trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een nieuwe trompet: heeft het zin?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 14:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Een nieuwe trompet: heeft het zin?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2017 18:21 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Ted schreef:
Je docent is de juiste man/vrouw om het aan te vragen!


Mijn docent is nogal fan van Yamaha, ook al heeft hij er zelf geen een.

In het antwoord van Erik kan ik mij wel vinden. Het is ook wel eens leuk om iets nieuws te hebben. En ik kan de trompet in ieder geval niet meer de schuld geven als er iets fout gaat... :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een nieuwe trompet: heeft het zin?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2017 21:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Heinz schreef:

Mijn docent is nogal fan van Yamaha, ook al heeft hij er zelf geen een.



De ene Yamaha is de ander niet. Als eerste zou ik 's gaan uitzoeken wat voor sound je zelf 't meest aanspreekt: Het heeft mijns inziens geen zin om een al dan niet Yamaha trompet met een grote beker te kopen als je eigenlijk meer gecharmeerd ben van een heldere 'bright' trompetsound want dan moet je veel te hard werken om die sound uit die trompet te krijgen en andersom werkt ook niet, als je meer van een ronde donkere sound houdt dan moet je veel te hard werken om dat uit een trompet met een kleinere beker te halen. En met klein bedoel ik niet de diameter van de beker maar meer de zgn. 'taper' oftewel de vorm van hoe de beker uitloopt: https://www.bachbrass.com/packages/bach ... rumpet.pdf

Een beetje generaliserend gesteld maar 't werkt grofweg wel zo. Ik heb jarenlang lopen zwoegen met trompetten met grote bekers (Yamaha 6310 / 8310 Z, B&S MBX, Selmer Radial, Straub SLAX) tot ik weer 's m'n ouwe vertrouwde Bach 37-180 afstofte... Alles leek opeens als vanzelf te gaan.

Andersom ken ik ook voorbeelden, mijn toetervriendje Mark was eigenlijk nooit happy met zijn Bach 37-180, hij speelt dan ook al weer jaren op een Holton met een knol van een beker naast een Selmer die ook vet donker klinkt.

Het is eigenlijk dat je de trompet 't werk moet laten doen, jij moet er alleen maar in blazen als het ware

Als je de site van VanLaar bekijkt, de trompetten uit de B serie zien er van een afstandje allemaal 't zelfde uit maar klinken allemaal anders, daarom spelen ze ook allemaal anders. Voor ieder wat wils. Leuk om die safari aan te vangen maar probeer wel bij jezelf te blijven :D

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een nieuwe trompet: heeft het zin?
BerichtGeplaatst: 10 maart 2017 09:15 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Ik vind het momenteel nog een beetje lastig te bepalen welke klank ik zoek. Over het algemeen houd ik wel van een wat warme sound. Maar omdat ik in een grote sectie speel (7 trompettisten max) val je toch een beetje weg in het geheel.

Dus makkelijke bespeelbaarheid vind ik daarom misschien wel belangrijker. Een efficient instrument dus. Heb het gevoel dat het op die Main altijd wel werken is om de muziek er goed uit te laten komen, maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn. Een beginnersinstrument zou juist makkelijk moeten spelen.

Een collega-trompettist heeft een Xeno, maar ik heb niet het gevoel dat het door het instrument makkelijker wordt zeg maar... :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een nieuwe trompet: heeft het zin?
BerichtGeplaatst: 10 maart 2017 18:48 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Een nieuw/betere toeter wil niet zeggen dat het makkelijker word. Als je weet elke sound bij jou past, kan je wel kijken naar specifiek zo'n trompet(zie antwoord Theo). Vergeet niet dat de sound ook heel erg wordt bepaalt door je mondstuk, ook dat is een zoektocht. En diegene die achter de spuit staat bepaalt ook de sound. Ik weet nog dat ik mijn eerste trompet kocht, daarvoor speelde ik cornet, stonden er een stuk of 15 toeters op me te wachten. Nieuw en gebruikt, op elke toeter ff geblazen en gelijk een selectie gemaakt. Deze krijgt 2e kans en dit vind ik niets. Ik wist van geen een toeter wat hij koste, na de vierde ronde bleven er twee over. Een tweedehands oldds en een nieuwe vincent bach stradivarius. De laatste is het toen geworden, ik was jong en wou toch een nieuwe. Later en nu nog steeds denk ik bij mezelf, die oldds paste beter bij me. Tegenwoordig is de keuze veel meer uitgebreid, je kan veel meer vinden op internet. Maar toch is het nog steeds het beste, ga naar een goede winkel met veel verschillende trompetten en ga spelen. Schrijf degene die er voor jou uitspringen op met je beweegredenen. En pak een volgende winkel. Je loopt dan vanzelf tegen jouw instrument aan. Neem wel je eigen mondstuk mee en wat bladmuziek als je net als ik niet uit je hoofd kan spelen. En iemand die je vertrouwt en goeie oren heeft. Als ik voor een mondstuk of nieuwe trompet ga neem ik altijd mijn maatje mee waar ik naast zit te spelen. Dat je wegvalt in je sectie is niet erg, afhankelijk hoe je het bedoelt, het zou moeten klinken als 1 trompet, alleen met solo's, melodie moet je er wel uit kunnen springen, maar ook dat is een samenspel tussen alle muzikanten. Je moet elkaar de ruimte geven om lekker te kunnen spelen.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een nieuwe trompet: heeft het zin?
BerichtGeplaatst: 10 maart 2017 20:00 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Welke Olds beviel je toen, Erik?

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een nieuwe trompet: heeft het zin?
BerichtGeplaatst: 10 maart 2017 20:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Luciën schreef:
Welke Olds beviel je toen, Erik?


Laat me raden: Een Olds Super :D

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een nieuwe trompet: heeft het zin?
BerichtGeplaatst: 11 maart 2017 13:39 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Moet het antwoordt schuldig blijven, dit was 31 jaar geleden. Wat ik me wel nog kan herinneren is dat hij nog niet zo oud was, hij zag er ook super nieuw uit.
Toen wist ik helemaal niets van instrumenten af, nu nog steeds niet, maar nu heb ik in ieder geval al mogen proeven van een aantal toeters, niet dat ik nog weet welke, maar je merkt wel meteen welke bij je past. Op een of andere manier heb je toch je eigen sound in je lijf zitten en als die meteen te horen is het een aanrader denk ik. Wat nu het ook iets makkelijker maakt zijn dit soort forums, waar je best veel info vandaan kan halen.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een nieuwe trompet: heeft het zin?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 12:04 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Heb afgelopen week even op een oude Yam 2000-serie van m'n docent gespeeld.

Man man man, wat een graftoeter. Ik speelde me helemaal leeg in de hoogte. Ook m'n docent vond m'n Main beter. In de goedkope hoek hoef ik het voorlopig niet te zoeken! :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.