trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Andy Taylor, trompetbouwer of kunstenaar?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 03:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2009 10:59 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik opperde de mogelijkheid om een Committee na te bouwen cq te verbeteren (intonatie?) alleen maar omdat er blijkbaar een grote markt voor is. Die oude soms afgeragde dingen brengen goud op. Speeltechnisch kan ik er niks over zeggen, ik heb er (helaas) nooit een in mijn handen gehad.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2009 11:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
vlgs mij zijn ze gewild omdat ze oud zijn, daarmee is ook de de "stress" in het materiaal anders dan bij een nieuwe trompet. Bij o.a. ADAMS kan je je trompet laten modificeren om de spanningen eruit te laten halen, maar of dat precies hetzelfde doet als "de tijd".... Het speelt wel anders, bij mijn trompet was dat voelbaar doordat ie lichter speelde dan alle andere vergelijkbare niet gemodificeerde instrumenten die ik heb geprobeerd.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2009 12:08 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Het is grappig om te zien hoe een topic van onderwerp verandert, ik doe er natuurlijk zelf ook fors aan mee maar inderdaad, Committes zijn oud maar daar is niet alles mee gezegd.
De C's zijn in de USA (en in Japan) razend populair. In Japan vragen ze rustig tot 6000 dollar voor een versleten C. Op Trumpetherald lopen bij diverse onderwerpen over de (vermeende?) superioriteit van vintage-instrumenten. Volgens een aantal posters zijn de echt oude (50'er jaren e.d.), zoals de oude Bachs (NY en MV) recordings, de committees enz. veruit superieur aan nagenoeg alles dat nu gefabriceerd wordt. Je ziet een soort scheiding der geesten plaatsvinden tussen de meer studiogerichte blazers: die gebruiken het nieuwe spul, en de meer solistisch gerichte jazzvertolkers die zich meer orienteren op sound dan op speelgemak enz. Die laatste groep zoekt het soms in het oude spul, Chris Botti is daar een mooi voorbeeld van.


Ruli brengt het stress-argument weer eens naar voren, op TH heeft ooit eens een topic gelopen over het verhitten van de bell, volgens mij had dat ook iets met stress te maken. Ook kan ik me herinneren dat volgens velen dat geen bal uitmaakt, weet iemand hoe dat zit het met de invriesmethode van Adams?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 14:51 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
En hier is hij dan, een copie van de Committee;

http://cgi.ebay.com/Martin-Committee-by ... 240%3A1318


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 15:09 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Het is gewoon een rage veroorzaakt door alle Miles adepten. Maar je kunt op elke trompet een warme sound produceren, luister maar naar Freddie Hubbard op zijn Calicchio, of Clifford Brown op zijn Blessing artist, of Till Brönner op zijn Yamaha, etc.

Ik heb daar mijn Oiram voor gekocht, en dat werkt perfect. Dan weet ik zeker dat alles goed fuctioneerd en stemt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 15:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
erikveldkamp schreef:
Het is gewoon een rage veroorzaakt door alle Miles adepten. Maar je kunt op elke trompet een warme sound produceren, luister maar naar Freddie Hubbard op zijn Calicchio, of Clifford Brown op zijn Blessing artist, of Till Brönner op zijn Yamaha, etc.

Ik heb daar mijn Oiram voor gekocht, en dat werkt perfect. Dan weet ik zeker dat alles goed fuctioneerd en stemt.

Dat is jouw mening.
Ik zie het meer zo: Freddie Hubbard klinkt zoals hij wil klinken op een Calicchio (overigens niet bepaald een standaard 1s/2) daarom speelt hij er ook op, hetzelfde geldt voor Clifford, Till en wie dan ook. Ik kan op een Oiram niet dezelfde diepte van sound krijgen als op mijn Connstellation, zelfs mijn Van Laar B7 heeft meer mogelijkheden wat dat betreft, hoewel het een typische leadtrompet is (door de harde beker, volgens Hub zelf).

Ik heb eens op een oude Committee gespeeld die klonk zoals bijna geen andere trompet klinkt, zo warm, donker en, bij gebrek aan een goede nederlandse vertaling: sweet. De enige trompet waarbij ik die zelfde ervaring heb gehad is een Inderbinen Silver Art. Mijn Connstellation komt ook een heel eind, en is daarbij nog een beetje vetter.

Een Oiram is, hoewel het een extreem goede trompet is, volgens mij daarom geen alternatief voor een Committee, en ook niet voor een Connstellation.

Op andere Committee-kopieën zoals die van Lawler en Taylor heb ik nooit gespeeld. Wel op zware Taylors, en die klinken vooral stug als ik erop speel. Ik kan op vrijwel elke andere trompet donkerder en vetter maar ook lichter met meer sizzle klinken dan op een Taylor.

Laatste opmerking: ik vind het vreemd dat je vindt dat een vet geluid niet trompetgebonden is: met een Monette, Connstellation en andere "jazz"-toeters krijg je niet vanzelf een vet geluid (ben ik overigens met je eens, hoewel het wel kan helpen om je eigen geluid gemakkelijker voor elkaar te krijgen) maar een Constellation of Monette mengt wel per definitie niet in een sectie. Ik heb mijn Conn zowel als lead als als sectieblazer in een bigband ingezet en had geen mengingsproblemen: juist omdat de klank zo kneedbaar is, van warm/donker/vet tot helder/licht/sprankelend, vind ik 'm juist uitstekend mengen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 16:15 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik heb niet gezegd dat een Oiram een kopie is van een Committee. Gelukkig niet! Wat ik wel gezegd heb is dat je met andere toeters ook een mooie donkere sound kunt maken. Als ik Botti hoor spelen dan hoor ik geen warmere sound dan wat ik ook op mijn Oiram heb als ik ik me daar op toeleg. Daarbij weet ik zeker dat Botti op een Bach ook ongeveer hetzelfde zal klinken omdat het geluid wat hij zoekt tussen zijn oren zit en niet in de toeter. En het helpt ook als je wat dichter in de microfoon speelt. Dan klinkt het al gauw een stuk donkerder.

Ik heb afgelopen jaar diverse optredens gedaan met Jan Wessels die een Calicchio 1s2 speelde. Die klonk even warm als Botti. Ook Ruud Breuls kan op zijn Eclipse ook erg warm klinken in ballads.

Natuurlijk is de ene trompet meer geschikt dan de andere om een donker geluid te maken, maar volgens mij is de Committee niet ontworpen voor dat donkere geluid, maar meer voor een open geluid. Er speelden namelijk ook talloze leadtrompettisten op. Luister maar eens naar Conrad Gozzo, dat klinkt niet bepaald warm... :lol:

Van jouw laatste opmerking kan ik niets maken. Je legt dingen in mijn mond die ik volgens mij nooit gezegd heb.

Wat ik wel gezegd heb is dat ik een Connstellation en de zwaardere Monettes niet goed vind mengen in de huidige trompetsecties. Het geluid is te groot en te breed in vergelijking met de slankere toeters van tegenwoordig. Als het jouw wel lukt, hulde. Ik heb hele andere ervaringen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 17:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
erikveldkamp schreef:
Als ik Botti hoor spelen dan hoor ik geen warmere sound dan wat ik ook op mijn Oiram heb als ik ik me daar op toeleg. En het helpt ook als je wat dichter in de microfoon speelt. Dan klinkt het al gauw een stuk donkerder.

Ik drukte me verkeerd uit: het geluid van een Committee is niet in woorden als warmte of donkerte te vangen. Ik hoor in het geluid van Botti iets dat ik niet of nauwelijks bij andere solisten hoor, wel bijvoorbeeld bij Roy Hargrove. Kun je een opname op je site zetten waarbij jij dat geluid ook maakt? Ik ben het daar nog niet tegen gekomen.

erikveldkamp schreef:
Ik heb afgelopen jaar diverse optredens gedaan met Jan Wessels die een Calicchio 1s2 speelde. Die klonk even warm als Botti. Ook Ruud Breuls kan op zijn Eclipse ook erg warm klinken in ballads.

