Als ik een nieuwe -andere- toeter koop haal ik 'm altijd eerst effe door de Googlemachine
Hoewel de meningen van de anderen niet altijd even veel hout snijden geven ze meestal toch wel een soort van beeld van het instrument.
Effe kijken wat Schilke B3 voor een toeter is:
https://www.schilkemusic.com/bb-trumpet ... series/b3/Grote boring, kleine beker, een uitgebalanceerd klinkend principe maar niet echt het recept voor een 'warm' klinkende toeter voor jazz ballads maar het kà n verkeren: de Getzen mod. Severinsen Large Bore zou je zomaar ook zo kunnen omschrijven maar daar kon Doc Severinsen toch aardig mee uit de voeten, sterker nog, die blijkt zo'n soort toeter te hebben gebruikt voor zowel sky-high lead werk als voor soepel solo werk. Dat hij een ML boring instrument gebruikte doet er niet zo veel toe; de boring van 'n instrument heeft geen invloed op de klank die dat instrument genereerd, da's meer een dingetje van de vorm (taper) van de beker in combinatie van 't gebruikte mondstuk + natuurlijk de skills van de bespeler van 't instrument, laatstgenoemde is eigenlijk doorslaggevend...
750 euro voor een Schilke B3 in -naar ik aanneem- goede technische conditie is natuurlijk te geef, ik zou werkelijk geen moment twijfelen als ik daar tegenaan zou lopen; mocht ie na enige tijd toch niet bevallen kan je 'n instrument van die klasse zondermeer voor minstens 't zelfde weer van de hand doen. En eigenlijk is 't zonde om zo'n toeter gelijk te verkopen na je eerste teleurstelling, ik zou 'm zeker een kans geven, lekker op gaan studeren gaan, meenemen naar de repetities: voor mij altijd een doorslaggevende ervaring: Doet ie 't of doet ie 't niet?
_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com