ik heb om mijn yamaha xeno trompet steeds roestvlekken op mijn ventielen...van wat zou dat komen? Ik geef genoeg olie (yamaha-merk) en toch blijven ze telkens plakken...zeer hinderlijk en op een instrument van iets meer dan een jaar oud toch zeer verwonderlijk.
Ik ben steeds heel content geweest van yamaha in het algemeen, maar nu ontgoochelen me ze toch sterk...wat zou de oorzaak kunnen zijn??? Ik heb dit op geen enkele van mijn trompetten reeds gezien...en mijn schilke van 20 jaar oud is qua techniek stukken beter...
weten jullie een oplossing?
Ik heb hetzelfde voor met mijn Schilke B2!
Steeds goed gesmeerd, af en toe een bad, en toch blijft steeds vooral het eerste ventiel wat plakken. Het komt wel terug omhoog, maar wat langzamer dan de andere ventielen, en dit is ZEER vervelend!
Ik hoop dus ook tdiboni dat er iemand een oplossing heeft...
Ze zijn te herkennen aan de Yamahastijl-ventielen, met het bekende dubbele streepje.
Het zegt verder niets over de kwaliteit van de toeter, Schilke had in de jaren 70, 80 een deal gesloten met Yamaha. Zij zouden de ventielen leveren als Schilke voor hen een topmodel wilde maken. Dat is de Yamaha 900 Custom-serie geworden. Ze zijn zeldzaam omdat de japanse Yen in die tijd hoger stond dan de Amerikaanse dollar. Een ander deel van de deal was dat Yamaha een goedkope Schilke zou maken, dat zijn de M-I en M-II series geworden, een complete mislukking.
Maar een Yamaha 900 is gewoon een Schilke met Yamaha mondstuk-receiver en ventieldopjes. Voor beide geldt, hoewel beide, het is dezelfde toeter, dat Yamaha een nieuwe metaallegering had uitgevonden, Yamalloy, wat helaas niet bleek te werken.
Evenals de samenwerking trouwens. Tegenwoordig jat Yamaha de ontwerpen gewoon, ik noem een 6310Z.
probleem is wel dat het metaal van de piston binnenin verroest...en daardoor blijft hangen...zou dat met slechte olie te maken hebben, die water laat roesten op het materiaal?
Het zou kunnen dat de ventielen niet goed zijn gepolijst of uitgelijnd. Daardoor schrapen ze steeds een stukje van het ventielhuis af. Ik denk dat je het beste het advies van een goede reparateur kan vragen en met het antwoord of goed gestelde diagnose terug gaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht.
Dit mag inderdaad niet gebeuren.
Dat het aan de olie ligt kan ik me haast niet voorstellen of je moet ze smeren met diesel natuurlijk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen