trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha prof.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 01:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 03 maart 2017 13:11 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
erikvlamspuit schreef:
En zo is het toch gebeurd. Zou het redrot ook niet te maken hebben met je speeksel.?


Metaaldeskundigen zullen voor redrot zeker een verklaring hebben.

Maar als het aan het ventje (speeksel + gedistilleerd vocht uit de uitgeademde lucht + allerlei eigenaardige etensresten) ligt...
Dan zou ik denken dat alle merken die veel verkocht worden een gelijk procent aan trompetten opleveren die last hebben van redrot.

Is Yamaha daar een uitschieter in?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 03 maart 2017 16:08 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Volgens Theo wel. Volgens mij niet.
Volgens zijn redenatie zou mijn trompet (uit de vroege jaren 70) namelijk niet bmeer bestaan.
Volgens zijn redenatie zou de trompet van mijn vriendje (uit de late jaren 60 meen ik, of begin 70) niet meer bestaan.
Beide instrumenten hebben nog geen spoortje van red rot.
Volgens die redenatie zouden de Yamaha's van mijn werkgever al moeten beginnen met rotten, en rap ook, want die dingen leiden een zeer zwaar leven.
Toch hebben geen van allen last van rot.
Dus nee, naar mijn mening is Yamaha echt niet minder dan andere instrumenten.

Edit: deze redenering volgende, zou ik nu kunnen roepen dat alle Stomvi's slecht zijn en gaan rotten. Want mijn dienstspuit, had na 4 jaar een nieuwe leadpipe nodig. Maar alle Stomvis rotten niet, want de es trompet van de kapel, heeft écht een zwaar leven gehad. Maar rotten deed hij niet.
Mijn gewezen piccolo was een stomvi, en heeft zelfs een woningbrand overleefd. Maar rotten deed die niet.

Ik heb veel meer het idee dat het exemplarisch is dan merkgebonden.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 03 maart 2017 16:58 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Als ik de diverse fora (ook wereldwijd) lees, dan kan het zijn dat er met diverse merken wat meer problemen zouden kunnen zijn geweest.

Gerenommeerde merken zullen - als dat het geval is - snel maatregelen nemen om dit te voorkomen in de toekomst. Ze moeten wel als ze in de business willen blijven.

Dus mochten Yamaha's (en Kanstul's, want daar zeggen ze het soms ook van) er ooit last van gehad hebben, dan zal dat nu wel over zijn.

Wat mij betreft zal het voor 90% aan de eigenaar en zijn onderhoud liggen en voor 10% aan slecht materiaal en slechte (na)behandeling vanuit de fabriek.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 03 maart 2017 20:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Luciën schreef:

Wat mij betreft zal het voor 90% aan de eigenaar en zijn onderhoud liggen en voor 10% aan slecht materiaal en slechte (na)behandeling vanuit de fabriek.


Waar baseer jij dat op?

Kijk, de Duitsers hebben een hele mooie vertaling voor 't fenomeen Red Rot: ZinkfraB oftewel zinkvraat: één van de bestanddelen van messing is zink, een metaal dat behoorlijk aan de linkerkant van de verdringingsreeks der metalen staat; (in dit geval bovenaan) https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdringingsreeks . Niet al te edel dus.
Bij messinglegeringen die niet geschikt zijn om te verwerken in blaasinstrumenten is het aandeel aan zink dat zich reactief opstelt t.o.v. condens uit je adem zo prominent aanwezig dat ze na langdurige blootstelling aan condenswater (met daarin wellicht voedselresten die 't alleen maar nog reactiver maken) daadwerkelijk in oplossing gaat. Het gevolg is dat dit zink het messing verlaat (ze gaat tenslotte in oplossing) en wat blijft er over: Koper! Vandaar de naam Red Rot, zuiver koper ziet nl. rood.
Het begint met een pitje dat steeds groter wordt en 't eindigt in een gat die het instrument onbespeelbaar maakt tot je het betreffende onderdeel vervang of 't gat laat patchen.

Is dit erg? De Yamaha's die red rot hebben die ik ken zijn nog steeds meer dan prima spelende instrumenten, mijn oude Courtois 'Delmotte' C trompet was echt een supertoeter, de Martin Handcraft met zijn bijna obligate mazelen op de leadpipie was een zeer goed te bespelen instrument, maar mijn Schenkelaars cornet van de fanfare lijkt wel een blokfluit, daar kan je alleen op spelen als je met je nog beschikbare vingers alle gaten in de leadpipe dichtduw, en die wàs al 's gepatched!

Ik vind 't eigenlijk niet kunnen maar daar lijk ik wel heel alleen in te staan: Marnix laat zonder een spier te vertrekken zijn leadpipe vervangen (op onze kosten uiteraard, 't blijft 'n instrument van defensie hè) en loopt vervolgens rond te blaten dat 't een spook is dat rondwaard in de krochten van mijn brein. Nou ja, prima dan.

