trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Schilke buitenkans?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 02:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Schilke buitenkans?
BerichtGeplaatst: 16 apr 2017 16:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Die Yamaha 5duizendnogwat is technisch gesproken zowiezo een prima toeter en als de sound dat dat ding afgeeft je prima deluxe bevalt zal 't niet meevallen om een instrument te vinden dat significant beter presteert.
1250 euro voor een Schilke in topstaat is natuurlijk wel heel verleidelijk maar ja, Als je zo weinig verschil voelt...
Misschien vind je een trompet met een grote beker wel lekker, waarom probeer je niet 's een Yamaha 6310 of 8310Z?

De Schilke B5 (ML boring ML beker) wel 's vergeleken met de Bach 180-37 en ja daar kan je mits je de capaciteiten hebt prima lead op spelen.

Luciën schreef:
Misschien nog een ander (eventueel Schilke) mondstuk proberen?


Dat lijkt mij niet zo zinvol. Technisch gezien liggen de trompetten niet mijlenver uiteen dus is 't het beste om ze met hetzelfde mondstuk uit te testen anders krijg je veel te veel variabelen.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke buitenkans?
BerichtGeplaatst: 16 apr 2017 19:48 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Tja wanneer is een trompet significant beter dan een andere.
Er zijn zaken die je meteen ziet, constructie, afwerking, hoe die aanvoelt in de hand, gebruikte materialen, ventielen e.d. Van een duurdere trompet mag je verwachten dat die zaken zo zijn als bij de prijs hoort. Dat wil dan nog niet zeggen dat hij gelijk beter speelt.
Wat is daarbij belangrijk?
- de klank
- de response
- de intonatie
- de weerstand
Het probleem is dat dit allemaal zaken zijn waarbij persoonlijke voorkeuren een grote rol spelen.
Jouw YTR5335 moet een heel behoorlijke middenklasser zijn. Het is in feite een 6335 (heel goede prof trompet) maar dan met een tweedelige, machinaal getrokken beker. En niemand weet echt zeker dat een tweedelige beker minder zou zijn dan een eendelige. Monettes hebben een tweedelige beker.
Ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat de intonatie vd 5335 OK is, respons idem, weerstand is sowieso TE subjectief en dus houden we de klank over.
Als de B5 dus een meerwaarde zou hebben boven je 5335 zou dat moeten zitten in meer core in het geluid, dus voller en duidelijker, hij zou als het even kan ook een betere projectie moeten hebben en hij zou vooral beter moeten resoneren, meer boventonen in het geluid. Dat laatste lijkt me het belangrijkst t.a.v. de klankvergelijking. Hier zit ook een beetje een antwoord op je vraag of je voldoende ervaring hebt om subtiele verschillen te kunnen horen: dat weet ik niet maar het zou kunnen van niet. Hier gaat het er echt om wat MAXIMAAL uit een instrument te halen is.Daarom zou ik deze trompet (en die van jou) door iemand laten bespelen met een professioneel klankbewustzijn.
De B5 is qua specs natuurlijk een allrounder, ik noemde hem een leadtrompet omdat ik weet dat hij relatief een hoge weerstand heeft en een gericht geluid. Dat maakt dat hij vaak als lead wordt ingezet. Dit is overigens kennis die ik van horen zeggen heb (TM en TH).
Dus als je voor dit geld een trompet krijgt die toch beter is gebouwd, met betere materialen, betere ventielen en als bonus een copper bell + eentje met een voller geluid en betere resonance dan is dat op zich geen slechte deal. Mits natuurlijk de weerstand en response ervan je bevalt, hij moet ook lekker spelen. Doordat je eigenlijk al een behoorlijk instrument hebt nu, zal het verschil misschien kleiner zijn dan dat je o.g.v. reputatie had verwacht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke buitenkans?
BerichtGeplaatst: 17 apr 2017 14:42 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Aan Theo Van Kampen:

Ja , een Yam 8310z is kandidaat als ik een nieuwe trompet aanschaf.( als we 2 jaar verder zijn , denk ik. )
( Ik besef nu beter de voordelen van online te bestellen.... bij Thomann Duitsland bijvoorbeeld... men mag 2 weken proberen en indien niet tevreden kan je het instrument op hun kosten terugsturen. )
En het is waar, want ik heb het gedaan met een Duitse trompet K&H.

Aan Delano:
Aangaande stevigheid denk ik niet dat de Yam moet onderdoen voor de Schilke.
De ventielen van de Schilke zijn een tikkeltje makkelijker in te drukken, dat wel.

