trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar occasions --> opinions ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 12:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van Laar occasions --> opinions ?
BerichtGeplaatst: 18 feb 2003 13:57 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Het valt mij op dat er de laatste tijd verhoudingsgewijs veel van Laar occasions worden aangeboden, zowel in het Bb als C segment. Vreemd, want van Laar was toch de "créme de la créme" ? :wink:

Toch stof om over na te denken ? Zelfs de bekende van_laar Loyalist op dit forum heeft zich in het verleden laten verleiden tot uitspraken over de Bb toeters van "van Laar".

Van Laar trompetten worden versleuteld, voorzien van andere mpc recievers, andere mondstukbuizen, voorzien van 1, 2 en/of 3 zware bottom-caps, nauwe en ruime stempompen etc ... zelf werd ik ooit bij hem van het kastje naar de muur gestuurd met een koperen ringetje wat schuin in een stempomp werd geplaatst. In die tijd was er nog geen sprake van een andere mondstukbuis plaatsen, want dat wilde hij ook niet. Immers, ik citeer: " ... dat zou 'zijn' concept teniet doen."

Mij verging het ook niet anders: Ooit kocht ik ook een van Laar Bb trompete. Resultaat op termijn: ik niet tevreden en Huub boos omdat ik "zijn" trompet te koop had aangeboden als occasion, en daar is het helaas bij gebleven.

Een kennis van mij kocht onlang -via de muziekvereniging- ook een van Laar en zit nu ook met de gebakken peren ... hij wisselde ook al van gewone naar zware doppen, en is al enkele keren over weer geweest voor een andere stempomp ... en is nu weer op zoek naar een andere trompet.

Wat ik mij altijd afvraag is: waarom speelt een van Laar in het begin altijd 'lekker', en begint hij na een tijdje tegen te vallen ? Sommigen wijten het aan het gegeven dat je zijn instrumenten proefspeelt in een ruimte die klinkt als een kerk: daarin klinkt élk instrument immers goed. Maar, bij Huub krijg je je trompet vaak ook een weekje of 2 mee naar huis, zodat je ze thuis en in je vetrouwde repetitie-omgeving ook kan uitproberen. Dit ten spijt vinden vele van Laars hun weg naar de occasion markt.

Graag wil ik deze topic voortzetten met relevante gegevens en een serieuze discussie omtrent het onderwerp. Wellicht kunnen ex- van Laar spelers ook een bijdrage leveren deze nieuwe discussie ?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2003 15:29 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2002 09:14
Berichten: 113
Woonplaats: Amsterdam
De van Laar trompetten hebben een aantal ontwikkelingsfases meegemaakt. De C trompet van 2 a 3 jaar geleden is niet dezelfde trompet zoals die nu gemaakt wordt. Voor de Bes variant geldt dat overigens ook.

Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken maar ik ben na ruim een jaar nog wel steeds tevreden over m'n van Laar Bes. Ik heb er nog een waarbij je de mondpijp kon kiezen uit verschillende materialen en boringen. Als ik naar mijn eigen instrument kijk dan is dat een behoorlijk grote boring en dus duidelijk geen beginners instrument. Je moet er met een goede techniek op spelen anders zak je volledig door het ijs. Geen idee of dat bij alle van Laars zo is. Zou voor veel mensen een probleem kunnen zijn. Een groot instrument speelt lekker in het begin maar als je groot niet aankunt heb je een probleem. Qua klank vind ik de van Laar erg mooi, het heeft een eigen karakter. Al een aantal complimenten van juryleden mogen oogsten over de klank.
Met de zware doppen kun je de klank, maar nog belangrijker de projectie aanpassen. Met drie doppen erop kun je heel ver komen om het zo maar te zeggen. Met de normale doppen heb je meer klank om je heen.

Ik heb een paar jaar geleden op de C gespeeld, toen nog met verschillende mondpijpen. En zeer recentelijk op de huide C. Een heel erg groot verschil. De huidige C trompet is een erg goed instrument.

Je bent dus zelf ook een ex van Laar speler. Wat waren jouw problemen want daar heb je het nog niet over gehad?

_________________
Make music not war.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2003 16:46 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Je reactie "makes sense" :idea: Mijn van Laar dateerde uit de periode 1997 - 1998 en dat is inderdaad ruim 5 jaar geleden. Wellicht hebben de van Laars in die jaren een hele ontwikkeling doorgemaakt, zoals je zelf al aangaf. Met name de C- trompet blijkt een hele andere toeter te zijn geworden, als ik Jeroen mag geloven.

