trompet.nl > forum > Toon onderwerp - C-cornet is symfonie-orkest ? - Of toch maar een Bb cornet ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 23:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2002 20:13 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Nou HighQ (Jeroen is het toch ?), je hoeft je niet persoonlijk aangesproken te voelen. <p>Ik gaf enkel aan dat het *mijn* mening is, gebaseerd op eigen ervaringen met een S32 die ik ooit in bruikleen had. Er zullen wellicht wel trompettisten zijn die een C- schilke in een symfonie orkest gerbuiken, maar de eerste moet ik nog tegenkomen !<p>De E3-L en de 4-ventiels variant kom je wel tegen in het grotere orkest, zoals vanmiddag tijdens het concert op TV van het concertgebouworkest. Maar meestal zitten er dan 2 of 3 Bach's naast om de klankbalans te herstellen.<p>Wat ik tracht te zeggen is dat de klank uit de lightweight bekers van Schilke nauwelijks 'body' heeft, en 'te dun' is voor symfonsiche werken (en dan bedoel ik de Bb en C modellen), tenzij je er een kilo aan heavy bottom caps aanhangt, extra en/of andere stems op aanbrengt, strakkere veren plaatst en/of een tone intensifier gebruikt.<br>Er blijft dan van het originele concept niets meer over. had je dan toch maar die oude Bach met 238GH beker ... :-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2002 20:33 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Het raakt mij helemaal niet persoonlijk hoor. ;-) <br>Dat je nog geen trompettist bent tegen gekomen die een Schilke trompet gebruikt kan ik ook niks aan doen, maar ik zit met enige regelmaat naast collega's die er wel op spelen en er zeer tevreden mee zijn, vaak al jaren lang.<p>Maar goed, neem dus maar een mooie Bes cornet van een nader te bepalen merk. ;-)<p>Edited by: HighQ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2002 09:13 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Ik heb al tien jaar naar volle tevredenheid een Schilke X4 (niks detachable bell o.i.d.), en ben nog nooit "beschuldigd" van een te dun geluid, of te weinig body. In mijn bigband gebruik ik een Bach 3E mondstuk om de toon wat scherper te krijgen, zodat je wat makkelijker over de band heenkomt. Verder gewoon een Bach 1C (voorheen 3C), en het geluid is prachtig vet.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2002 13:01 
Offline

Geregistreerd: 13 dec 2001 15:51
Berichten: 69
Woonplaats: nederland
hornblower....<p>Allereeerst zijn er velen die op schilke spelen<br>1e trompettist van het NNO,eerste trompettist van het RKO,RSO(cirille van Paucke),Klaas Kos zijn hele leven....dunne klank?? Bachs ernaast om de kleur te herstellen??? <br> Goed jouw mening....toch niet gebaseerd op feiten lijkt me . <br>Niet geschikt voor orkest?? Wat een onzin!! Dat ligt niet aan het instrument dus,helemaal niet zelfs. Iedereen heeft zijn eigen geluid,het instrument helpt daarbij. Zet 20 mensen naast elkaar op hetzelfde instrument....je hoort 20 keer een verschillend geluid!<br>Veel Schilke spelers zweren bij hun instrument en misschien terecht,één van de weinige instrumenten waar velen trouw aan blijven. Niks mis mee!<br>Klank te dun voor symfonisch repetoir? Ligt dat niet aan welk stuk je speelt? moet het alleemaal dik klinken in een symfonie orkest?<br>Moet een Debussy klinken als een Bruckner?<p>Een Bach Malone uit den boze??? Gedurfde uitspraak!<br>Speel ik al mijn hele leven op in het orkest,mensen zijn nog tevreden ook! Zelfs proefspelen op gewonnen!<br>Ik snap helemaal niks van je berhaal in ieder geval....misschien mijn tekortkoming!<br>Groetjes Hans<p>Edited by: hansito


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2002 14:17 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49
Berichten: 185
Woonplaats: hierzo
Hulde!!! <br>Hornblower...is het niet leuk om geluidsfragmenten van het KSO met uw persoontje op trompet op de site te zetten?<br>Dan kunnen we aan den lijve ondervinden wat u bedoelt met grote klank met projectie...heavy, warm en solide....<br>Ik bedoel het niet hufterig...ik heb alleen net als Hansito wat bedenkingen bij uw opmerkingen over schilke..<p>Edited by: pygmy twylyte<p>Edited by: pygmy twylyte<p>Edited by: pygmy twylyte


