trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 14:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bugel
BerichtGeplaatst: 06 maart 2003 20:40 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Hallo mensen, ik heb een oude bugel voor 40 eur op de kop getikt van het merk "mahillon"
Er staat bij "fournissuer brevete de l'armee et des conservatoires bruxelles. Het is dus een belgisch instrument. Wie heeft meet informatie over het gebruik, de bouwer en de historie van deze bugel???

Omdat hij vol deuken zit (stuk van de beker) wil ik hem laten uitdeuken en de buis vanaf het 3de ventiel laten vervangen bij Huub van Laar, iemand enig idee wat dit kost??


GRZ RC 8)


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2003 16:25 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
als je hem serieus wil gaan gebruiken ben je meer kwijt dan het insrument waard is.
prijzen zijn vrijblijvend op te vragen bij hub van laar zelf. als carnavals toeter of voor aan de muur zal hij zeker niet misstaan en daar zie ik die ouwe mahillons ook het meeste :mrgreen: als je wat meer geld uitgeeft heb je ook wel een bugel waar je mee voor de dag kan komen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2003 18:40 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Ik was vandaag bij hem geweets en toen zei hij precies hetzelfde. Maar och ja voro de heb is ie wel leuk. Toch bedankt voor de moeite

GRZ RC 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2003 20:19 
Offline
Administrator

Geregistreerd: 03 mei 2002 21:42
Berichten: 155
Woonplaats: Rotterdam
Zelf niet bekend met het merk... maar volgens mij is het bij bugels vaak nog wel OK als hij wat ouder is....

Ken veel muzikanten die op hele oude bugels spelen zoals oude Bandmasters, of New Standards, Imperial .... tegenworodig allemaal Besson / B & H

Zolang het ventiel werk goed is en hij goed stemt hoeft er nix mis mee te zijn...

Staat overigens erg blits zo'n mat instrumentje... 8)

http://home.wxs.nl/~flevoron/bugel.gif :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2003 01:05 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
de ventielen lopen nog alleen hij is mat bruin van de rotzooi :lol:

GRZ RC


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2003 08:19 
Offline

Geregistreerd: 19 dec 2002 14:07
Berichten: 41
Woonplaats: Kabul
Ik heb zelf jaren op een mahillon gespeeld...het waren de bugels die de leerlingen altijd kregen als ze begonnen bij de fanfare.
Er zit echt brandhout tussen...vroeger goed..nu gedateerd spul. Als alles werkt en hij klinkt nog mooi en met een beetje geluk redelijk zuiver, heb je een leuke toeter voor weinig geld. Door die kleine bouw jank je wel makkelijk naar C4 op dat ding....

Probeer hem eens uit in alle registers, kijk of hij bruikbaar is qua zuiverheid...en anders.........als je van muzikale wanddecoraties houdt....

_________________
Toeteretoet!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2003 13:49 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Nou volgens mij stond die vroeger in een hogere stemming. Er is namelijk een stuk tussen gezet. Ik moet nog een fatsoendelijk mondstuk hebben om hem volledig uit te kunnen testen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2003 14:57 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Hallo Ruben,

Je hebt dus een instrument van de voormalige Belgische bouwer Mahillon op de kop getikt.

De laatste vertegenwoordiging verdween met de sluiting, enkele jaren terug, van de instrumentenwinkel Steenhuysen-Mahillon te Brussel.

Als een beetje Frans je niet afschrikt is een beetje historie is terug te vinden op :

http://users.skynet.be/LC/Clarinet/Facture/Facture2.htm

Victor-Charles Mahillon 1841-1924 legde de wetenschappelijke basis voor de algemene classificatie
van de muziekinstrumenten. Hij was tevens de eerste conservator van het Instrumentenmuseum te Brussel.

Hij begon tevens de eerste onderzoeken naar de akoestische eigenschappen van de instrumenten.
Schilke zal daar later gebruik van maken.

Thans zijn nog hier en daar piccolotrompetten van hetmerk Mahillon in gebruik; de eigenaars ervan zijn vol lof.

http://scican.net/~alilly/equip.html

Is er op de klankbeker van je bugel een insigne aanwezig ?
En zijn er ook sterren te zien ? Naargelang de kwaliteit had je instrumenten zonder ster, 1, 2 of 3 sterren.

Zo je meer info wil laat je maar iets weten dan scan ik een deel van oude cataloog voor je in.

Mahillon, eens de trots van België voor blaasinstrumenten.
Ieder land zal wel zo zijn voormalige instrumentenbouwers hebben gehad voor Amerikaanse en Japanse instrumenten
de markt overspoelden....


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.