trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Amplitude - bepaling en effect hiervan
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 05:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2002 13:18 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Het effect dat Helium (He) vertoond kan ook op een andere manier aangetoond worden, alhoewel in iets minder sterke mate: He is veel lichter dan lucht, en heeft daardoor een veel hogere voortplantingssnelheid van de geluidsgolven. Het omgekeerde geldt voor een zwaarder gas: Koolzuur (CO2). Door na een glas cola (sprite, fanta, desnoods bier) een enorme boer in je instrument te laten, raakt dit (even) gevuld met het zwaardere CO2, en zal de toon lager worden! Dit is een "iets" minder gevaarlijk experiment dan met He. <br>Over de He/zuurstof (O2) mengsels: die worden gebruikt bij diepzeeduikers die zo diep duiken, dat de oplosbaarheid van stikstof in het bloed gevaar gaat opleveren. He lost veel minder op in bloed. Deze duikers, die vaak dagenlang beneden verblijven in duikklokken, hebben dan inderdaad een soort "Donald Duck" stemmetjes, omdat het effect uiteraard ook opgaat voor je stembanden.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2002 15:01 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Voor mensen die de fysisch-technische kant van trompetspelen interessant vinden is hier nog een directory (vroeger kon je er via een link van hun eigen site bijkomen) met artikelen van iemand (Richard Smith) die als fysicus gepromoveerd is op trompetspel en -bouw. Dit sluit aardig aan bij de site van die belgische prof die KennyvH een poosje geleden vermeldde.<p>http://www.smithwatkins.com/papers/pdf/<p>Ik weet niet of ik beter ga blazen als ik deze artikelen lees, maar ik vind het erg interessant om ook op fysisch gebied te begrijpen wat ik doe met trompetspelen.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2002 10:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Een boer laten tijdens een lange noot is inderdaad hilarisch. <br>Niet in de slotnoot van een koraal svp.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2002 00:01 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Natuurlijk hé, de ak(k)oestiek. Veel uitleg hoeft daar toch niet bij? We weten toch allemaal dat we in een kerk beter klinken dan in een kamer?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 apr 2002 09:24 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 923
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Kenny,<p>Al nagedacht over het volgende : <p>1) "Een trompettist hoort eigenlijk nooit wat hij zelf speelt". Zijn/haar oren vangen immers nooit de rechtstreekse geluidsgolven op maar slechts deze die worden weerkaatst; en de akoestische eigenschappen van de omgeving werken daarop in. <p>2) De geproduceerde trilling (een deel ervan) bereikt veel sneller de beker doorheen het metaal van het instrument dan deze door de ingesloten luchtkolom. <p><br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 apr 2002 10:28 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Nog niet over nagedacht, ik laat het eerst nog even zinken Luc vooraleer ik iets verder schrijf...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2002 21:45 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 923
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Kenny,<p>Ontdekte een klein foutje in je wetenschappelijk schrijfsel hierboven.<p>De frekwentie van C4, ut van het viergestreept oktaaf, is plm. 2093 Hz.<p>De 262 Hz is de lage do (eengestreept ut).<p>Al bij al valt het nog mee en is het nog beter dan hetgeen ik ontdekte op een Amerikaanse site gemaakt door studenten... die situeerden de geluiden van een trompet in de radarfrekwentieband. Geen reactie toen ik hen daar attent op maakte.<br>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 133 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.