trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Eb bugels
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 13:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2002 12:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54
Berichten: 1038
Woonplaats: Groningen
Moet je dan niet gewoon bijstemmen??
Wij gebruiken een piccolotrompet in de fanfare, ook leuk voor de kopergroepen die we regelmatig vormen.

Es bugel van Selmer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2002 13:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
bartjefrit schreef:
Welke leerling begint nu op es-bugel?

Vandaar al die :?: :?: :?: vraagtekens. Ik zou het ook niet weten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2002 13:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
Rik Baars schreef:
Scheelt zo'n Esbugel erg veel tov Es-cornet of -trompet?
Dat de Es-bugel verdrongen is door de Es-cornet komt natuurlijk door het zeer kleine marktaandeel (alleen Fanfare, en Fanfares vind je alleen in Nederland, Belgie en een stukje Frankrijk), terwijl Es-cornets gebruikt worden in Brassbands (Gemenebest, Scandinavie, Zwitserland, Friesland, Groningen (PBG:gefeliciteerd) :wink: en overal waar het Leger des Heils opereert) en fanfares. De Es-trompet kent natuurlijk een nog breder afzetgebied (Symphonische orkesten, solistisch werk).

Of een Es-bugel tegenwoordig onzuiverder zou zijn dan een Es-cornet betwijfel ik ten zeerste. Een Es-bugel uit de jaren 30 zal inderdaad meer problemen kennen dan een nieuwe Es-cornet, maar dat geldt ook voor andere instrumenten.

Rik schreef:
Tegenwoordig krijg ik het idee dat de Escornet, bij fanfares dan, steeds meer het veld moet ruimen voor de Estrompet. Maar als het de sopraan is van het tutti instrument (lees bugel sectie), dan moet het toch een behoorlijke klankverandering zijn.


Klopt. Jammer. De moderne Fanfare gaat steeds meer naar het schreeuwerige. Dat komt ook door componisten die grote contrasten willen (Hardy Mertens, Rob Goorhuis). De soprano-instrumentkeuze in de fanfare zou je eigenlijk per stuk moeten bekijken. Afgelopen concours heb ik het verplichte werk (Spectrum) op Es-bugel gespeeld en het vrije werk (Innocent Condemned) op Es-cornet. Dit omdat in Spectrum de Es-partij duidelijk een aansluiting was op de bugels en bij Innocent Condemned de Es-partij een hoge trompet partij was. Bovendien geven componisten nog steeds in de partituur aan of het een Es-bugel of Es-cornet partij betreft.

L J schreef:
Wij gebruiken een piccolotrompet in de fanfare


Heb ik ook gedaan, maar dat kan lang niet met elk stuk. Voorbeeld: Cry of the Celts, waar de Es-cornet partij de Pennywhistle solo heeft:prima, maar Spectrum dus weer niet. Ik gebruik inderdaad liever piccolotrompet dan Es-trompet daar waar het kan (mag).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2002 12:15 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
hee fb speelde jij toevallig op t concours in stadskanaal op 30 november (ofzo)
ik vond het er een beetje lullig uitzien, je zat het meeste rusten te tellen in die stukken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2002 12:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
mi trompeta schreef:
hee fb speelde jij toevallig op t concours in stadskanaal op 30 november (ofzo)
ik vond het er een beetje lullig uitzien, je zat het meeste rusten te tellen in die stukken.

Tja, sorry. Spectrum viel nog wel mee: de langzame stukken waren zowiezo veelal solistich (sop-sax/bugel), maar Rob Goorhuis heeft 't volgens mij niet zo op Es-cornetten (begin: 40 maten rust, middenin als de hel losbreekt: meer dan 160 maten rust, terwijl de rest van het orkest fff heeft....gelukkig dat ze fff hadden, kon ik tenminste m'n 8O open houden).

Met andere woorden: voor mij dit keer niet zo'n zwaar programma en afgelopen maanden veel saaie repetities. Maar ja, toch een 1e prijs en daar doe je het voor....

Hoe vond je trouwens de electronische akoestiek in de zaal. Ik vond het zwaar klote....


Laatst bijgewerkt door fb op 13 dec 2002 13:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2002 12:59 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Toch heeft de piccolo weer een heel ander geluid dan de es-trompet.
De es-trompet mengt beter met de rest van de trompetten, terwijl de piccolo echt overal tussendoor knalt met z'n scherpe eigenaardige geluid.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2002 17:22 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Je bedoelt de microfoons e.d.?
Die vond ik wel verstaanbaar (maar daar is ook alles mee gezegd)
Het is wel een mooie zaal daaro he?

Trouwens, jullie kunnen 'vrij' (extreem) goed spelen, zelfs de 2e/3e bugelisten zaten nogal te pielen met hun vingers (en dat wil wat zeggen)

Gr.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2002 13:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
mi trompeta schreef:
Je bedoelt de microfoons e.d.?
Die vond ik wel verstaanbaar (maar daar is ook alles mee gezegd)
Het is wel een mooie zaal daaro he?

Nee, ik bedoel de electronische nagalm. Werd jullie niet door de organisatie verteld dat je achter een bepaalde (denkbeeldige) lijn moest zitten omdat dit systeem anders niet zou werken? Nou, dat systeem werkte dus voor geen meter (galm stond veel te hoog) en heeft menig orkest behoorlijk wat punten gekost.

Nee dus: geen mooie zaal. Sorry, misschien ben ik wel verwend met "De Tamboer" in Hoogeveen. Dat theater heeft ook zo'n systeem, maar dat systeem is bij de bouw al aangelegd en niet later (zoals in Geert Tijs) en werkt dus wel goed.

Nog bedankt voor de veer. Ik heb jullie waarschijnlijk niet gehoord (jullie speelden Ross Roy????) omdat we op dat moment moesten inspelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 97 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.