trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Triller 3e ventiel blokkeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Triller 3e ventiel blokkeren
BerichtGeplaatst: 13 jan 2018 12:27 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
Van de week kwam ik op het idee hoe ik het wilde maken.
Ik heb het gister gemonteerd, en het werkt ook nog eens.

Foto:
Afbeelding

Te zien op de 2e foto, is het toch iets anders bevestigd (zie laatste foto).

Aangezien het vast zit krast het ook niet, want het kan niet schuiven.
Wel kan hij tot 35mm uitschuiven. Werkt fijn, kan er niet afvallen dus voorkomt ook deuken, en gaat natuurlijk ook helemaal in.

Ik hoor er graag van wat jullie meningen zijn over dit 'zelf beun'

Gr,


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Triller 3e ventiel blokkeren
BerichtGeplaatst: 14 jan 2018 16:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Haha, goed man :D

Ik bind 'gewoon' een stevig touwtje tussen een steuntje dat tussen de twee buizen van de 3de pomp zit en die gaat dan over de vingerring heen zó dat ie er nèt overheen kan als je je toeter schoonmaak. Hoef je niet steeds een nieuw touwtje te fabrieken.

Voor de facebookgebruikers onder ons: www.facebook.com/photo.php?fbid=1021079 ... =3&theater

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Triller 3e ventiel blokkeren
BerichtGeplaatst: 14 jan 2018 20:48 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Heb je het gevoel dat het het geluid beïnvloed?

Volgens Schilke beïnvloed zelfs de waterklep op het derde ventiel het geluid al. Dat geldt ook voor zo'n stopsysteem van Bach volgens hem.

Hoe ingenieus ik je systeem ook vind, een schoonheidsprijs krijgt ie niet. Maar als het werk en je er tevreden mee bent, is het goed genoeg.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Laatst bijgewerkt door Luciën op 17 jan 2018 06:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Triller 3e ventiel blokkeren
BerichtGeplaatst: 15 jan 2018 19:21 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
@Theo van Kampen

Ook leuk verzonnen!
Zolang het maar werkt toch ;)
Bij mij hoef ik alleen maar een moertje los te halen en kan ik het steuntje er zo afpakken, de klemmen laat ik zitten (nu is hij goed afgesteld).

@Luciën

Het beïnvloed het geluid helemaal niet naar mijn mening. Ik merk er zelf niks van, en heb er ook niks over gehoord.
Toch werkt het lekker soepel, je merkt er gelukkig niks van dat hij erop zit.
Het voordeel is gewoon dat mij de trigger er niet meer afvalt.
Ik vind het fijn werken inelkgeval en ben er tevreden mee :)

Ik heb geen idee of het waar is dat de 3e ventiel trigger waterklep het geluid beïnvloed, en vraag me dan ook af waarom bach een trigger stop zou monteren als dit het geluid erg beïnvloed. Als het zo is zal het toch wel meevallen lijkt mij dan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Triller 3e ventiel blokkeren
BerichtGeplaatst: 15 jan 2018 22:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Peter.J schreef:
@Theo van Kampen

Ook leuk verzonnen!
Zolang het maar werkt toch ;)
Bij mij hoef ik alleen maar een moertje los te halen en kan ik het steuntje er zo afpakken, de klemmen laat ik zitten (nu is hij goed afgesteld).

@Luciën

Het beïnvloed het geluid helemaal niet naar mijn mening. Ik merk er zelf niks van, en heb er ook niks over gehoord.
Toch werkt het lekker soepel, je merkt er gelukkig niks van dat hij erop zit.
Het voordeel is gewoon dat mij de trigger er niet meer afvalt.
Ik vind het fijn werken inelkgeval en ben er tevreden mee :)

Ik heb geen idee of het waar is dat de 3e ventiel trigger waterklep het geluid beïnvloed, en vraag me dan ook af waarom bach een trigger stop zou monteren als dit het geluid erg beïnvloed. Als het zo is zal het toch wel meevallen lijkt mij dan.


Ik heb tijdens mijn studie een tijdje met een muntje (5 cent) onder het buisje van het derde ventiel gespeeld op een oude Yamaha C-trompet, dat maakte echt wel heel veel verschil. Ik denk dat de trompetten van Bach zijn ontwikkeld met die stop erbij, dat lijkt me een stuk handiger dan achteraf weer dingen moeten repareren omdat je iets extra heb gemonteerd.

Maar als je geen verschil hoort is er natuurlijk niets aan de hand :)

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Triller 3e ventiel blokkeren
BerichtGeplaatst: 16 jan 2018 11:08 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
Zo heb ik laatst een verhaal gehoord van Brass Essemble Koperpoets, daar hebben ze een 'mini bas'.
Ik zag dat hij een koper of aluminium plaatje op een ventiel had zitten, na afloop van het concert heb ik hem eens gevraagd waarom dat dit er op zit, waar het voor dient.
Het bleek dat er bepaalde noten niet uit het instrument kwamen, en door dat plaatje die op een bepaalde manier gebogen is erop te zetten, kwamen deze noten wel uit het instrument.

Dus elke aanpassing die niet op het instrument standaard zit, zal inderdaad wel iets van het geluid aanpassen, al merk ik het zelf niet bij mijn gebeunde trigger stop.

Als ik mijn instrument nodig had voor concert divisie dan had ik wel een trompet gekocht van betere kwaliteit die er meer voor geschikt geweest zou zijn, die dan wel een trigger stop had en voor iets meer is dan 'student'.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Triller 3e ventiel blokkeren
BerichtGeplaatst: 17 jan 2018 18:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
The Joker schreef:

Ik heb tijdens mijn studie een tijdje met een muntje (5 cent) onder het buisje van het derde ventiel gespeeld op een oude Yamaha C-trompet, dat maakte echt wel heel veel verschil.


Ik was nogal sceptisch over dat verschil in massa in het ventielhuis / onder het ventielhuis zou kunnen maken totdat ik 't eens uit kon proberen bij een toeter van een leerling; ik doe niet mee aan dat soort gekkigheid en heb 't dus niet in huis.
Ik was werkelijk stomverbaast dat 1 verzwaarde ventieldop onderaan het derde ventiel zo'n invloed op de sound bleek te hebben 8O
Wellicht dat veranderingen in de massa aan de rest van de trompet van veel minder invloed is: Massa's lichte muziek trompettisten bevestigen een microfoon aan hun leadpipe, anderen laten een waterkleppie op hun Bach of Schilke zetten, ik kan me niet voorstellen dat die dat zouden doen als 't echt merkbare invloed zou hebben op 't functioneren van die instrumenten

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Triller 3e ventiel blokkeren
BerichtGeplaatst: 18 jan 2018 06:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Ik denk dat trompettisten die zo’n extra klepje op hun instrument laten zetten zich vaak niet bewust zijn van het mogelijke klankverschil en er daarom minder op zullen letten. Een extra steun in de stempijp daar is iedereen het dan weer wel overeens dat dat verschil maakt.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.