Heinz schreef:
Mijn docent is nogal fan van Yamaha, ook al heeft hij er zelf geen een.
De ene Yamaha is de ander niet. Als eerste zou ik 's gaan uitzoeken wat voor sound je zelf 't meest aanspreekt: Het heeft mijns inziens geen zin om een al dan niet Yamaha trompet met een grote beker te kopen als je eigenlijk meer gecharmeerd ben van een heldere 'bright' trompetsound want dan moet je veel te hard werken om die sound uit die trompet te krijgen en andersom werkt ook niet, als je meer van een ronde donkere sound houdt dan moet je veel te hard werken om dat uit een trompet met een kleinere beker te halen. En met klein bedoel ik niet de diameter van de beker maar meer de zgn. 'taper' oftewel de vorm van hoe de beker uitloopt:
https://www.bachbrass.com/packages/bach ... rumpet.pdfEen beetje generaliserend gesteld maar 't werkt grofweg wel zo. Ik heb jarenlang lopen zwoegen met trompetten met grote bekers (Yamaha 6310 / 8310 Z, B&S MBX, Selmer Radial, Straub SLAX) tot ik weer 's m'n ouwe vertrouwde Bach 37-180 afstofte... Alles leek opeens als vanzelf te gaan.
Andersom ken ik ook voorbeelden, mijn toetervriendje Mark was eigenlijk nooit happy met zijn Bach 37-180, hij speelt dan ook al weer jaren op een Holton met een knol van een beker naast een Selmer die ook vet donker klinkt.
Het is eigenlijk dat je de trompet 't werk moet laten doen, jij moet er alleen maar in blazen als het ware
Als je de site van VanLaar bekijkt, de trompetten uit de B serie zien er van een afstandje allemaal 't zelfde uit maar klinken allemaal anders, daarom spelen ze ook allemaal anders. Voor ieder wat wils. Leuk om die safari aan te vangen maar probeer wel bij jezelf te blijven
_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com