfde eigenaar.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 21:41 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Ik denk daar anders over, je onderhoud je spullen beter als je ervoor gespaard hebt en trots bent dat je dat voorelkaar hebt gekregen. Je er moeite voor heb moeten doen om die mooie blinkende trompet te kunnen kopen. Uiteraard zal dit niet voor iedereen gelden. Het heeft dus niets met de prijs van het instrument te maken.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 22:16 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Ik denk dat het gemiddeld wel degelijk te maken heeft met de prijs. Zie mijn eerdere voorbeelden. Wie veel geld heeft om een dure te kopen heeft ook geld om het te (laten) onderhouden en wil zijn investering behouden (zelfs als hij er niet van houdt)

Uiteraard zijn er overal uitzonderingen.

Zelf ben ik even zuinig op een tweedehandse cornet van € 50,- als op een trompet van € 1400,- .

Maar het is natuurlijk ook zo dat als je er krom voor hebt moeten liggen, je er zuiniger op bent over het algemeen .

Mijn ouders hebben, hoewel ze best genoeg hadden, ons opgevoed alsof we maar net genoeg hadden. Daar ben ik blij om.

Maar er zit ook veel in wat je zegt.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 06 maart 2017 17:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Warre schreef:
Ik heb nog nooit redrot gezien...



Kijk Warre, zo ziet red rot eruit: http://www.playreadytrumpets.com/wp-con ... 04/eb2.jpg

Als je red rot trumpet in google typt dan komen er nog meer afbeeldingen van dit fenomeen

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2017 14:56 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Bedankt Theo Van Kampen.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik redrot nog nooit in het echt gezien heb.
---------------

Redrot heeft misschien wel te maken met elektrische stromen.

Metalen in een zurige omgeving kunnen raar reageren , roesten/rotten, als gevolg van electrolyse.

Voorbeeld:
Metalen buizen van waterleiding die in de grond liggen kunnen in 10 jaren rotten.
Wegens de wat zurige grond daar.( PH kleiner dan 7 )
Er is een soort "batterij" effect...verschillende metalen in zurig medium = principe van een batterijtje.
De oplossing (bij mijn vroeger bedrijf ).
Electrische spanning op de buizen zetten, in oppositie van de "vernielende" stromen.
Dit noemt men kathodische bescherming.

Bij trompetten niet toepasbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2017 15:35 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Waar dat niet mogelijk is gebruikt men zink, zink offert zich op tov het edelere materiaal, denk aan de zinkblokken bij een bronzen schroef, het laten schoperen van staalconstructie( moet hierbij wel vermelden dat dat meestal met een zink aluminium draad gebeurt). Ik denk dat redrot een fout in het basismateriaal is. Geen goede vermenging van zink en koper en waarschijnlijk nog een aantal materialen. Als de zink in grote hoeveelheden bij elkaar in het materiaal zit, offert deze zichzelf op om het omliggende materiaal te beschermen. En heb je in een redelijke korte tijd gaten in het instrument.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.