trompet.nl
https://www.trompet.nl/forum/

Hoe kan je een trompet goed beoordelen?
https://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=485
Pagina 1 van 2

Auteur:  Trumpetthomas [ 08 dec 2002 16:10 ]
Berichttitel:  Hoe kan je een trompet goed beoordelen?

Als je een trompet moet beoordelen waar kijken jullie dan naar?

Auteur:  JeroenJongeling [ 08 dec 2002 17:45 ]
Berichttitel: 

Kijken doe ik pas op de derde plaats. Eerst voel en luister ik goed. Je luistert naar de klank en je voelt hoe het instrument zich gedraagt. Reageert het instrument zoals je wilt, is de klank naar je zin, is het instrument flexibel (speeltechnisch gezien dan) en ga zo maar door (past het bij je?).
In feite hoef je, naar mijn mening, niet lang op een instrument te spelen wil je er een goede indruk van krijgen. Toen ik mijn C trompet heb uitgezocht had ik op een gegeven moment een combinatie (mondpijp, stempomp, beker) in m'n handen die me vanaf de eerste noot al enorm aansprak. Daarnaast had ik er nog twee of drie liggen en heb twee orkestfragmenten en een toonladder van C (2 oktaven) gebruikt om op alle instrumenten te spelen. Ik had gelukkig twee paar goede oren erbij (Hub van Laar en m'n goede vriend Adriaan Kramer) om te luisteren naar de klank(kleur) en draagkracht en dergelijke.
Uiteindelijk kwam het instrument wat me in eerste instantie al erg aansprak ook als beste er uit.
Daarna kijk je gewoon hoe alles is afgewerkt, hoe de ventielen er uit zien en ga zo maar door.

Auteur:  fb [ 10 dec 2002 11:45 ]
Berichttitel: 

Toen ik mijn eerste trompet kocht voor Fl. 375,- (nieuw, een York geloof ik) vond ik dat ik een geweldige koop gedaan had. Een trompet die mooi aansprak en een goede toon had.
Thuis veel op gestudeerd naast mijn bugel die ik in de fanfare bespeelde.
Geweldig, totdat....

....ik hem meenam naar de plaatselijke toeterclub, waar ik hem stemmend moest krijgen met 3 andere trompettisten die Bachs en Getzens bespeelden. De e was bijna een halve toon te laag.

Voor mid- en high-end trompetten gelden problemen met stemming veel minder, maar bij beoordeling van low-end trompetten zou ik ook vooral een (chrom.) stemapparaat meenemen of een duet spelen samen met een trompettist die een instrument bespeeld waarvan zeker is dat het goed is (kun je meteen klankkleur etc. vergelijken).

Veel zaken (zoals Jeroen die bespreekt) zijn subjectief. Een scherpe klank bijv. hoeft niet direct slechter te zijn, een trompet die licht aanspreekt heeft misschien een slechte klankkleur, maar zuiverheid is een absolute eerste vereiste en deze kun je alleen beoordelen als je samen speelt (of een absoluut gehoor hebt).

Auteur:  JeroenJongeling [ 10 dec 2002 11:58 ]
Berichttitel: 

Tuurlijk is stemming van een instrument belangrijk. Heel belangrijk zelfs. Tegenwoordig kun je bijna geen valse bes trompet meer kopen zelfs, zo belangrijk is de stemming geworden in het eisenpakket van een trompet. Ook de goedkopere merken moeten daar in mee, anders verkopen ze helemaal niks meer. Het is trouwens ook niet echt moeilijk meer om een goed stemmende bes trompet te bouwen. Een goedklinkende en lekkerspelende bes trompet is een ander verhaal.
Zulke objectieve aspecten zijn toch vanzelfsprekend? Vooral als je weet dat de vraagsteller een vergevorderde amateur is.

Auteur:  MagnumHorn [ 10 dec 2002 11:59 ]
Berichttitel: 

fb schreef:
Citaat:
Veel zaken (zoals Jeroen die bespreekt) zijn subjectief

Nee, alsof stemming zo lekker objectief is.....
Je moet wel van beton zijn wil je 'valse' tonen niet zelf (automatisch) gaan bijsturen.....
Of kan jij probleemloos bij ELKE toon het midden raken zonder te luisteren en te corrigeren? mag je mij ook eens leren dan :wink:

8)

Auteur:  fb [ 10 dec 2002 14:29 ]
Berichttitel: 

MagnumHorn schreef:
Nee, alsof stemming zo lekker objectief is.....

Ja dus. Stemming is meetbaar, dus objectief. Elke muziekhandel heeft stemapparaatjes, ik heb echter nog nooit een apparaatje gezien dat voor mij meet hoe een trompet aanspreekt of wat de draagkracht van een toon is. Ook de scherpte van een toon kan ik niet meten...

Stemming zal bij huidige (mid- en low-end) Bb trompetten wel niet meer zo'n issue zijn (waarom kopen we niet met z'n allen een Bach TR200 ipv. een Stradivarius, scheelt behoorlijk in de portemonnee en qua stemming istie perfect....) maar hoe kan het dan dat juist bij die (zuivere) low-end trompetten de kern van de noot zo moeilijk te raken is?
Niets anders dan kleine stemmingsproblemen.
De vraagsteller, blijkbaar een vergevorderde amateur, zal deze kleine stemmingsproblemen automatisch corrigeren, wat in het begin geen moeite kost. Het verschil tussen een zuivere en (klein beetje) onzuivere trompet hoor je in het begin dus niet. Door het continue moeten corrigeren speelt de bijna zuivere trompet echter op den duur een stuk minder lekker dan de volledig zuivere trompet. De subjectieve waarneming
lekker spelen is dus 100% terug te voeren op de objectieve waarneming: zuiverheid...

Misschien een tip: laat een beginneling op de te beoordelen trompet spelen en let op zuiverheid. Een beginneling zal een beroerde toonvorming hebben (daar prik je snel genoeg doorheen), maar zuiverheid (hoe goed kan er in de kern gespeeld worden) is volledig op de trompet zelf terug te voeren. Een beginneling kan immers (nog) niet corrigeren.

Dat zuiverheid ook bij high-end instrumenten een probleem kan zijn blijkt wel uit mijn Es-cornet. Dit is een Besson Sovereign, creme de la creme (de Stradivarius onder de Es-cornetten), prima toon, prima kwaliteit van materiaal, maar vals als een kraai!

Auteur:  JeroenJongeling [ 10 dec 2002 15:04 ]
Berichttitel: 

Een goedstemmende trompet hoeft niet automatisch lekker te spelen en omgekeerd, althans, zo denk ik erover. Ik heb een Belcanto bes in m'n handen gehad(en bijna in m'n bezit) die echt heerlijk speelde, maar waar een aantal noten niet echt super op stemde. Omgekeerd komt waarschijnlijk ook wel voor.

Auteur:  fb [ 10 dec 2002 15:35 ]
Berichttitel: 

Om weer op het onderwerp terug te komen:
Op RawBrass:
http://rawbrass.com/usedhorns.htm (halverwege de pagina)
Is een aantal links te vinden waarin Jim Donaldson uitlegt waar je op moet letten als je een trompet koopt of gaat testen.

Naast alles wat al gezegd is over stemming, aanspraak, respons etc. spelen andere dingen als budget, al dan niet subjectieve vereisten (bijv. materiaalkeuze, klankkleur, gewicht) een rol.

Met andere woorden: huidige trompetten hebben over het algemeen een behoorlijke prijs/kwaliteit verhouding, maar dat neemt niet weg dat Bach Strad en Monette gewoon erg goed maar duur zijn en Amati erg slecht maar spotgoedkoop is.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/