trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat te kiezen als tweede trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 04 nov 2017 18:07 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dat is een oost-europese Tr-tr. (=Trabant - trompet).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 05 nov 2017 00:42 
Offline

Geregistreerd: 01 nov 2011 12:28
Berichten: 22
Ik vermoedde al niet veel soeps....
Verkoper vraagt er 75 euro voor.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 05 nov 2017 10:46 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik moet zeggen dat Amati uit Tsjechië nogal wat verschillende trompetten gebouwd hebben. Heb er wel eens eentje in mijn handen gehad. Speelde beetje zwaar maar niet overdreven slecht. Vond de ventielen waardeloos, schijnt hun zwakke (zwakste?) punt te zijn. Denk niet dat je er veel aan hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 05 nov 2017 15:40 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
finchy schreef:
Thx voor alle bijdragen! Hier heb ik echt iets aan.

Zoveel merken en zoveel non-kennis ervan bij mij. Wordt dus een moeilijke keuze denk ik.

Toch nog even dit: Amati Kraslice? Iemand ermee bekend?


Een vriend van me had eentje als tweede trompet, hij was er tevreden over, maar ik heb er nooit op gespeeld omdat ik daarvoor een paar uurtjes had moeten vliegen. Hij heeft het nu niet meer.

Zelf heb ik nog nooit eentje bespeeld die ik leuk vond. Niet slecht, maar ook niets bijzonders. Ik zou er niet voor kiezen.

Ik zie nu een paar leuke Bueschers en dat soort dingen rondslingeren op marktplaats. Laatst was er een leuke Martin. Blijf op marktplaats kijken en blijf hier vragen. Denk ook aan een cornet als tweede instrument. Die zijn vaak ook nog veel goedkoper dan hun vergelijkbare broer.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2017 10:39 
Offline

Geregistreerd: 01 nov 2011 12:28
Berichten: 22
Een Van Engelen? Staat aan 120 euro op marktplaats.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2017 13:30 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Heb ik niet gezien op marktplaats. Van Engelen was een grote Belgische instrumentenfabriek uit Lier. Die zijn failliet gegaan ergens begin '70.
Die toeters zijn niet alleen oud dus, maar (waarschijnlijk) ook nogal ouderwets. Nu wil het geval dat ik een Van Engelen cornet bezit. Weliswaar staat er de merknaam Verreijt op maar het is een Van Engelen stencil. Eigenlijk gekocht omdat de Domtoren er op staat en omdat Ad Verreijt junior jaren lang Fender-Rhodes piano speelde in een toenmalig kwartetje van me (waarin ik overigens Fender bass speelde).
Die cornet is zwaar, vernikkeld en super ouderwets. Hij speelt redelijk, de ventielen maken een hoop herrie maar functioneren redelijk, een cornetmondstuk past er niet in, ik speel erop met een Yamaha 14F flugeldingetje.
Om eerlijk te zijn zijn deze instrumenten van een totaal ander tijdperk, het design en de bouw zijn van het interbellum.
Koop toch gewoon een slecht uitziende Yamaha student trompet of cornet voor max 100 tot 125 euro, doen alles, wegen weinig en zijn stabiel. Of, maar dat is iets lastiger, een Getzen 300.
Ik weet niet wat je er voor over hebt maar er staat een Olds Ambassador cornet te koop op marktplaats voor 200. Hij heeft een paar flinke deuken in de leadpipe en die moeten er uit. Dus ik zou 130 bieden en kijken of je hem voor 150 hebt. + 50 voor ontdeuken en je hebt een toeter die onder de zwaarste omstandigheden levenslang meegaat, zeker voor zaken als een dweilorkest. Ik kan het weten, heb er zo een en die gaat al jaren mee onbeschermd in een rugzakje en is al door heel Azië gesleept, van Bombay tot de Filipijnen, van Sri Lanka tot de Himalaya. Komende dinsdag gaat hij weer mee voor een krappe 10 weken Zuidoost Azië. Thuis spoel ik het zand er weer uit en, o ja, ik heb hem een keer uit laten deuken na een valpartij met een motorbike.

edit: dit vergat ik nog, die Ambassador cornets spelen buitengewoon goed, ik heb zes cornetten en alleen mijn Getzen Eterna 800 speelt beter als cornet
Daar zal wel commentaar op komen maar het is toch zo. Die Amb. cornet gedraagt zich met een gewoon 3C'tje (b.v. van JK) meer als een trompet qua sound en projectie. Het grootste gevaar is nog dat je geen zin meer hebt om op je Bach te spelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2017 22:13 
Offline

Geregistreerd: 01 nov 2011 12:28
Berichten: 22
Mijn budget is ongeveer een 100 euro. Dat is althans wat ik in mijn hoofd heb. Maar ik denk na hier al veel gelezen te hebben, dat ik dan bvb. beter 120 euro uitgeef voor een oudere merk-trompet dan 100 euro voor een gloednieuwe Chinese.

Yamaha had ik al op gezocht maar ik kwam toen bij de trompetten van de Witte uit en dat werd me afgeraden. Blijft ook altijd een gok denk ik, je weet nooit hoe die oudere instrumenten zich gaan gedragen (snel breken of barsten).
Op Getzen kan ik dus ook gaan zoeken als veilige keuze.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2017 22:24 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Er zijn naast bovengenoemde ook een paar andere leuke toeters te koop op marktplaats op dit moment. Ik zag een Conn 6b die de moeite waard LIJKT (uitproberen natuurlijk), een Buescher cornet uit 1946 (laat die deuk je niet afschrikken, als de ventielen goed zijn heb je een HELE GOEDE cornet voor weinig geld en die lelijkheid is zo weg na een middagje staalwol met zeep), een King Cleveland 600 trompet, er is ook een Olds Ambassador voor € 150, een hele leuke Reynolds cornet (die ik kwalitatief de iets betere neef van de Olds vind), een Conn 20B waar je op moet proberen af te dingen ... . Er zijn momenteel wat redelijk geprijsde dingen op marktplaats. Dat verbaasd me een beetje, want de prijzen liggen al een tijdje vrij hoog. Uiteraard eerst uitproberen en kijken of ie technisch goed genoeg is.

Edit: Ik vind de Yamaha's niet onaardig, maar meestal net iets te duur voor wat je ervoor terug krijgt. Ga tussen de € 120,- en € 200,- zitten en je hebt echt wat leuks waar je nog 20 jaar plezier van hebt.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.