trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Inspelen - Moet je een nieuw trompet inspelen ??+
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 05:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2001 12:23 
Offline

Geregistreerd: 04 okt 2001 11:14
Berichten: 64
Woonplaats: Hoofddorp
Ik zou m'n geld inzetten op het eerste: gewenning. Zou het micro ribbels verhaal onder het zelfde kopje vallen als het invriezen (en daarna ontdooien) van trompetten?

_________________
Piano spelen op een trompet is niet leuk, andersom wel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2001 13:03 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Inderdaad moet je wennen aan een nieuw instrument. Hierbij een van de factoren:<br>Als je van het ene concept trompet naar een ander overgaat, nieuw en gebruikt, moet je lichaam wennen aan het nieuwe instrument. <p>Sommige noten zul je dan misschien vaker kiksen. Op je oude trompet lagen bijvoorbeeld de E boven in de balk en de A daarboven niet perfect op de juiste stemming, dus iets te laag of te hoog.Dit heeft je lichaam leren te compenseren door altijd bij die twee tonen ietsje meer of minder te doen, waardoor je ze niet kikst en/of zuiver speelt.<br>Bij de nieuwe trompet is dat waarschijnlijk verbeterd of veranderd, waardoor je dus die noten niet goed kunt raken. Je lichaam (embouchure, ademsteun en oren) is gewend om die noten zo te spelen. Door het nieuwe instrument veranderen die gegevens, zodat je dus je lichaam aan je nieuwe trompet moet laten wennen. <br>Een trompet waar de tonen allemaal perfect in de kern liggen worden steeds meer regel dan uitzondering, dus dat is al een hele opluchting

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2002 14:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
De ventielen moeten in het begin soms wel eens 'inslijten' voordat ze echt lekker lopen. Het advies: de eerste 1000km niet boven de 4500 toeren komen en op precies de goeie tijd de olie verversen! :o)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2002 21:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Jeroen heeft gelijk. De mieuwere generatie instrumenten is veel zuiverder dan ze geweest zijn (nu Bach nog)<p>Ik heb 15 jaar m'n boterham verdiend met een 1965 Connstellation. Die is niet overal even goed in stemming maar daar raak je aan gewend. Zelfs zo erg dat als ik een nieuw instrument bespeelde, ik gewoon vals was. Het kost enige tijd om daar weer aan te wennen (en vervolgens heb je dan een probleem als de Connstellation weer uit de kast wordt gehaald)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2002 11:23 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Wat betreft die ventielen: Het is soms inderdaad nodig om die ventielen te laten wennen aan jouw vingers. Iedereen drukt z'n ventielen namelijk net iets anders in, soms zelfs een beetje schuin. Daar moeten je ventielen dus naar gaan inslijten. Verstandig om dan een olie op silicoon basis te gebruiken (La Tromba). Deze olie heeft een licht polijstende werking, waardoor de ventielen dus "beter" worden.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2002 10:36 
Offline

Geregistreerd: 21 apr 2002 10:20
Berichten: 53
Woonplaats: zaandam
natuurlijk is het belannkrijk om een nieuwe trompet in te spelen al is het voor die micro ribbels van al is het voor de ventielen want hoe meer je op een trompet speelt hoe soepeler de ventielen gaan lopen.<br>erg belankrijk vind ik zelf!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2002 13:17 
Offline

Geregistreerd: 14 maart 2002 13:37
Berichten: 22
Natuurlijk moet je een nieuwe trompet wel inspelen. Ik heb hier ondertussen veel ervaring mee en raad het volgende aan: Speel de eerste dag een half uur lange tonen en dan alleen maar de lage Fis. De volgende dag mag je ook de lage G als lange toon spelen.<br>De dag daarop ook de lage Gis, etc, etc. <br>Na een maand zit je dan aan de hoge C en je instrument is dan perfect ingespeeld.Alle noten zijn als het ware op hun juiste plek getrild. Je zult daarom zo goed als nooit meer kiksen en ook de toon van de trompet is veel mooier. Als je per dag meer dan een half uur wilt studeren is het van belang dat je dit dan op een andere trompet doet. Want als je direct langer dan een half uur per dag op een nieuwe trompet gaat spelen is de kans zeer groot dat je hiermee het instrument verpest. Sommige tonen komen dan namelijk zo goed op hun plek te zitten dat andere tonen weer veel minder gaan stemmen! Dit is de oorzaak van het feit dat zeer veel trompetten bijv. een te hoge G'' of een te lage D'' en E'' hebben.<br>Mijn ervaring is, dat als je je trompet echt perfect inspeelt, dat je dan zelfs bij de D' je trigger of schuif niet meer hoeft te gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 139 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.