Alfredo schreef:
Hoy Roel, Je stelt hele goede vragen en ik zal proberen je vragen zó goed mogelijk te beantwoorden.
Je antwoorden zijn helaas niet helemaal sluitend of zelfs maar juist …
Alfredo schreef:
Je eerste vraag: 'hoe weet je dat de donkere klank van de Yamaha 8310Z trompet van de lak komt?'
Antwoord: ik ging er vanuit dat de Yamaha 8310Z trompet een geelkoperen klankbeker heeft. Als de Yamaha 8310Z trompet inderdaad een geelkoperen klankbeker heeft dan kan de hele donkere klank alleen maar door de lak worden veroorzaakt.
Lak en bekermateriaal zijn ábsoluut niet de enige factoren die de klank beïnvloeden. Voorbeeld: de Martin Committee van vroeger dankt zijn unieke klank met name aan een uitzonderlijk „snelle“ beker: de diameter is ver van het uiteinde al behoorlijk groot. Ander voorbeeld: de vernikkelde (keiharde laklaag, zou de klank extreem helder moeten maken) Connstellation is door zijn conische bouw en groot uitlopende beker verre van een licht en helder klinkende trompet.
Alfredo schreef:
Antwoord: nee, ik heb deze instrumenten niet gewogen.
Dankjewel, dan weet ik genoeg. De mens is slecht in staat gewicht te schatten zoals jij hier gedaan hebt. Veel hangt af van de balans voor/achterkant. Inmiddels is duidelijk dat de 6310 wel degelijk lichtgewicht is.
Alfredo schreef:
Antwoord: de Bach Stradivarius 180/37 trompet heeft een hele mooie heldere aangename klank.
‚Aangenaam‘ is een subjectief begrip. Ik houd bijvoorbeeld helemaal niet van een al te heldere klank.
Alfredo schreef:
Je vraagt ook waar ik deze informatie over de metaalhardheid vandaan heb.
Antwoord: we weten dat Bach voor zijn Stradivarius trompetten zachte metaallegeringen gebruikt om een hele heldere klank te kunnen krijgen.
Wie zijn „we“? Als ik vraag waar je informatie vandaan haalt vraag ik om een bronvermelding. Vaktijdschrift, literatuur, website …
Verder heeft een zachte materiaalstructuur eerder een donkerdere klank tot gevolg dan helderder. De dichtheid van het materiaal houdt bovendien direct verband met de legering. Jij doet net alsof er 70/30-messing met verschillende dichtheid bestaat, dat is onzin. Wil je zachter messing, dan gebruik je goudmessing (85/15) of roodmessing (90/10).
Alfredo schreef:
De trompetten van de meeste andere merken zoals Yamaha, Getzen, Adams, van Laar etc. zijn veel minder gevoelig voor demper-deuken dus zijn die instrumenten van minder zachte metaallegeringen gemaakt.
Wat een onzin! Het enige verschil dat er de afgelopen jaren is geweest, is dat Yamaha tegenwoordig messing gebruikt met Ãets meer koper, het percentage is geheim. Verder is messing 70/30 gewoon overal vrijwel hetzelfde, mits niet al te vervuild.
Ik stel voor dat je beter onderzoek gaat doen voordat je hier post alsof je de wijsheid in pacht hebt. Mensen halen informatie van deze site en jouw manier van formuleren wekt de indruk dat je veel verstand van zake hebt, hetgeen absoluut niet het geval is.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2