trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Andy Taylor, trompetbouwer of kunstenaar?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 17:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 18:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
delano schreef:
En hier is hij dan, een copie van de Committee;

http://cgi.ebay.com/Martin-Committee-by ... 240%3A1318


Interessaaaaaaaaaant! Wel jammer dattie die eigenwijze waterkleppies niet gelijk heeft meegeimmiteerd.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 18:23 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Roel schreef:
Ik drukte me verkeerd uit: het geluid van een Committee is niet in woorden als warmte of donkerte te vangen. Ik hoor in het geluid van Botti iets dat ik niet of nauwelijks bij andere solisten hoor, wel bijvoorbeeld bij Roy Hargrove. Kun je een opname op je site zetten waarbij jij dat geluid ook maakt? Ik ben het daar nog niet tegen gekomen.


Jij blijft dingen door elkaar halen. Ik heb het over een warm geluid, niet over Botti's geluid. Als ik zeg dat Jan Wessels of Ruud Breuls ook een warm geluid hebben als ze dat willen (ik heb daar al zo vaak van mogen genieten) dan bedoel ik niet dat ze zoals Botti klinken, maar dat ze ook een warm geluid hebben als ze daar naar streven in een ballad. Botti klinkt niets warmer in mijn oren.

Daarbij hebben Jan, Ruud en ik en hopelijk jij ook niet 1 geluid. Dat zou nogal beperkt zijn. Ik moet ontzettend veel verschillende muziekstijlen spelen en daar pas ik me telkens op aan. Als ik donker en warm moet klinken dan werk ik eraan om zo te klinken. Al ik lead speel klink ik weer totaal anders, hetzelfde geld voor mijn klassieke avonturen. Daar pas ik mijn materiaal ook op aan. Ik ga namelijk ook niet hardlopen op laarzen, terwijl als ik door de bagger loop ik wel liever op laarzen loop... Maar uiteindelijk bepaal ik of ik hard of zacht loop ondanks het schoeisel.

Roel schreef:
Hoe Jan Wessels klinkt weet ik zo even niet meer, Ruud heeft een fantastisch geluid, maar lijkt in niets op Botti.
Jan lijkt ook niet op Botti, alleen Botti lijkt op Botti. Het ging zoals gezegd me om het warme geluid op zich.

Roel schreef:
Volgens mij speelde Conrad Gozzo niet op dezelfde Committee als Miles Davis, iets met boringen enzo: de ene Committee is de andere niet. Bovendien vind ik Gozzo wel degelijk warm klinken! Niet donker, maar wel met een heel erg rijke klank. Maar in feite heb je gelijk: hetzelfde geldt voor mijn Connstellation, ik kan hier zowel helderder met veel projectie op klinken als vetter en donkerder, dan ik op de meeste andere trompetten voor elkaar krijg.


Misschien heb ik andere opnames van Gozzo, maar ik hoor voornamelijk veel sizzle en projectie als hij zit te knallen. Als ik over een rijke klank praat denk ik eerder aan Malcom McNab of Tim Morrison. Bij een fluwelen geluid denk ik aan Maurice André, bij een warm geluid aan diverse jazzsolisten als ze een ballad spelen.

Roel schreef:
Volgens mij beweer jij altijd dat klank voor het grootste niet in een trompet zit, maar dat het the man behind the gun is die counts.


Ik zeg altijd dat het ongeveer 60% de trompettist is, 30% het mondstuk en 10% de trompet. Vandaar dat als ik warmer wil klinken er ook eerst een wat diepere variant van mijn Reeves 42 op zet (bijv. mijn 42C i.p.v. mijn 42ES). Maar het belangrijkste is een andere klankvoorstelling, ik kan ook wel warm spelen op mijn lead mondstuk, maar nog warmer met een groter mondstuk zoals een 3C waar Botti op speelt.

