trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Piccolo trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 20:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Piccolo trompet
BerichtGeplaatst: 12 jun 2002 10:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2002 10:11
Berichten: 9
Woonplaats: Wijchen
Is het zwaarder om piccolotrompet te spelen dan bes-trompet? Omdat een piccolo ongeveer een octaaf hoger gestemd is, lijkt het me makkelijker om in het hoog register te spelen, klopt dat?

Ik zit er over te denken om voor carnaval (waar hoog en goed hoorbaar spelen een pre is) een piccolotrompet aan te schaffen (2e hands ofzo). Is dit aan te raden, of heb ik er meer aan om op m'n bestrrompet te blazen?

_________________
http://www.ru.nl/qharmony
http://www.usabybus.com


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2002 11:02 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49
Berichten: 185
Woonplaats: hierzo
Even een (veelgemaakte) fout uit de wereld helpen:

Piccolo-trompet spelen is zwaarder en moeilijker vol te houden dan op gewone bestrompet. Tuurlijk zitten de hoge noten er ( mooier? ) beter op, maar de klank is heel anders en niet geschikt voor Carnaval. Doordat een piccolo veel kleiner gebouwd is, zijn de buizen ook smaller, dus kun je je lucht minder kwijt dan in een grote toeter. Bovendien moet je veel studeren op zo'n ding om een goed uithoudingsvermogen op te bouwen en je embouchure te ontwikkelen. Je speelt jezelf anders (onherstelbaar) naar de klote.
Het is zonde van de moeite en je pleuro's om voor jouw doeleinde een piccolo aan te schaffen. Neem liever een wat kleiner mondstuk wat je trompet wat scherper doet klinken en je ragt er zo bovenuit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2002 12:46 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Als je het (naar oud carnavals gebruik) 4 dagen lang met een hoop bier op urenlang uithoud op een piccolo trompet, moet je een embouchure hebben waar je een punaise op krom kunt drukken!! Mijn ervaring met piccolotrompet spelen (is niet zo veel hoor, maar wel een aantal maanden): Op een piccolo spelen vergt vooral veel beheersing, wat me met carnaval erg moeilijk lijkt.
Verder is een piccolo (als het goed is) precies een octaaf hoger en niet ongeveer, of je moet een piccolo in c zoeken (zeldzaam) :wink:
Wat pygmy zegt, lijkt me de oplossing: een kleiner (en vooral ondieper) mondstuk, en je trompet verandert zo in een snijbrander, waarmee je altijd te horen bent. Dus blaas je nu bijvoorbeeld op een Bach 3C, probeer dan een 3E of zo. Dit doe ik om lead te spelen in een bigband, en als het daar werkt, moet het met carnaval ook gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.