trompet.nl > forum > Toon onderwerp - C-cornet is symfonie-orkest ? - Of toch maar een Bb cornet ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 17:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2002 13:06 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Ik bedoel:<p>C-cornet IN HET symfonie-orkest ... (pfft)<p>In het symfonische repertoire duiken ze telkens weer op: partijen voor cornet ... Neem nou "La Jeunesse d'Hercule" van Camille Saent Sans: : 2 trompetpartijen en 2 cornet partijen. Wat kun je nu eventueel het beste aanschaffen: een Bb- cornet of C- cornet ? <br>Waarin verschilt de klank trouwens tussen cornet en trompet ? ... ze hebben indertijd niet voor niets bewust cornetpartijen naast de trompet uitgescheven ... <p>Edited by: Hornblower


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2002 13:38 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
De cornet à pistons...het woord zegt het al.<br>Daar kwamen voor het eerst de ventielen op, dus kon men veel virtuozer schrijven dan voor de natuurtrompetten die werden gebruikt.<br>Ook toen de trompetten ventielen kregen, werd er nog veel voor cornet geschreven omdat er toen F- en A-trompetten waren die heel groot waren ( contralto in F ) De klankkleur zou iets wolliger moeten zijn van de cornet. Meestal valt de keuze op C-cornet omdat die partijen vaak in A staan en het dan makkelijker transponeren is ( van bes naar A is een halve toon, echt klote )<br>Met bespartijen nemen ze ook wel een bescornet. Het is maar net wat je prettig vindt, tegenwoordig. Vooral de grote balletten van Tschaikowsky hebben 2 trompet- en 2 cornetpartijen. De cornetpartijen zijn vaak virtuozer en solistischer geschreven, denk maar aan de beroemde Napolitean Dance uit het Zwanenmeer.<br>Lekker lang verhaal weer, ik hoop dat er wat duidelijkheid is.<br><p>Edited by: A3aan

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2002 13:42 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
p.s. ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben.

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2002 14:18 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Een c cornet kan wel erg makkelijk zijn voor het transponeren, maar ik heb nog nooit een echt mooie c cornet in m'n handen gehad. Niet dat die er niet zullen zijn, maar je komt veel makkelijker aan een mooie bes cornet, dan aan een goeie en mooie c cornet. Ik weet dat Kanstull er eentje bouwt, of heeft gebouwd. Die hebben ze geloof ik ook bij het Concertgebouw Orkest. Die schijnen wel aardig te zijn. Maar met een bes cornet kun je tenminste ook nog naar de brassband. Of lekker in de fanfare of harmonie echte cornet partijen spelen. Tja, alleen dat lezen van die a cornet partijen blijft een beetje rot.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2002 17:55 
Waarschijnlijk zou je, als je nog helemaal geen cornet hebt, het beste een Cornet in Bes kunnen aanschaffen (voor symphonie orkest b.v. een Bach Strad.). Hier zul je denk ik veel meer aanhebben. Wil je echt een C dan is de Schilke C Cornet een hele goede optie.<p>Edited by: administrator


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2002 19:36 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Een Schilke in het orkest NO THANKS ! ... Ik overweeg inderdaad een Bb-cornet aan te schaffen, wellicht wordt het de #181 van Bach. Ik speel trouwens uitsluitend Bach, van Bb tot Es ... Een C-cornet zou leuk zijn, maar de meeste fabrikanten maken ze niet eens ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2002 19:42 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Probeer ook eens een ander merk als je een cornet gaat kopen. Ik ben zelf heel erg te spreken over mijn oude Olds Ambassador cornet (+40 jaar oud). Natuurlijk wel allemaal Amerikaans model, zonder shepperds crook dus. Bach staat nou niet echt bekend om zijn cornetten en bugels. wil ik niet mee zeggen dat ze niet goed zouden zijn overigens, maar waarom nu meteen weer Bach. <p>Edited by: HighQ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2002 19:53 
precies! schilke heefte ze wel, dus daarom een goede optie. ik ben ook geen voorstander van laaggestemde Schilke's, maar C cornetten zijn we oké. bovendien voor een groot deel: 'it's the man behind the gun' - j. stamp<p>En Jeroen... Waarom een bach? Bach is toch altijd nog een beetje de standaard en bovendien speel ik er mijn hele leven bijna op en laat het me nooit in de steek, instrumenten en mondstukken zijn persoonlijk....nog geen paar maanden geleden zweerde je bij een callet mondstuk, nu is het weer een JK, nu is het een Van Laar strax is het...? Weer een Bach? Who Knows!? Again: it's the man behind the gun!


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 113 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.