Ik vrees dat ik binnen een paar dagen de onaangename taak zal hebben, de eigenares te informeren dat ik de trompet niet neem.

Want;

- Ik merk geen verschil in speelgemak.
- De klank van de Schilke is wat ronder (meer naar Cornet neigend), maar ik hoor ook graag mijn Yam.
- Ik speel liever de Yam.( Maar ja, die ben ik al 2 jaar gewoon dus dit argument is niet van tel )
- Ik ben eerder liefhebber van gelakte trompetten, en ook mijn vrouw vindt een zilveren verschrikkelijk om aan te zien.

Ik wou dat het anders was.
Hoe heerlijk had het geweest om voor 1250 E een "wow" trompet te bemachtigen?

warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke buitenkans?
BerichtGeplaatst: 17 apr 2017 16:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Warre schreef:
Hoe heerlijk had het geweest om voor 1250 E een "wow" trompet te bemachtigen?


Dat kan ook voor 1/10 van die prijs hoor, alleen staat er dan geen 'Schilke' op de beker :D

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke buitenkans?
BerichtGeplaatst: 17 apr 2017 19:04 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Theo van Kampen schreef:
Warre schreef:
Hoe heerlijk had het geweest om voor 1250 E een "wow" trompet te bemachtigen?


Dat kan ook voor 1/10 van die prijs hoor, alleen staat er dan geen 'Schilke' op de beker :D


Om voor 125 euro een wow trompet te bemachtigen moet je zo lang zoeken en zo veel verstand van zaken hebben dat je beter een krantenwijk kunt nemen waardoor je een nieuwe kunt kopen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke buitenkans?
BerichtGeplaatst: 19 apr 2017 12:47 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
De Schilke B5 heb ik terug naar de eigenaars gebracht.
Rotjob.

Na deze ervaring ben ik nog meer besloten om nooit een trompet te kopen, zonder eerst een paar dagen getest te hebben.
Wat als gevolg heeft dat :
- 2dehands kopen niet evident is.
- Nieuw online kopen bij een betrouwbare firma, de meer aangewezen methode is.(die kan men terugsturen)

De volgende keer zal ik op zoek gaan naar een trompet waar je minder energie moet in stoppen, en waarvan ik de klank mooi vind.
Bestaan ze?

Getzen Eterna DocSev en Yamaha CustomZ hebben die reputatie?

Aan Theo van Kampen :

Dat er spotgoedkope "wow" trompetten bestaan , daar durf ik aan te twijfelen.
Maar ik besef dat ik ook niet alles weet.

Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke buitenkans?
BerichtGeplaatst: 19 apr 2017 18:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Warre schreef:

Aan Theo van Kampen :

Dat er spotgoedkope "wow" trompetten bestaan , daar durf ik aan te twijfelen.


Ik zit er nèt effe naar te kijken, ze staan nu naast me op een standaardje: Een Getzen Eterna 700S en een Olds Super, allebei op de kop getikt voor minder dan dat ze eigenlijk waard zijn.

Okee, die Getzen zat ònder de deuken (was op de beker gevallen), buizen zaten muurvast en was heel vies van binnen dus daar zat wel wat werk aan en die Olds Super, tsja, de verkoper wist gewoon niet wat zo'n ding waard is dus je moet wel massel hebben.

Ik vind ze allebei 'WOW' maar of jij dat vind... Zou zomaar kunnen zijn dat jij er niks mee kan...

Ik vind juist dat je tweedehands 't minste risico hebt, immers, als ie je na een paar dagen, weken, maanden of jaren tòch niet bevalt verkoop je 'm gewoon weer voor ongeveer 't zelfde bedrag. Mooi toch?

Warre schreef:
De volgende keer zal ik op zoek gaan naar een trompet waar je minder energie moet in stoppen, en waarvan ik de klank mooi vind.
Bestaan ze?

Getzen Eterna DocSev en Yamaha CustomZ hebben die reputatie?

.


Nou noem je wel twee uitersten: De Getzen Eterna met zijn heerlijk heldere martiale trompetsound en de Yamaha Z met zijn grote beker en zijn mooie warme sound. Maar wie weet is een van die twee wel helemaal jouw ding. Gewoon uittesten

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke buitenkans?
BerichtGeplaatst: 19 apr 2017 20:05 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
En het zal niet meevallen om een Eterna Severinsen nieuw te kopen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.