trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Heavy weight valve stems - Zin of onzin van het gebruik van
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 19:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2002 20:29 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Dan zou je toch eerst uit de doeken moeten doen wat voor een niveau je op het moment hebt. <br>De "gemiddelde amateur"(met alle respect) zal er weinig van merken en er geen behoefte aan hebben. Ik betwijfel of ik het zelf zou merken, maar heb er vooralsnog geen behoefte aan. Je gaat er niet beter van spelen, anders zou iedereen het wel gebruiken en elke fabrikant het in z'n instrumenten plaatsen. Gewoon een goede standaard trompet, met het juiste mondstuk is zat. De rest moet je toch echt zelf doen. Als je meer wilt weten zul je het toch echt allemaal zelf zeer kritisch moeten testen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2002 20:48 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49
Berichten: 185
Woonplaats: hierzo
Ik vind het een beetje te ver gaan...verzwaarde ventieldoppen, dat gaat nog ( heb ik zelf ook..ze zaten er standaard op ) maar als je ieder klote-piel-dingetje aan je trompet gaat verzwaren of juist verlichten weet je het op den duur zelf niet meer...volgens mij zijn die verschillen ook marginaal....en voegen ze uiteindelijk niks toe.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2002 07:40 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Heavy bottom valve caps zorgen er voor dat je toon meer gecenterd raakt en laten de klank uit je trompet voller en solider klinken. Bij gebruik van bottom caps op alleen de 1ste en 3de valve neemt de projectie sterk toe, in combinatie met bovenstaande eigenschappen.<p>Het gebruik van brass action rods (of valve stems) heeft als gevog dat de respons van je instrument toeneemt en met name de aanzetten 'directer' worden.<p>Van het gebruik van brass guides is algemeen bekend dat ze een positief effect hebben op je instrument. Tot voor enkele jaren leverden ALLE merken hun trompetten met brass guides. Bach is op nylon overgestapt rond 1993, kort daarop volgden Kanstul en Schilke. Door toevoeging van nylons guides wordt de resonantie van je instrument gedempt door een 'vreemd' materiaal. Met brass guides neemt de resonantie van je instrument toe wat resulteert in een betere klank.<p>Deze eigenschappen staan los van het gegeven <br>of iemand nu voor of tegen het gebruik is van deze accessoires; het is gewoon een gegeven.<p>Tegenwoordig hebben alle top-merken een eigen lijn accessoires, waaronder de caps. Merken als bv. Bach, Kanstul, Bel canto, monette, Holton, Conn etc ... hebben zo hun eigen setjes. Ook Huub van Laar zwaait met setjes caps om zijn trompetten beter te laten klinken (vooral de Bb versie). Voor brass stems moet je naar Curry. <p>Deze accessoires zijn niet zaligmakend, maar kunnen -als aanvulling op je goed geoefende blaastechniek- precies datgene toevoegen waar je op zoek naar was. Doorsnee amateurs die voor de gezelligheid op de hoek van de straat in de harmonie spelen zullen er weinig nut van hebben: een correcte blaastechniek is een eerste vereiste !<p>Op mijn site doe ik niet daar niet 'erg positief' over: ik geef gewoon aan dat deze accessoires er zijn ... wat ik bv onzin vind (en die staan ook op de page vermeldt) zijn de sound sleeves (ook wel tone intensifiers of stabilizers genoemd).<p>Onbekend maakt onbemint: dergelijke accessoires zijn hier in Europa haast niet te vinden. Oordeel niet te snel en probeer eens een setje ... het zal je verbazen hoe je van een goede trompet nog een betere kan maken !<p>Edited by: Hornblower


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2002 08:52 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2002 09:14
Berichten: 113
Woonplaats: Amsterdam
Stuur maar een testsetje op dan laat ik het je wel weten ;-)<p>Serieus:<br>Hebben de toneintensifiers niet hetzelfde effect als andere verzwaringen (zware doppen, brass valve guides, stems etc). Ik heb zelf wel eens zo'n ding gedraaid om te testen met willekeurige mondstukken en dat heeft toch echt een groot effect op je instrument en de manier waarop het speelt. Meer kern en projectie, net als bij verzwaarde vientieldoppen. Overigens gebruik ik dat ding nooit want het bevalt me helemaal niet.<p>Edited by: C4

_________________
Make music not war.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2002 13:49 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2002 15:42
Berichten: 14
Hornblower bedankt voor je uiteenzetting. Zijn er nog andere ervaringen?

_________________
Dolende trompettist


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 113 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.