Hoe Jan Wessels klinkt weet ik zo even niet meer, Ruud heeft een fantastisch geluid, maar lijkt in niets op Botti.

erikveldkamp schreef:
Natuurlijk is de ene trompet meer geschikt dan de andere om een donker geluid te maken, maar volgens mij is de Committee niet ontworpen voor dat donkere geluid, maar meer voor een open geluid. Er speelden namelijk ook talloze leadtrompettisten op. Luister maar eens naar Conrad Gozzo, dat klinkt niet bepaald warm... :lol: .

Volgens mij speelde Conrad Gozzo niet op dezelfde Committee als Miles Davis, iets met boringen enzo: de ene Committee is de andere niet. Bovendien vind ik Gozzo wel degelijk warm klinken! Niet donker, maar wel met een heel erg rijke klank. Maar in feite heb je gelijk: hetzelfde geldt voor mijn Connstellation, ik kan hier zowel helderder met veel projectie op klinken als vetter en donkerder, dan ik op de meeste andere trompetten voor elkaar krijg.

erikveldkamp schreef:
Van jouw laatste opmerking kan ik niets maken. Je legt dingen in mijn mond die ik volgens mij nooit gezegd heb..

Volgens mij beweer jij altijd dat klank voor het grootste niet in een trompet zit, maar dat het the man behind the gun is die counts. Daarentegen vind je niet dat Monette's en Connstellations kunnen mengen in sectie's waarin voornamelijk lichtere "Bach-achtige" trompetten zitten. Dat heb ik ofwel jouw horen beweren, ofwel de Ronde van, waarop je het niet tegensprak. Als je het met bovenstaand citaat niet eens bent, hoor ik het graag. Ik vind dat namelijk nogal ongerijmd: de voordelen van zwaardere trompetten tellen niet, maar de nadelen wel.
Misschien is dat alles wel een smaakkwestie: jij houdt gewoon zelf het meest van middle-of-the-road-trompetten en klinkt daarop zoals jij wil klinken. Op zich is daar niets mis mee, alleen: dat is een zeer persoonlijk gegeven. Ik zou niet jouw geluid willen hebben, net zoals jij waarschijnlijk dat van mij niet. We hebben namelijk allebei gelukkig een eigen smaak. Mijn smaak is gemakkelijker voor elkaar te krijgen op zwaardere trompetten, zoals nu blijkt uit mijn tevredenheid over mijn Connstellation, en jij zoekt het liever in wat lichter materiaal, om bovengenoemde redenen. Wellicht is het misscien zo (maar nu begeef ik me op het gladde ijs van de presumties): dat jij een trompetgeluid mooier vindt hoe meer "standaard" het klinkt (in de meest positieve zin van het word) en ik meer hou van een zo afwijkend mogelijke klank...

erikveldkamp schreef:
Wat ik wel gezegd heb is dat ik een Connstellation en de zwaardere Monettes niet goed vind mengen in de huidige trompetsecties. Het geluid is te groot en te breed in vergelijking met de slankere toeters van tegenwoordig. Als het jouw wel lukt, hulde. Ik heb hele andere ervaringen.

Dankjewel! (voor de hulde)

Hier zeg je dus wel degelijk dat een Connstellation of zwaardere Monette groter en breder klinkt dan je op een "Bach-achtige", zoals bijvoorbeeld de Oiram voor elkaar zou kunnen krijgen. Nogmaals: correct me if I'm wrong.
Ik vind persoonlijk dat het niet eens het gewicht hoeft te zijn dat het geluid zo "anders" maakt: een Committee is niet eens echt zwaar, maar hoort wel wat mij betreft in bovenstaande categorie van "afwijkende trompetten" thuis.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.