Opvallend is dat mijn Conn 22B uit 1954, mijn gewezen 22B uit 1927, m'n ex Buescher Custom uit 1924, de oude Selmer 'Foreign Made Melody Maker' uit de 50's, de recent aangeschafte Olds Super uit begin jaren 60, m'n Bach Stradivarius uit mid '70, de King Super 20 uit 1949 en ik heb er wel meer gehad allemaal GEEN spoor van Red Rot vertonen, instrumenten die destijds een vermogen hebben gekost, vervaardigd uit de beste materialen, na 60 70 80 90 jaar nog steeds tip top en Marnix ons orakel balkt hier doodleuk dat zijn Stomvi Pro Horn na een jaar of 4 reeds uit elkaar begint te flikkeren! Lekker dan

Weet je, ik vind het heel fijn voor iedereen hier die gelukkig is met zijn Yamaha (of Holton, of Conn Umi of Kanstul, ook van die fijne dingen!) moet kunnen, fijn spelende toeters, niks mis mee maar houd er rekening mee dat de messing gedeeltes van je instrument vroeg of laat gaan transformeren tot blokfluit. Tot die tijd gewoon lekker genieten To The Max, na die tijd 's gaan prakkezeren hoe dit aan te pakken.
Het is niet voor niets dat leadpipes en stembochten 'gewoon' als separaat onderdeel te bestellen zijn bij Yamaha :D

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 03 maart 2017 21:31 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 221
"Quote: Het is niet voor niets dat leadpipes en stembochten 'gewoon' als separaat onderdeel te bestellen zijn bij Yamaha".

Dit geldt overigens ook voor de leadpipe van een Conn cornet uit ca. 1973 van mijn collega.
"Gewoon" te bestellen in the USA.Wordt deze week vervangen vanwege........... Red rot.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Laatst bijgewerkt door jans01 op 03 maart 2017 21:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 03 maart 2017 21:32 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Theo van Kampen schreef:

Ik vind 't eigenlijk niet kunnen maar daar lijk ik wel heel alleen in te staan: Marnix laat zonder een spier te vertrekken zijn leadpipe vervangen (op onze kosten uiteraard, 't blijft 'n instrument van defensie hè) en loopt vervolgens rond te blaten dat 't een spook is dat rondwaard in de krochten van mijn brein. Nou ja, prima dan.


Theo, ten eerste: als iemand het niet met je eens bent, wil dat nog niet zeggen dat iemand aan het blaten is. Ik wil je als tip meegeven: wordt niet een soort van delano, die eenieder die een andere mening heeft, te vuur en te zwaard neersabelt. Dat siert je niet. Delano is ook zo'n huftertje die zijn juristen-achtergrond maar niet kan laten zakken.
Ten tweede: toen ik constateerde dat er blaasjes onder het zilver van mijn Stomvi kwamen, kreeg ik de keuze om het instrument te vervangen (het was economisch gezien afgeschreven, en ja: zo gaan heel veel bedrijven en overheden met materialen om. En weet je: ook dat soort uitgaven, houden de economie draaiende, heus!), of hem op te laten lappen. Ik heb voor dat laatste gekozen. Het instrument was verder dik in orde, speelde fijn. En daarmee heb ik de belastingbetaler een heleboel geld bespaard, een nieuwe toeter is ten slotte vele malen duurder dan het opknappen van een instrument dat reeds in eigendom is. Als je het leuk vindt om daarover te zeiken, geef me je rekeningnummer, en ik maak je die 0,000000000000036 cent die het jou als belastingbetaler heeft gekost met liefde over. Maar om dat als argument te gebruiken in deze discussie is om van te kotsen.
Ik constateerde dus dat het niet zo is dat álle Yamaha's aan red rot ten onder gaan. Hou de discussie wel eerlijk.
Ik ben met je eens, dat het eigenlijk niet zou moeten, dat een instrument onder je handen wegrot. Maar ja: het leven is niet eerlijk.


Theo van Kampen schreef:
beste materialen, na 60 70 80 90 jaar nog steeds tip top en Marnix ons orakel balkt hier doodleuk dat zijn Stomvi Pro Horn na een jaar of 4 reeds uit elkaar begint te flikkeren! Lekker dan


Ik ben geen orakel, en jij moet eens goed lezen wat ik schrijf. Wederom gedraag je je als een delanootje (die ik overigens van deze site heb geflikkerd omdat hij iedereen die het oneens met hem is, stelselmatig onbeschoft aanvalt, neersabelt en zó denigrerend te woord staat, dat ik wat dat betreft qua lompheid in hem mijn meerdere moet erkennen). Ik balk niet, ik geef de feiten weer zoals ik ze meemaak, mijn ervaringen zogezegd. Ik dacht dat daar een forum voor bedoelt was.