Het probleem dat instrumenten met een grote boring "lekker" spelen is een feit, en het is eveneens bekend als je deze niet aanblaast met de goede techniek dat je er aan onderdoor gaat op termijn.

Het probleem is echter, dat ik indertijd bij Huub door hem niet exact ben geinformeerd over de exacte maatvoering, boringen en bell shapes op de trompetten die ik uitprobeerde. Daar deed hij toen uiterst geheimzinnig over. Er werden gewoon 4 onafgewerkte trompetten op tafel gelegd (raw brass) en spelen maar. Zijn stelling was: "Als hij lekker speelt dan moet je dié nemen", maar daar gaat het hem dus net om.

Wellicht heb ik toen onder het motto "Deze speelt het lekkerst" een te grote boring had gekozen, of een te grote beker. Hierdoor begon de trompet mij na enkele weken behoorlijk tegen te vallen. Om die reden vroeg ik een iets nauwere buis, maar die wilde hij er niet opzetten omdat dat "zijn" concept zou aantasten. Toen kwam dus het ringetje, gevolgd door de heay weight bottom caps ... een verhaal wat ik naderhand bij tal van Van-Laar-kopers heb zien herhalen. Zijn belangrijkste after-sales producten zijn nauwere stempompen en zware doppen ... om vervolgens (bijna) allemaal op de 2de handsmarkt te belanden.

Over de klank heb ik ook geen opmerkingen gegeven. Daar is/was niks mis mee. Wellicht zit het probleem niet in de trompet zelf, danwel op de manier waarop hij ze presenteert en aan de man slijt. Als je een auto gaat kopen dan wil je ook weten wat voor motor er in zit en welke banden er op zitten ... ik vind dat dat bij een trompet ook zo mag ...

Op Van Laar's staat niks qua kenmerk, boring, bell size of whats_however ... en als hij het je niet verteld op het moment dat je gaat proefspelen, dan pak je wellicht de trompet die makkelijk weg speelt, maar naderhand tegenvalt omdat je een te grote boring hebt gekozen. Vervolgens verschuilt hij zich achter het gezegde "Ja, maar jij heb dit instrument gekozen" ... althans, mijn ervaring. En mijn kennis die nu ook ontevreden is, weet ook niet precies wat hij in handen heeft: ML, L ? kleine beker, grote beker ? We hebben het over verschillen van fracties van millimeters die net hét verschil uitmaken, en met het blote oog nauwelijks zijn waar te nemen.

Mogelijkerwijs geeft hij tegenwoordig meer openheid van zaken wat spec's betreft ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2003 18:24 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Goed, zal ik dan nu maar het één en ander vertellen?

Ten eerste stoort het me uitermate dat er weer een discussie wordt aangezwengeld over iemand op basis van informatie die belegen is en/of uit tweede hand komt. Dit soort verhalen vindt je ook in de Story, Privé en Party. Die lees ik ook niet graag, zelfs niet bij de kapper! Wat me er ook aan stoort, is dat de initiator een, op z'n zachtst gezegd, nou niet zo soepele relatie heeft met zijn onderwerp. Ik bespeur enige natrapperij of uitdaging, of heb ik het mis? (dan excuses)

Ten tweede, je gaf het zelf al aan Hornblower, het werk van Hub is altijd in ontwikkeling. Je zou het kunnen vergelijken met de beginnende Vincent Bach, toen hij begon met het draaien van mondstukken en ontwikkelen van instrumenten. Door veel dingen uit te proberen heeft Hub door de jaren heen al een hoop oplossingen gevonden voor de problemen die hij tegenkwam in het bouwen van zijn trompetten. Iets waar ze bij Bach waarschijnlijk ook nog steeds mee bezig zijn. Groot verschil tussen een Bach en Van Laar: De mankracht en budgetten. Hub doet heel veel zelf, terwijl er bij bijv. Bach een heel ontwikkelingsteam is. Inderdaad is een trompet van hem uit 1997 anders dan een instrument zoals hij nu maakt. Ik ben daar erg blij mee, want ze zijn door de loop der jaren steeds beter geworden. Hij maakt nu veel meer zelf dan toen hij begon.

