trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Getzen Eterna bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 11:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Getzen Eterna bugel
BerichtGeplaatst: 24 feb 2022 20:26 
Offline

Geregistreerd: 14 feb 2022 11:30
Berichten: 4
Ik kan een Getzen Eterna bugel overnemen. Niet de mooiste maar technisch in orde. Grote diameter buis vergeleken met een Courtois bijvoorbeeld. Heeft iemand advies voor een amateur bugelist. Warme klank? Makkelijk aanspreekbaar?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen Eterna bugel
BerichtGeplaatst: 25 feb 2022 16:20 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Met trigger op 3de ventielbuis ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen Eterna bugel
BerichtGeplaatst: 25 feb 2022 22:29 
Offline

Geregistreerd: 14 feb 2022 11:30
Berichten: 4
luc schreef:
Met trigger op 3de ventielbuis ?

Nee, geen trigger.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen Eterna bugel
BerichtGeplaatst: 26 feb 2022 10:14 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Hallo Dirk, ikzelf ben inmiddels bijna 50 jaar amateur blazer en heb in die periode verschillende instrumenten bespeeld : trompet, bugel, cornet, trombone, euphonium. Getzen Eterna zijn goede instrumenten voor amateurs.
Soms kunnen er problemen zijn met de Amado waterklepjes (de drukknopjes kunnen soms blijven vastzitten). Mocht dat gebeuren ga da naar de vakman ermee, zeker als je niet het gereedschap hebt; ik heb dat indertijd ooit zelf ervaren... springt één van de clipjes weg en ben je uren zoet om dat kleine rotding terug te vinden.Ik geef hier nog een filmpje mee

(Edwards valt onder Getzen https://www.edwards-instruments.com/about/ )

https://www.youtube.com/watch?v=xBNXEpr7NYU

Verder kan ik je meegeven dat je het karakter van ieder instrument moet respecteren. Je kan een bugel bijna als een trompet laten klinken door de manier waarop je erop blaast (ook afhankelijk van het gebruikte mondstuk).
Als doorgaans trompetspeler moet ik daar geweldig mee opletten en telkens die knop omzetten : hola, beetje gas inhouden, dit is geen trompet!

Een trigger op de 3de ventielbuis is wel handig. Je kan die er achteraf door de vakman laten opzetten ofwel zie je uit naar een instrument die er één heeft. Mijn bugel is Bach Stradivarius 183 en ik gebruik een Denis Wick 2FL mondstuk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen Eterna bugel
BerichtGeplaatst: 26 feb 2022 19:45 
Offline

Geregistreerd: 14 feb 2022 11:30
Berichten: 4
Dank voor je uitleg. Een ervaringsdeskundige kan ik waarderen. Super mooie bugel zo’n Bach. Een kleinere buis vind je niet volgens mij. En dan de Getzen, een grotere vind je ook niet. Wat een groot verschil. Hoe heb jij dat ervaren? Groet, Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Getzen Eterna bugel
BerichtGeplaatst: 26 feb 2022 21:28 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Ik heb dus de afgelopen 50 jaar dan ook een beetje ervaring met overgang van... naar...

Aanvankelijk begon ik op de trompet van mijn pa (Schenkelaars) en daarna Yamaha YTR232. Na zo'n 3 jaar stapte ik over naar trombone (Yamaha YSL345). Dan is er een periode geweest waarin ik zowat alles door mekaar speelde (trompet, cornet, trombone, euphonium). De overgang van Yamaha trombone naar Besson Sovereign Large Bore trombone was best pittig... wat een lucht vroeg dat instrument ! Daarna kwam ik terug op trompet (Getzen Eterna en daarna Bach Stradivarius) en ook bugel (Bach Strad). Mijn cornet Besson Sovereign BE928 ligt momenteel ongebruikt. Recent kocht ik (for fun) een 2dehands euphonium voor een habbekrats maar moet daar nog een ander mondstuk voor vinden maar daar is geen haast bij.

Heb respect voor het specifieke karakter van je instrument en ken je plek in het orkest, soms op de voorgrond soms op de achtergrond, om samen met de anderen mooie muziek te maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.