Rik Baars schreef:
Scheelt zo'n Esbugel erg veel tov Es-cornet of -trompet?
Dat de Es-bugel verdrongen is door de Es-cornet komt natuurlijk door het zeer kleine marktaandeel (alleen Fanfare, en Fanfares vind je alleen in Nederland, Belgie en een stukje Frankrijk), terwijl Es-cornets gebruikt worden in Brassbands (Gemenebest, Scandinavie, Zwitserland, Friesland, Groningen (PBG:gefeliciteerd)
en overal waar het Leger des Heils opereert)
en fanfares. De Es-trompet kent natuurlijk een nog breder afzetgebied (Symphonische orkesten, solistisch werk).
Of een Es-bugel tegenwoordig onzuiverder zou zijn dan een Es-cornet betwijfel ik ten zeerste. Een Es-bugel uit de jaren 30 zal inderdaad meer problemen kennen dan een nieuwe Es-cornet, maar dat geldt ook voor andere instrumenten.
Rik schreef:
Tegenwoordig krijg ik het idee dat de Escornet, bij fanfares dan, steeds meer het veld moet ruimen voor de Estrompet. Maar als het de sopraan is van het tutti instrument (lees bugel sectie), dan moet het toch een behoorlijke klankverandering zijn.
Klopt. Jammer. De moderne Fanfare gaat steeds meer naar het schreeuwerige. Dat komt ook door componisten die grote contrasten willen (Hardy Mertens, Rob Goorhuis). De soprano-instrumentkeuze in de fanfare zou je eigenlijk per stuk moeten bekijken. Afgelopen concours heb ik het verplichte werk (Spectrum) op Es-bugel gespeeld en het vrije werk (Innocent Condemned) op Es-cornet. Dit omdat in Spectrum de Es-partij duidelijk een aansluiting was op de bugels en bij Innocent Condemned de Es-partij een hoge trompet partij was. Bovendien geven componisten nog steeds in de partituur aan of het een Es-bugel of Es-cornet partij betreft.
L J schreef:
Wij gebruiken een piccolotrompet in de fanfare
Heb ik ook gedaan, maar dat kan lang niet met elk stuk. Voorbeeld: Cry of the Celts, waar de Es-cornet partij de Pennywhistle solo heeft:prima, maar Spectrum dus weer niet. Ik gebruik inderdaad liever piccolotrompet dan Es-trompet daar waar het kan (mag).