Roel schreef:
Daarentegen vind je niet dat Monette's en Connstellations kunnen mengen in sectie's waarin voornamelijk lichtere "Bach-achtige" trompetten zitten.


Niet alle Monette's maar wel de B993 en andere zware versies ervan. Hetzelfde geld voor zware Taylors, Getzen Genesis, etc.

Roel schreef:
Ik vind dat namelijk nogal ongerijmd: de voordelen van zwaardere trompetten tellen niet, maar de nadelen wel.


Deze snap ik niet. De voordelen van zwaardere toeters zijn dat je makkelijker kunt "slotten" en makkelijker een donker geluid kunt produceren, andere voordelen zie ik niet zo. Makkelijker "slotten" heeft niets met mengen te maken.

Het probleem met zwaardere toeters met grote bekers zoals de Monette B993, Ajna of Taylor Custom is dat je ze niet hoort als je er naast staat, maar omver wordt geblazen als je er een paar meter voor staat. Ook hoor je jezelf veel minder goed in de sectie als je erop speelt, waardoor je automatisch harder gaat spelen met alle gevolgen van dien. Dit heb ik diverse malen getest met diverse toeters en ik en mijn collega's kwamen altijd tot dezelfde conclusie. Ik zie dan ook geen (bigband) collega's rondlopen met dit soort toeters.

Roel schreef:
Misschien is dat alles wel een smaakkwestie: jij houdt gewoon zelf het meest van middle-of-the-road-trompetten en klinkt daarop zoals jij wil klinken. Op zich is daar niets mis mee, alleen: dat is een zeer persoonlijk gegeven.


Ik snap even niet hoe je hierbij komt. Ik houdt van de juiste trompet op de juiste plaats. Ik vind veel trompetten mooi. Ik heb niets tegen een Monette P3 of Connstellation, integendeel het zijn fantastische toeters, alleen moet je ze wel in de juiste context gebruiken.

Roel schreef:
Ik zou niet jouw geluid willen hebben, net zoals jij waarschijnlijk dat van mij niet. We hebben namelijk allebei gelukkig een eigen smaak.


Ik weet niet hoe het met jou is maar ik heb niet 1 geluid, ik pas me aan aan de omstandigheden. Er komt altijd van alles voorbij in mijn werk. Ik speel zelfs piccolo sinds een paar maanden, daar heb je ook weer een heel ander geluid en speelmanier voor nodig om er goed mee voor de dag te kunnen komen.

Roel schreef:
Mijn smaak is gemakkelijker voor elkaar te krijgen op zwaardere trompetten, zoals nu blijkt uit mijn tevredenheid over mijn Connstellation, en jij zoekt het liever in wat lichter materiaal, om bovengenoemde redenen. Wellicht is het misscien zo (maar nu begeef ik me op het gladde ijs van de presumties): dat jij een trompetgeluid mooier vindt hoe meer "standaard" het klinkt (in de meest positieve zin van het word) en ik meer hou van een zo afwijkend mogelijke klank...


Een Connstellation is geen zware toeter. En zoals ik al zei zoek ik het niet alleen in lichter materiaal, anders had ik geen Oiram.

Ik vind veel trompetklanken mooi. Ik kan evenveel genieten van een warme klank a la Miles als een mooie rijke klank van Malcolm McNab. Maar ook het mexicaanse geluid bvan Rafael Mendez of het franse geluid van Maurice André is fantastisch. Alles in de juiste context. MA's geluid is niet op zijn plek in mexicaanse muziek, Rafael Mendez die Hayn speelt is niet te vreten. Hubbard die klassiek speelt lijkt me ook niet echt geweldig, etc.

Roel schreef:
Hier zeg je dus wel degelijk dat een Connstellation of zwaardere Monette groter en breder klinkt dan je op een "Bach-achtige", zoals bijvoorbeeld de Oiram voor elkaar zou kunnen krijgen. Nogmaals: correct me if I'm wrong.
Ik vind persoonlijk dat het niet eens het gewicht hoeft te zijn dat het geluid zo "anders" maakt: een Committee is niet eens echt zwaar, maar hoort wel wat mij betreft in bovenstaande categorie van "afwijkende trompetten" thuis.