Hierboven heb ik je dus meteen verklaard waarom je "zoveel" van Hub's instrumenten te koop ziet. Ik vind het nogal meevallen, maar goed. Als ik een goeie trompet wil, Bes of C, en ik wil die geheel naar mijn wensen hebben, is het dan geen goed idee om met een bouwer in zee te gaan? Naarmate zijn ontwikkeling vordert, des te beter kun je je instrument maken. Ben je tevreden, dan is er niks aan de hand, zie je ruimte voor verbetering, bijna iedere prof/student ziet dat nog wel, dan probeer je de verbeterde versie. Bevalt de verbeterde versie en wil je een nieuwe kopen, zul je toch eerst (vaak) van de oudere af moeten, om het financieel gezien te verantwoorden. We zijn immers niet allemaal miljonair, of grootgrond bezitter heh? Nou, daarom zet je die oude dan te koop. Als je ongeduldig bent en het procédé zat bent kun je natuurlijk ook je Van Laar slijten om er een Bach, ofzo, van te kopen (eindelijk een toeter in je handen die goed is en waar niks aan verbeterd kan worden :roll: ).

Wat betreft de cijfertjes/"specs": Ik hoef niet te weten wat voor een boring het precies is en hoe alles uitloopt, wat voor een flare de beker heeft enz., enz, als ik aan het testen ben. Je oren en je gevoel tijdens het spelen zijn belangrijkere criteria bij het uitzoeken, dan al die afmetingen en verhoudingen, lijkt mij in ieder geval. Als ik een trompet ga uitproberen wil ik er het liefst zo min mogelijk van weten, zodat ik ga proberen met een "open mind". Van het kennen van de "specs", gaat een instrument niet beter klinken of spelen. Achteraf ben ik best benieuwd, maar tijdens het testen maakt het me geen reet uit.

Wat betreft zijn concepten: Het lijkt me vrij logisch dat iemand die zo bezig is met zijn vak, liever gezegd passie, niet meteen luistert naar de opmerkingen, suggesties van een welwillende amateur. Hij heeft een aantal geweldige trompettisten die hem daarbij begeleiden. Aan de hand van hun kennis, ervaringen en zijn eigen kennis verandert hij dingen aan zijn concept.

Persoonlijk heb ik uiterst goede ervaringen met Hub. Ik speel nu sinds een dik anderhalf jaar op één van zijn C trompetten. Deze heb ik inmiddels al één keer laten verbeteren, door een nieuwe leadpijp en extra steun. Over een paar weken gaat er weer een ingrijpende verandering plaatsvinden. Een nieuw type beker én een nieuw type leadpijp komen er op. De berichten van een aantal collega's zijn dermate overtuigend, dat ik de stap neem om mijn trompet, waar ik al heel tevreden over ben, nog beter te krijgen. Heb trouwens vanaf het eerste moment geen zware doppen gehad. :roll:

Als een gemiddelde amateur een trompet uit gaat zoeken, zorgt hij/zij meestal dat ze goed in vorm zijn. Op die manier sla je geen flater als je wat staat te proberen en je weet zeker dat het niet aan jezelf ligt als iets niet naar je zin gaat tijdens het uitproberen van de verschillende trompetten. Je instrument de schuld geven als het wat minder gaat is dan natuurlijk heel verleidelijk. Ik ben erg blij met een grote ruimte, zoals Hub die heeft. Zo kun je ook nog eens goed de draagkracht en ontwikkeling van je geluid in een acoustische ruimte testen. Ik ga wel voor de zekerheid wel even naar beneden en speel in één van de machinekamers nog een paar noten.

Misschien moet je het ook zien als een soort hobbiën. Net als sleutelen aan een old-timer, of het opvoeren van je scooter (ik noem maar wat). Je probeert een trompet in je handen te krijgen die helemaal perfect is. Vooral bij C trompetten is dat niet gemakkelijk. Er worden bij Bach ook meer klotetoeters in de rekken gelegd dan goeie, waarom zou ik dan met zo'n moeilijk bereikbare fabriek in zee gaan om uiteindelijk aan een redelijk, of als je geluk heb goeie, Bach te komen? Helemaal als het eeuwen duurt om een custom instrument of onderdelen te krijgen. Let ook daarbij even op de prijs. Ik ga dan liever in zee met Hub van Laar. Altijd makkelijk te bereiken en vaak ook persoonlijk te spreken. Hij is met de juiste mensen bezig om zijn instrumenten te perfectioneren, hij spreekt gewoon Nederlands (nou ja...met accent dan :wink: ), is een ambitieus vakman en is een eerlijk en fatsoenlijk mens.