Dus zit niet zo stom te zieken.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 03 maart 2017 22:13 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Theo, ik geloof best wel dat een aantal fabrikanten gedurende een bepaalde periode mindere producten hadden. Dat heb je bij veel bedrijven (zie al die terugroepacties, echt niet alleen bij trompetbouwers).

"Yammaloy" ventielen waren ook berucht.

Allereerst wil ik zeggen dat ik genoeg scheikunde en natuurkunde heb gehad om te weten waar ik over praat (ezelsbrug verdringingsreeks van metalen: Kleine Caroline Nadine Mag Alleen op Zon- en Feestdagen Snoepen Probeer Het Cussen Hoog Agterin Peters Auto).

Overigens zegt de verdringingsreeks eigenlijk: ALS metalen gaan oxideren, zullen ze indien allemaal aanwezig in eerder genoemde volgorde gaan oxideren. Als je dus VOORKOMT dat ze willen oxideren ..... . Theoretisch (en niet eens zo theoretisch, het gebeurt bij schepen en ook op andere plekken in de bouw) zou je een metaal dat eerder in de verdringingsreeks staat aan je trompet kunnen vastmaken waardoor dàt metaal eerder zou gaan oxideren i.p.v. het zink. Als je voorkomt/minimaliseert dat oxideren gebeurt ... .

Ik ben een King liefhebber en heb zeker dertig King's in mijn handen gehad. Twee met redrot. Als ik naar die twee keek, zag je duidelijk dat ze een andere behandeling hadden gehad dan de rest. Ik verdenk dan eerder de eigenaar dan de bouwer.

Redrot kan ook komen doordat een instrument niet zo snel mogelijk na ik contact te zijn geweest met zuur (bv. bij de fabricage) is schoongespoeld.

ik ben er bijna van overtuigd dat zelfs bij mindere materialen redrot mij niet zo snel zou overkomen. Daarvoor ben ik te zuinig op mijn instrumenten. Een beginnende redrot kan je door goed onderhoud ook erg vertragen.

Zou ik het kunnen voorkomen als een medewerker in de fabriek na het solderen vergeet om uitgerekend de mijne goed af te spoelen (neutraliseren) en de trompet wordt na de rest van de fabricage zo aan mij verkocht? Uiteraard niet.

Kan het gebeuren dat er gedurende een bepaalde periode het materiaal minder was? Uiteraard.

Kan het gebeuren dat gedurende een bepaalde periode er ergens een medewerker was die de regels aan zijn laars lapte met als gevolg ... ? Uiteraard.

Ja, sommige instrumenten hadden daar gedurende een bepaalde periode meer last van dan anderen, maar ik weiger te geloven dat bonafide bedrijven dat niet corrigeren.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Laatst bijgewerkt door Luciën op 04 maart 2017 12:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha prof.
BerichtGeplaatst: 03 maart 2017 22:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
jans01 schreef:
Dit geldt overigens ook voor de leadpipe van een Conn cornet uit ca. 1973 van mijn collega.
"Gewoon" te bestellen in the USA.Wordt deze week vervangen vanwege........... Red rot.


Klasse! Welke fabrikant maakt dat hedentendage nog waar: Nalevering van onderdelen van 44 jaar oud :D

Luciën schreef:
Theoretisch (en niet eens zo theoretisch, het gebeurt bij schepen en ook op andere plekken in de bouw) zou je een metaal dat eerder in de verdringingsreeks staat aan je trompet kunnen vastmaken waardoor dàt metaal eerder zou gaan oxideren i.p.v. het zink. Als je voorkomt/minimaliseert dat oxideren gebeurt ...


Opofferingsmetalen werken prima in een waterige oplossing door de uitwisseling van ionen maar 't probleem hier is dat we het hier hebben over messing, en da's een legering en 't zink in de legering is het probleem. Ik heb toch wel heel sterk het vermoeden dat we hier te maken hebben met een kwalteitsprobleem. De kwaliteit van het plaatmateriaal waaruit de onderdelen die blijken te gaan corroderen gemaakt zijn.
De laatste twintig (ofzo) jaar zie je in prospecti meer en meer met name de corrosiebestendigheid van redbrass leadpipes genoemd worden, in oude folders van wat voor trompetmerk dan ook werd hier geen woord over gerept; die hadden nagenoeg allemaal een messing leadpipe. Niet dat het probleem toen niet bestond: menig Martin Committee is inmiddels van nieuwe leadpipe voorzien maar toch lijkt het alsof het toen geen structureel probleem was. Wat ook blijkt uit mijn eigen waarnemingen die in een bovenstaande post te lezen zijn.

Nogmaals, ik vind 't best als jullie er mee leven kunnen, ik vind het een zwaktebod omdat 't niet zo hoeft te gaan.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.