De Oiram is niet zo zwaar als de B993 die ik had, daarbij had de B993 een grotere beker. Hub heeft bewust de Oitram wat meer allround gehouden zodat ie ook goed inpasbaar is in een bigband sectie. Collega's van mij gebruiken hem daar dan ook voor (o.a.)

Een Connstellation heeft door zijn stepbore bouw, ronde vormen en grote beker snel een groot breed geluid. Met weinig inspanning maak je al snel een hoop lawaai dat erg breed uitstraalt. Een Calicchio, Bach,Schilke, e.d. hebben een slank naar vorend projecterend geluid. Die 2 zaken mengen niet zo makkelijk met elkaar. Marcel speelde eerst altijd een Connstellation in de sectie en nu een Bach. De sectie klinkt nu een stuk hechter in mijn opvatting. Ik vind wel dat als hij een solo voor de band speelt hij beter klonk op zijn Conn dan op zijn Bach, maar die solo's zijn maar een paar minuten van het optreden. De andere 120 minuten werkt de Bach gewoon beter in het geheel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 18:56 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
erikveldkamp schreef:
camel schreef:
Maar weet je wie ons de pro's en contra's kunnen melden:

Diederik en Henry: 2 longlasting taylor spelers....


Ik heb de Taylor VR al uitgebreid getest voordat zij erop gingen spelen. En voor en na mij een paar van mijn collega's. We kwamen allemaal tot dezelfde conclusie.



Henry en ondergetekende spelen niet op een Taylor VR maar op de 46V die duidelijk anders is.
Maar in feite maakt dat me verder niet uit. Jouw bevindingen kunnen dan zo zijn, ik heb al vele malen gezegd dat ik, toen ik ging testen, het merk Taylor niet eens kende en zo ook geen idee van de prijs had. Voor mij was-ie nr 1 ! Verder verwijs ik naar de post van Henry inzake zijn ervaringen.
De eigenschappen die jij aan (sommige) Taylors niet prettig vindt, camoufleren misschien juist mijn tekortkomingen als amateur-trompettist. 8)
De V achter 46 staat voor "versatile" hetgeen letterlijk "veelzijdig" betekent. Ik speel er dan ook met heel veel plezier mee in harmonie, bigband en koperensemble. De respektievelijke dirigenten vinden het een geweldig instrument. Ik de bigband speel ik naast iemand met een Van Laar, in de harmonie naast iemand met een Yammie, en in het ensemble naast iemand met een Bach. En................... het gaat allemaal prima, fijn toch?
Enneh, Marn, jij hebt hem gezien, hij lijkt toch wel verdacht veel op een gewone trompet :wink:

verdikkeme ik kan ook nooit ff op vakantie

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 19:15 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
diederik schreef:
De V achter 46 staat voor "versatile" hetgeen letterlijk "veelzijdig" betekent. Ik speel er dan ook met heel veel plezier mee in harmonie, bigband en koperensemble. De respektievelijke dirigenten vinden het een geweldig instrument. Ik de bigband speel ik naast iemand met een Van Laar, in de harmonie naast iemand met een Yammie, en in het ensemble naast iemand met een Bach. En................... het gaat allemaal prima, fijn toch?


Ja, het is erg belangrijk dat je zoveel mogelijk plezier beleefd aan je hobby. Dat neemt niet weg dat ik vanuit mijn achtergrond dingen soms heel anders beoordeel en dat hier ook wel eens ventileer... :wink:

Op de Taylor die ik getest heb stond ook een V van versatile. Daarop heb ik hem dan ook beoordeeld. Vandaar dat ik hem erg tegn vond vallen. Hetzelfde gold voor de Monette B993 die ook versatile zou moeten zijn. Die speelde fantastisch maar was zeker niet zo versatile als mijn toenmalige Bach Mt. Vernon.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 19:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Ok, je begrijpt mijn punt niet, hetgeen voornamelijk komt doordat ik het zeer gebrekkig uitleg, omdat het een onderwerp is waar heel moeilijk zonder luistervoorbeelden over te discussiëren valt.

Ik doe opnieuw een korte, zo duidelijk mogelijke poging.

Mijn hele verhaal gaat erover dat ik het met jouw uitspraak:
erikveldkamp schreef:
Het is gewoon een rage veroorzaakt door alle Miles adepten. Maar je kunt op elke trompet een warme sound produceren, luister maar naar Freddie Hubbard op zijn Calicchio, of Clifford Brown op zijn Blessing artist, of Till Brönner op zijn Yamaha, etc.

Ik heb daar mijn Oiram voor gekocht, en dat werkt perfect. Dan weet ik zeker dat alles goed fuctioneerd en stemt.

niet eens ben. Niet iedereen kan op elke trompet zijn gewenste geluid produceren. Daarom koopt ook niet iedereen dezelfde trompet. Een Committee heeft, voor degene die een wat warmer, persoonlijker, vetter of hoe je het ook wil noemen zoekt meer mogelijkheden. Hetzelfde geldt voor een Connstellation (die wel degelijk zwaar is!) of een zwaardere Monette.

Natuurlijk geldt hier dat het niet alleen om de trompet gaat, maar daar gaat het bij het wel of niet mengen ook niet alleen om! Met een beetje aanpassing van de speler kan hij of zij met een Connstellation of iets dergelijks prima mengen in een sectie met Bachs, net zoals iedereen op elke trompet wel een warm geluid krijgt. Ik speel dan liever slank op een Connstellation dan iets dikker op een Bach, hetgeen dan misschien hetzelfde resultaat geeft. Jij zou in dat geval kiezen voor de Bach, omdat dat voor jou makkelijker is, ik zou kiezen voor de Conn, omdat dat voor mij makkelijker is. Het hele spectrum van de Conn ligt gewoon wat meer naar "donker" (let op de aanhalingstekens!!!) En nogmaals: tot nu toe heb ik absoluut geen klachten over het mengen in een sectie. Het gaat er maar om hoe je er mee omgaat.

Met een eigen sound bedoel ik niet dat ik overal hetzelfde klink, alleen dat ik zowel als lead als als solist anders klink dan jij, gelukkig maar! Het zou inderdaad erg saai zijn als iedereen hetzelfde klinkt. Voor zowel lead als jazzsolo prefereer ik een donkerder, warmer vetter (ik weet gewoon niet hoe ik het moet omschrijven, dus misschien maar gewoon:) ánder geluid dan wat ik op jouw site kan beluisteren. Zowel de lead als de solo-opnames zijn naar mijn smaak te helder en te clean. Daarom past een Connstellation, een dikke Van Laar B7 (eigenlijk bijna een B8, maar die bestond in 204 nog niet) en een Committee beter bij mij dan een Bach ML37, een Van Laar B4 of ies dergelijks, gewoon omdat ik uit die laatstgenoemde toeters mijn geluid niet krijg, of in ieder geval niet gemakkelijk genoeg. Nogmaals: het gehele klankspectrum ligt gewoon anders.

Dat jij iemand afraadt een Committee te kopen (ik weet niet of je dat doet, maar uit de manier waarop je de populariteit van een dergelijk model afdoet als een rage veroorzaakt door Miles c.s. (zie opnieuw jouw quote hierboven)) ga ik daar even vanuit.

Ik heb dus problemen met een uitspraak van jou als hierboven: voor veel mensen is een oude Committee gewoon de makkelijkste weg, en geen rage omdat Miles erop speelde.

Kort is het niet geworden, maar hopelijk wel duidelijk.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 20:43 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik kan je talloze voorbeelden geven van mijn collega's die ook eerst op Inderbinens, Connstellations en meer van dat moois speelden maar inmiddels hun materiaal hebben aangepast om beter te kunnen mengen. Ik zal die namen allemaal niet noemen, maar bijv Axel Schlosser die lang op een Inderbinen speelde, speelt nu alleen nog maar op zijn Bach Mt. Vernon en klinkt daar even fantastisch op, misschien wel beter.

Hetzelfde geldt voor Marcel (DeRondeVan), sinds hij afgestapt is van zijn Connstellation en zijn Bach ML37 weer uit de la heeft gehaald vind ik dat hij veel beter mengt in de Miller sectie. En als hij straks ook op een van Laar speelt ben ik nog meer gelukkig... :lol:

Dat je op een Committee makkelijk een warm geluid kan krijgen bestrijd ik echter ook niet. Ik zeg alleen maar dat er meer toeters in omloop zijn waar je dat ook op kunt. Dat laten die andere jazzsolisten ook allemaal horen. Ik hoor niets aan het geluid van Botti waaraan ik zou moeten horen dat hij op een Martin speelt. Ik zit nu te luisteren naar een life concert waar hij ook hoge G3's laat horen en dat klinkt me ook niet echt warm in de oren...
:wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2009 23:52 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
erikveldkamp schreef:
diederik schreef:
De V achter 46 staat voor "versatile" hetgeen letterlijk "veelzijdig" betekent. Ik speel er dan ook met heel veel plezier mee in harmonie, bigband en koperensemble. De respektievelijke dirigenten vinden het een geweldig instrument. Ik de bigband speel ik naast iemand met een Van Laar, in de harmonie naast iemand met een Yammie, en in het ensemble naast iemand met een Bach. En................... het gaat allemaal prima, fijn toch?


Ja, het is erg belangrijk dat je zoveel mogelijk plezier beleefd aan je hobby. Dat neemt niet weg dat ik vanuit mijn achtergrond dingen soms heel anders beoordeel en dat hier ook wel eens ventileer... :wink:

Op de Taylor die ik getest heb stond ook een V van versatile. Daarop heb ik hem dan ook beoordeeld. Vandaar dat ik hem erg tegn vond vallen. Hetzelfde gold voor de Monette B993 die ook versatile zou moeten zijn. Die speelde fantastisch maar was zeker niet zo versatile als mijn toenmalige Bach Mt. Vernon.


Jij hebt het waarschijnlijk over de Taylor waar Hans op speelde, eveneens en chicago 46v met een andere lak. Je was er toen overigens niet zo negatief over, je reactie van toen nog eens nalezend.
Maar goed, zo zie je maar dat het met trompetten net is als met zoveel andere zaken in dit leven: wat voor de 1 top is , is voor de ander een teleurstelling. :wink:

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2009 00:38 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Toen had ik hem nog niet in de praktijk getest. Ik heb hem daarna 3 weken uitgeprobeerd en kwam tot een andere conclusie. Je kunt een toeter niet echt goed testen in een winkel.

Ik ben later ook tot een wat andere opvatting over mijn toenmalige B993 gekomen zoals je ook in dat topic kunt lezen. Na de wittebroodswitten komt de bezinning... Daarom heb ik hem ook maar verkocht. Ik blijf het overigens een erg fijne toeter vinden maar vind mijn Oiram beter omdat hij wel goed mengt en meer "versatile" is.

Ik zeg ook niet dat jullie geen goede toeters hebben, begrijp me niet verkeerd, ik vind alleen dat waar ze voor gemaakt zijn eigenlijk niet geschikt zijn. Jullie gebruiken ze anders en dan valt dat niet zo op. Maar ik ben toen van het standpunt uitgegaan dat het geweldige leadtrompetten waren, daar waren ze voor gemaakt namelijk. Ik en mijn collega's vonden dat dus blijkbaar niet het geval anders speelden we er wel op.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 116 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.