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2002 15:44 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Hansito,<p>Als we allemaal dezelfde mening waren toegedaan, dan zou een forum als dit wellicht niet bestaan. Iedereen heeft zijn mening, en die hoeft niet hetzelfde te zijn als de mening van een ander. Mijn mening is gebaseerd op pesoonlijke ervaring. Wie waar speelt, en waarop, zal mij niet van mening doen veranderen ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2002 16:10 
Offline

Geregistreerd: 13 dec 2001 15:51
Berichten: 69
Woonplaats: nederland
Mening kan en mag maar is wel iets wat gebaseerd mag zijn op feiten....die lees ik niet.<br>Wie er waarop op speelt maakt U net uit,veranderd niets aan de mening....dus omdat u een Schilke op proef heeft gehad moet die geweerd worden uit een orkest?? Wel erg snelle onvolledige conclusie lijkt me, komt het over alsof het uit de lucht gegrepen is....misschien als U de bovengestelde vragen beantwoord snap ik het ook!! dus graag meer uitleg...<br>Waarom Bach Malone uit den boze in een symfonie orkest??? Ooit op gespeeld? in een symfonie Orkest in een fatsoenlijke zaal met een fatsoenlijk orkest?? <br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2002 19:13 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Hulde aan Hansito en Pygmy Twylyte!<p>Verdorie zeg, dat is klagen van weelde horntrader. Schilke en Bach zijn beide heel goed, als je al op één van beide trompetten kan spelen in aan amateur-symfonieorkest mag je toch gelukkig zijn! Schilke te dunne klank? Zal wel aan de bespeler liggen zeker mijn beste man? Waar zijn we eigenlijk mee bezig zeg? Grootspraak, niets anders dan dat en dan nog wel gebaseerd jouw persoonlijke ervaring en jij noemt even spelen op een Schilke al ervaring. Je hebt op zo een manier geen reden van spreken man en je hebt zeker niet het recht om de nieuwere Bachs en Schilke af te maken.<br>Ik ken iemand die op een Getzen (!) speelt in een vooraanstaand symfonieorkest in Vlaanderen en die beste man heeft een hele mooie klank die schitterend in het orkest past. Hornblower, eerst de (nieuwe) Bachinstrumenten afmaken, nu de Schilkes, je moet dringend eens bezinnen, niets is voor jouw blijkbaar goed genoeg. Laat Philip Smith eens op een Schilke spelen, je zal gegarandeerd versteld met je mond vol tanden staan. Wees toch blij met het matteriaal die je hebt, op jouw site www.rjlwillems.com zie ik dat je schitterende professionele instrumenten hebt, wordt het dan niet tijd dat je genoegen neemt met je instrumenten en niet voortdurend van mening verandert? <br>Ik ken mensen die in een harmonie-orkest speelden waar jij ook nog lid van was en die zeiden dat jouw trompetspel niet veel zaaks was. Je kwam af met een superinstrumentarium, straffe verhalen maar toen je eerste partij moest spelen was het niet veel zaaks. Nu, je kan veel veranderd zijn op die tijd dat je daar weg bent natuurlijk...<p>By the way, ik heb nog antwoord op je oorspronkelijke vaag.<br>Koop toch een standaard Bb-cornet. Waarom moeilijk doen? C-cornets worden heel zelden gebruikt. Als een componist de klank van een cornet wil, doe hem dan een plezier en speel Bb, dan ben je zeker van de ronde warme toon.<br>Een cornet heeft een rondere toon dan een trompet door een grotendeels conische boring (dwz dat de diameter van de buis langzaam vergroot naar het einde van het instrument toe) terwijl een trompet cilindrisch geboord is (diameter blijft gelijk over het ganse instrument). Cornetten zijn vooral geliefd in de brassbands en passen volledig bij de homogene sound van de brassband. Ik hou ook echt wel van de cornetklank, ik heb zelf een oude cornet en die voldoet voor me volledig. Zo zie je maar dat je niet altijd nieuwe instrumenten van bekende merken hoeft te kopen!<br> <br>Als je een goeie cornet wil, ga dan naar Besson Sovereign of Prestige. <p>We hebben momenteel ook een concoursstuk "Cortège du Roi Renaud" van Franco Cesarini voor Harmonie waarin twee trompetten cornet moeten spelen en drie andere trompet. Terwijl een cornet niet standaard bij het harmonieorkest hoort maar het is in dit stuk nodig qua klank dus waarom niet?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.