Tot zover mijn gedachten over al het bovenstaande dat ik aandachtig gelezen heb en wat Ik van Hub van Laar vind.

P.S. : Wie is trouwens die Van Laar loyalist?

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2003 20:42 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Jeroen, ik heb je reactie -waarvoor dank- met veel aandacht meerdere keren doorgenomen. Als van Laar loyalist had ik ook niet anders verwacht dat je zou reageren. Het valt me wel tegen dat C4 je voor was :D (grapje hoor)
Graag plaats ik enkele kanttekeningen bij je reactie.

Citaat:
Ten eerste stoort het me uitermate dat er weer een discussie wordt aangezwengeld over iemand op basis van informatie die belegen is en/of uit tweede hand komt.


Discussies zijn er om gevoerd te worden, en zoals ik zei in mijn eerste posting: de bedoeling is op een serieuze discussie c.q. gedachtenwissel op gang te brengen. Dus niet het klassieke "IK heb gelijk-nee IK heb gelijk spelletje" zoals dat zo vaak gevoerd wordt.[/quote]

De informatie waarop ik mijn discussie ben gestart is niet van horen zeggen, komt niet uit 2de hand en is niet 'belegen'. Aan de basis liggen mijn eigen 3.600,- florijnen die ik indertijd betaald heb voor van Laar, en mijn persoonlijke ervaringen.

Citaat:
Wat me er ook aan stoort, is dat de initiator een, op z'n zachtst gezegd, nou niet zo soepele relatie heeft met zijn onderwerp. Ik bespeur enige natrapperij of uitdaging, of heb ik het mis? (dan excuses)


Dat klopt, mijn relatie met van Laar liep niet zo soepel. Ik vertrek vanuit mijn eigen ervaring.
Natrapperij of uitdaging ? Nee, dat is niet mijn intentie. Ik zie om mij heen verschillende collega's nog steeds in de val lopen en herken hierin mijn eigen situatie. Vandaar mijn nieuwsgierigheid om nu eens andermans mening te horen.

Citaat:
Wat betreft de cijfertjes/"specs": Ik hoef niet te weten wat voor een boring het precies is en hoe alles uitloopt, wat voor een flare de beker heeft enz.,


Kijk Jeroen dat is nou een wezenlijk verschil tussen ons. Hier hebben we al eerder van gedachten over gewisseld. De één interesseert zich geen bal in de techniek, de ander nu eenmaal wel. Voordat ik een instrument kan beoordelen wil ik er ook de specs naast hebben. Het is immers makkelijk zeggen dat een instrument 'lekker' speelt als het een 0.470" betreft ... waar je je op termijn kapot op blaast. Als je instrumenten vergelijkt dan voel/hoor je uiteraard de verschillen, echter ik wil dan ook weten waar die verschillen door worden veroorzaakt.

Citaat:
Wat betreft zijn concepten: Het lijkt me vrij logisch dat iemand die zo bezig is met zijn vak, liever gezegd passie, niet meteen luistert naar de opmerkingen, suggesties van een welwillende amateur


Dit vind ik een zeer gewaagde uitspraak. Toen ik mijn van Laar kocht had ik er ook al ruim 25 jaar opzitten. En het gegeven dat vele (zeer) gevorderde amateurs muziek niet op beroepsbasis beoefen maar op amateurbasis, betekend nog niet dat wij er niks van kunnen; dombo's of klojo's zijn.

Citaat:
... van hun kennis, ervaringen en zijn eigen kennis verandert hij dingen aan zijn concept ...


Dat is misschien het probleem ? Het blijven concepten en het blijft maar wijzigen ... ook in jou geval ...: andere beker, andere buis ... Hoeveelste keer gaat je C-toeter onder het mes ... de 2de keer al ? :wink:

Op zich is aan de instrumenten van Huub niks mis; dat heb ik ook niet beweert. De afwerking is lovenswaardig tot in de puntjes. De klank geniet niet mijn voorkeur, maar dat is persoonlijk en afhankelijk van het repertoire waar je je op richt.

Toch zie ik om mij heen veel kennissen sukkelen met hun van Laar. Het patroon is hetzelfde: uitgeblazen, nauwere stempompen, heavy bottom caps ... en uiteindelijk de deur uit. Wat mij bezighoudt is waarom zovelen er problemen mee hebben, en of dat dezelfde redenen zijn als mijn persoonlijke ervaringen. Of waren wij allemaal niet in vorm toen we bij Huub langsgingen ? :?: Maar anyway: dat leuke accent van Huub nemen we er graag bij 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2003 21:43 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Nou daar gaan we weer:

Ten eerste: Ik ben geen Van Laar loyalist. Ik heb slechts één C trompet van hem. Hoeveel Bachs had jij ook alweer? (om maar even het begrip loyalist te definiëren). Ik maak me hier soms hard voor de zaak van Hub, omdat ik het fantastisch vind wat hij doet en omdat ik erg tevreden over hem ben.

Ten tweede: Ik interesseer me wel degelijk in al die techniek, maar niet als ik een instrument uitprobeer. Je oren, gevoel tijdens het spelen (kun je technisch goed uit de voeten of moet je voor sommige noten rare dingen doen bijvoorbeeld) en het speelcomfort (om maar weer een generaliserende term van stal te halen) zijn voor mij velen malen belangrijker dan de cijfertjes die daar bij horen. Uitproberen is niet een kwestie van vijf minuten in de zaak spelen en inpakken. Eenmaal thuis zul je ook nog een hoop moeten ontdekken en proberen. Ik moet wel zeggen dat de eerste indruk vaak wel erg belangrijk en dus ook bepalend is.

Ten derde: Als ik zeg welwillende amateur zit daar geen enkele negatieve klank bij, geloof me. Lijkt mij dat je daar zelf een issue hebt. Ik ben het zelf ook geweest en hoop het ooit weer te worden, na een vruchtbare carriëre als prof. Voorts zul je het toch met me eens zijn dat een hoop profs bergen meer aan kennis en ervaring hebben dan een amateur? Hoe kom je bij dombo's en klojo's? Heb je mij niet horen zeggen! Zou je mij dus ook geen woorden in de mond willen leggen en gewoon lezen wat er staat, in plaats van dingen te suggereren die er niet staan? Dank je.

Ten vierde: Wat maakt het nu uit hoe vaak ik mijn trompet laat verbeteren? Ik wil gewoon het beste van het beste van wat Hub mij kan bieden. Als dat nog een project in ontwikkeling is, so what? Het zou fijn zijn als de ontwikkelingsafdeling van de grotere merken eens wat meer research en ontwikkeling deden. Yamaha vormt hierop wel een uitzondering. Ik ben tot op de dag van vandaag tevreden over m'n C trompet, heb zelfs een tijdje getwijfeld of ik het wel zou doen, maar als het nog beter kan, why not? het is maar gereedschap hoor.

Tot slot: Zoals je al zelf zei, met de trompetten van Hub is niets mis. Misschien dat sommige trompettisten er niet op uit de voeten kunnen, dat hoor je wel vaker. Sommige kunnen niet uit de voeten op een Schilke, andere niet op een Bach, anderen niet op een Van Laar. Ieder z'n voorkeuren zeg ik maar.

P.S.: Ik zie er trouwens maar drie hier aangeboden. Er staan heel wat meet van andere merken tussen......

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Laatst bijgewerkt door JeroenJongeling op 19 feb 2003 11:04, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2003 00:59 
Offline

Geregistreerd: 14 maart 2002 13:37
Berichten: 22
Normaal meng ik me niet in dit soort belachelijke discusies, maar nu moet het toch even.
Ik stoor me namelijk een beetje aan de nogal vervelende hornblower.
Ik speel nu zo'n 3 drie jaar op een van Laar c-trompet (zowel in concertzalen als in orkestbakken) en deze trompet is veruit de beste waar ik ooit op heb gespeeld. Wat een speelcomfort !! (goede intonatie / makkelijk aanspreken / perfecte hoogte en laagte etc.)
Ik sta niet alleen want ook de trompettisten van het concertgebouw, het residentieorkest,
de beroemde Bo Nielson en beroemde Amerikaanse studiotrompettisten als Chuck en Bob Findley spelen op zijn instrumenten !!! (Op het fantastische album van Robbie Williams klinken bijvoorbeeld alleen maar van Laar-toeters) Zullen al deze mensen het mis hebben en heeft Hornkickser de wijsheid in pacht?
Ik ben pas geleden bij hem geweest en heb een nieuwe c- trompet uitgezocht. Het concept van deze trompet is iets anders dan mijn huidige instrument. Mijn huidige instrument bied ik nu dus ook te koop aan. Dit is dus geen slecht instrument !!!!! Integendeel; het is een fantastische trompet en ik beveel hem van harte bij iedereen aan die voor 1500 euro een superinstrument wil bezitten. 06-54216577


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.